0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej OBD!Naturligtvis kommer det ungefär lika mkt avisningsvatten ur grannens pump som ur din pump OBD. Förklaringen måste vara att grannen har andra markförhållanden under sin pump jämfört med under din pump. Han kanske har grus eller sten i marken under pumpen, medan du har ett tätare material under din pump som inte dränerar ned vattnet på samma sätt OBD. Mvh Raffen.
Förvisso Nisse-Gurra så har du väl rätt i detta, men om jag förstår dig rätt så instämmer du inte i min teori om att det är markbeskaffenheten vad gäller dränering under resp pump som visar sig i form av en iskaka alt utan isbildning under resp pump, utan du låter OBD och oss övriga förstå att det beror på vilket pumpfabrikat man har om man skall få något avisningvatten eller slippa detta. I så fall är jag också väldigt nyfiken på vilken - vilka luftpumpar det är som inte avger något avisningvatten, det kan ju vara bra att veta till ev nästa gång som man investerar i en VP, eftersom antagligen de flesta inkl jag själv upplever detta med avisningsvattnet som en av lufvärmepumparnas egentligen enda riktiga avigsida.
Citat från: Raffen skrivet 11 februari 2007, 22:12:25Förvisso Nisse-Gurra så har du väl rätt i detta, men om jag förstår dig rätt så instämmer du inte i min teori om att det är markbeskaffenheten vad gäller dränering under resp pump som visar sig i form av en iskaka alt utan isbildning under resp pump, utan du låter OBD och oss övriga förstå att det beror på vilket pumpfabrikat man har om man skall få något avisningvatten eller slippa detta. I så fall är jag också väldigt nyfiken på vilken - vilka luftpumpar det är som inte avger något avisningvatten, det kan ju vara bra att veta till ev nästa gång som man investerar i en VP, eftersom antagligen de flesta inkl jag själv upplever detta med avisningsvattnet som en av lufvärmepumparnas egentligen enda riktiga avigsida. Nordicair blir det lite is under har jag hört men den blev ingen toppen maskin ? Skämt & sidå Jag har märkt på mina maskiner att den som går mest blir det mest med vatten el is under mvh Kjell