0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det går väl åt en del för att värma det, inget snack om det, men pumpen ska vara anpassad för det (9KW), och jag skickar ju fortfarande ut samma tempratur i elementen.Jag är LÅÅÅNGT ifrån någon expert på området, men jag tycker den tappar lite väl snabbt. Den ska ju klara ner till -18.
OK, jag skall försöka förklara lite bättre.Din värmepump ger ut 9 kW, vid +7 graders utetemp, vid 0 grader ute kanske den ger 5 kW,0 grader ger den 8,3 kwden klarar av att arbeta ändå ned till -18 grader utetemp, men ger då knappt mer uteffekt än vad den förbrukar för att driva kompressor och fläkt/fläktar, kanske ca 3 kW.vid -15 ger den 6,2 kw om det nu är en airwell lvp 9000 vi prata om och under förutsättning att du inte har högre framledning än 45 grader.Hetgastempen som Humlan hänvisar till kan vara en bra indikator på hur väl värmepumpen funkar, men det måste en kyltekniker justera in.
Citat från: Rickard skrivet 05 februari 2007, 07:02:17OK, jag skall försöka förklara lite bättre.Din värmepump ger ut 9 kW, vid +7 graders utetemp, vid 0 grader ute kanske den ger 5 kW,0 grader ger den 8,3 kwden klarar av att arbeta ändå ned till -18 grader utetemp, men ger då knappt mer uteffekt än vad den förbrukar för att driva kompressor och fläkt/fläktar, kanske ca 3 kW.vid -15 ger den 6,2 kw om det nu är en airwell lvp 9000 vi prata om och under förutsättning att du inte har högre framledning än 45 grader.Hetgastempen som Humlan hänvisar till kan vara en bra indikator på hur väl värmepumpen funkar, men det måste en kyltekniker justera in.