0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Två frågor var befinner du dig geografiskt o har du två tekniktankar. I dag startade mina paneler kl 10:33 lokal tid, efter 15 min hade jag en temperaturdifferans på 10 °C o flöde på 6 l/min, jag tror att det blir den högsta kw talet hiintils i år. Strålande sol o minus 18 °C i senaste natt.
Hej!Jag skulle vara intreserad om ni som har väggmonterade solpaneler kunde ge lite efektkurvor från er instalation, på tidig vår och fram till midsommar.
utan ser heller till praktiska resultat än siffror på ett papper.
Citat från: humlan57 skrivet 31 mars 2007, 21:28:54 utan ser heller till praktiska resultat än siffror på ett papper. "Att mäta är att veta" (Nu har jag 40st sfinx rör liggandes i arbetsrummet , själklart kommer jag att MÄTA energin dom kommer att leverera Thumbsup, ny tråd om detta projekt startas när jag kommer igång...så inga följd frågor i denna tråd )
Hade jag haft möjlighet hade jag monterat mina rör som skall upp snarast på en södervägg, men nu har jag inte det så det får bli 45gr vinkel på södertaket. Det får bli i takets lutning då jag tror att det hade varit svårt att få bygglov (detaljplanerat område).Väggmontering av överdimensionerade vaccumrör är nog rätt sätt, vad jag har läst mig till så är placeringen A och O inte vinkeln.
Det där vore ett alternativ för mig,köpa rejält med solpaneler istället för att byta tak
Monterte en 20 rørs 70mm solfanger på sørvegg for ca 1 mnd siden. I starten ga den meget god effekt, men har merket redusert effekt den siste tiden. Latituden er ca 60 grader (tilsv. Stockholm). I følge denne linken: http://www.jgiesen.de/sunshadow/ står solen nå, 17 april, 30 grader over horisonten allerede kl. 09. Høyste punkt er ca 40grader. Først kl 15.00 går solen under 30 grader igjen. Har nå vinklet solfangere 10 grader, og merket omgående en bedring i effekten. Ideell vinkling på vacuumrør tror jeg er ca 20 grader (forutsatt latitud 60 grader). Denne vinkelen vil gi meget god effekt i mars og oktober, og vil også fungere bra i februar/november. Noen kommentarer?