0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Vilken lutning har du på dina paneler, och i vilken riktning. Vad för sorts paneler är det som du använder. Med andra ord lite anläggnigsfakta om det är möjligt.
hejhur varmt fixar du att ladda tanken nu + hur varmt hadde du i den då du började ladda ...
Hur stor är tanken du laddar humlan?
Hej!Två st bilder från förra året när jag var i färd med att installera solfångare o acumulaturtankarna. Vi har ingen sol på Åland idag.
Hej!Jag har funderat på hur jag skall dumpa överskottet av solvärme om dett blir en solrik sommar. Jag har funderat på att i mitt vedlager lägga golvslinga av plastklädd kopparrör och sedan köra vetorkningsfläkten på en tid jag har värme i slingorna, är det någon som kan säga hur stor yta man behöver för att kyla bort överskottet, som högst under hösten 2006 hade jag 13 ºC i tempdifferans på in o ut i tekniktanken flödet var 6 l/min.
Hej!Jag har dom i 30 º lutning från lodrätt, jag har bra laddning de dagar som jag har solsken i går laddade solen under 5,5 timmar med en diff på 4,5 ºC o 6 l/min konstant, jag hade stigande temp i tekniktanken, värmenbehovet i huset var mindre än vad solvärmen gav.
Hej!Vad är din nordliga breddgrad, vilken höjd har solen som högst på sommaren, och vad är lägst på vintern 21-12.