0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har gått och funderat på detta ett tag, oh jag vill inte riktigt tro att pumpen skulle vara underdimensionerad, i alla fall inte så mycket.Precis som för Humlan kan min pump slå ifrån när tempraturen ligger på 0 grader, den gör det även ganska ofta, så då har jag till och med funderat på om pumpen var överdimensionerad för att den värmde upp så snabbt och slog av ofta.Som sagt så är jag ingen expert, men jag tycker att 0 till -5 är en ganska liten skillnad, och att då gå från jättebra vid 0 till värdelös vid -5 låter för mig konstigt. Jag har ju inte ökat tempraturen ut i elementen något.Jag bor 18 mil väster om Stockholm.Nåja, någon som vet något om de justeringar jag blivit tipsad att göra?
Drivefekten är ganska konstant men cop 3,0 vid -15 ºC och 4,0 vid 7 ºC inte att förglöma dock att airwell kör med fast kondensering.
För att veta om pumpen är över eller underdimensionerad så måste man veta hur mycket energi det behövs för att värma huset.Förhoppningsvis vet du hur mycket energi du har behövt tidigare år och då räkna bort hushållselen.Humlan vad får du fram av temp diff på framledning och retur på radiatorkrets om du inte vet flödet? Samma sak med att pumpen går för hårt? Det ska vara ett flöde på 0,43l/ igenom vvx på lvp-9000.
Där har du svaret, en tekniker.För nån måste ha sålt maskinen och installerat det.
Citat från: overlander skrivet 05 februari 2007, 14:33:33Drivefekten är ganska konstant men cop 3,0 vid -15 ºC och 4,0 vid 7 ºC inte att förglöma dock att airwell kör med fast kondensering.bingo, bingo 3,0 i cop vid minus 15??? vid vilken framledning då om man får fråga 20 grader? nej 3,0 får ni mig inte att tro på......absolut inte under realistiska framledningtemper.........visa cop vid framledning 50 grader istället...... studs
jag rackar absolut inte ner på pumpen bara på reklamen för den, jag tror airwell är en mycket bra pump men att den ger 3,0 i cop vid - 15 grader det tror jag inte på.........men isåfalll borde resten av världens värmepumpstillverkare ta efter vad airwell gjort....... studs