Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rimlig vänte tid för att fÃ¥ utedelen bytt?  (läst 20006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #60 skrivet: 30 januari 2007, 07:02:00 »
Bosse är den första spådam jag mött som faktiskt är trovärdig. ;) ;) ;)

tyvärr !!!!!
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Jonas:)

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • arbetslös
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #61 skrivet: 01 februari 2007, 21:25:42 »
Äntligen  ;D har dom bytt ute delen tog 4 veckor  fiR:

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #62 skrivet: 01 februari 2007, 23:28:22 »
Bosse, för din skull hoppas jag att oljefyllningen löser problemen så länge garantin gäller, du har sannerligen lagt ned ett hästjobb för att hitta grundproblemet med haverierna.
Vore jag "Japan" med makt i Panasonic-koncernen hade jag headhuntat dig direkt, kosta vad det kosta vill.   Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #63 skrivet: 01 februari 2007, 23:42:18 »
Japp, kan bara hålla med Rickard till 100%, Bosse VP Doc du har gjort ett kanonjobb, lite surt att Japsen inte verkar erkänna oljemängden utan istället stärker fjädern!

Lite som att sätta ett plåster på en rupterad pulsåder istället för att sy ihop det tätt. Visst, man är vid medvetande längre men dör ändå till slut.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Jonas:)

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • arbetslös
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #64 skrivet: 05 februari 2007, 21:02:20 »
 fiR: dom bytte ute delen men 1 vecka senare funkar inte pumpen. den stÃ¥r bara i viloläge med ut blÃ¥set rätt ut. ger ingen värme alls utan cirkulerar bara luften. spelar ingen roll om fläckten stÃ¥r pÃ¥ 5an eller pÃ¥ auto. eller tempen pÃ¥ 30grader. den har inte avfrostat 1 gÃ¥ng sedan dom bytte men den har hela tiden varit helt is fri. inte ens en tillstymelse av rimfrost pÃ¥ den. FÃ¥r fel kod F99 men det kan vara en gammal kod som ligger kvar sedan dom bytte.
Någon som har någon ide vad som kan vara fel? läcka ?

Mvh Jonas

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #65 skrivet: 06 februari 2007, 09:45:35 »
Bosse, för din skull hoppas jag att oljefyllningen löser problemen så länge garantin gäller, du har sannerligen lagt ned ett hästjobb för att hitta grundproblemet med haverierna.
Vore jag "Japan" med makt i Panasonic-koncernen hade jag headhuntat dig direkt, kosta vad det kosta vill.   Thumbsup


Jag tror nu att oljeproblemet varit känt av panasonic långt innan jag lyfte på "stickan" och långt före den stora dödshelgen i skiftet oktober/november och att detta inneburit en balansgång mellan oljeretur och vätskeslag.

Förmodligen har dom känt till problemet redan vintern 2005-2006 och gjort åtgärder som nästa höst inte visade sig räcka till.
Skillnaden pÃ¥ E9DKE och DKE-3 är ett led i att försöka hÃ¥lla slurkeburken uppvärmd med hjälp av kompressorvärme.   
Denna skillnad är synlig och speciell för kallt klimat och kräver därför en tydlig märkning på kartongen,
Nya GKE har även den tagits fram i version -5.
Man har gjort 5 stycken förändringar på DKE varav två som är så kostsamma att dessa enbart är avsedda för kalla områden och märks ut på kartongerna.
Förändring -2, -4 gäller samtliga maskiner och hittas bara genom datumstämplar hos Panasonic.   

Jag kan nu säga att jag är osäker pÃ¥ om verkligen alla maskiner (orginal) kommer att haverera 

Att fylla olja är en lösning som fungerar för mig men inte för Panasonic, det verkliga problemet är ju att få tillbaka oljan utan att riskera vätskeslag
om panasonic har hittat en lösning som fungerar så vet dom detta nu!

Dom sitter på en diger lunta av statestik.

Min lösning innebär att oljan är i en nivÃ¥ som hela tiden ändras dvs ibland för mycket och ibland för lite, men ändÃ¥ sÃ¥pass att kompressorn inte skadas,  Ã¥tgärden är dessutom mycket kostsammare för panasonic eftersom olja är dyrt och det blir fruktansvärda mängder pÃ¥ sÃ¥ stora produktionsliner, samt kostnader för ev efterfyllning skulle bli helt orimliga.

Politiskt självmord!

Som tillverkare kan man självklart inte svamla om oljemängder hit och dit eller dra statestik för kunder. 
Jag vet också att malaysiapersonal på Panasonic mätt luftfuktigheten och temperaturer i Göteborg/kungsbacka.
Sannolikt har tvÃ¥ förändringar gjorts i nya kompressorer 1. oljereturen förbättrats "ytterligare" 2. fjäderns materiel rörelse har minskats.     

Panasonic har en levande testpark av E9/E12 och löser allt detta själva men jag personligen kan inte chansa på göra om misstag flera gånger eller riskera att samtliga maskiner kommer att haverera varken inom garantitid eller utom garantitid.

Om jag låter bli att fylla olja så är det inte säkert att kundernas kompressorer pajar under garantitiden i alla fall (min garantitid)
Om jag fyller pÃ¥ olja sÃ¥ finns en viss risk att jag hjälper dom över garantitiden vilket i sÃ¥ fall innebär en otjänst men det stora flertalet kommer att fungera i mÃ¥nga,mÃ¥nga Ã¥r.   

Jag kommer att hÃ¥lla ett öga pÃ¥ varje ny maskin som jag monterar vad gäller oljan och är jag det minsta osäker sÃ¥ fyller jag pÃ¥ lite xtra. 

Bosse skulle nog inte fungera i en sÃ¥ kostnadspressad värld som Panasonic lever i ;)
 

   
« Senast ändrad: 06 februari 2007, 13:40:53 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!