Bosse, för din skull hoppas jag att oljefyllningen löser problemen så länge garantin gäller, du har sannerligen lagt ned ett hästjobb för att hitta grundproblemet med haverierna.
Vore jag "Japan" med makt i Panasonic-koncernen hade jag headhuntat dig direkt, kosta vad det kosta vill. Thumbsup
Jag tror nu att oljeproblemet varit känt av panasonic långt innan jag lyfte på "stickan" och långt före den stora dödshelgen i skiftet oktober/november och att detta inneburit en balansgång mellan oljeretur och vätskeslag.
Förmodligen har dom känt till problemet redan vintern 2005-2006 och gjort åtgärder som nästa höst inte visade sig räcka till.
Skillnaden på E9DKE och DKE-3 är ett led i att försöka hålla slurkeburken uppvärmd med hjälp av kompressorvärme.
Denna skillnad är synlig och speciell för kallt klimat och kräver därför en tydlig märkning på kartongen,
Nya GKE har även den tagits fram i version -5.
Man har gjort 5 stycken förändringar på DKE varav två som är så kostsamma att dessa enbart är avsedda för kalla områden och märks ut på kartongerna.
Förändring -2, -4 gäller samtliga maskiner och hittas bara genom datumstämplar hos Panasonic.
Jag kan nu säga att jag är osäker på om verkligen alla maskiner (orginal) kommer att haverera
Att fylla olja är en lösning som fungerar för mig men inte för Panasonic, det verkliga problemet är ju att få tillbaka oljan utan att riskera vätskeslag
om panasonic har hittat en lösning som fungerar så vet dom detta nu!
Dom sitter på en diger lunta av statestik.
Min lösning innebär att oljan är i en nivå som hela tiden ändras dvs ibland för mycket och ibland för lite, men ändå såpass att kompressorn inte skadas, åtgärden är dessutom mycket kostsammare för panasonic eftersom olja är dyrt och det blir fruktansvärda mängder på så stora produktionsliner, samt kostnader för ev efterfyllning skulle bli helt orimliga.
Politiskt självmord!
Som tillverkare kan man självklart inte svamla om oljemängder hit och dit eller dra statestik för kunder.
Jag vet också att malaysiapersonal på Panasonic mätt luftfuktigheten och temperaturer i Göteborg/kungsbacka.
Sannolikt har två förändringar gjorts i nya kompressorer 1. oljereturen förbättrats "ytterligare" 2. fjäderns materiel rörelse har minskats.
Panasonic har en levande testpark av E9/E12 och löser allt detta själva men jag personligen kan inte chansa på göra om misstag flera gånger eller riskera att samtliga maskiner kommer att haverera varken inom garantitid eller utom garantitid.
Om jag låter bli att fylla olja så är det inte säkert att kundernas kompressorer pajar under garantitiden i alla fall (min garantitid)
Om jag fyller på olja så finns en viss risk att jag hjälper dom över garantitiden vilket i så fall innebär en otjänst men det stora flertalet kommer att fungera i många,många år.
Jag kommer att hålla ett öga på varje ny maskin som jag monterar vad gäller oljan och är jag det minsta osäker så fyller jag på lite xtra.
Bosse skulle nog inte fungera i en så kostnadspressad värld som Panasonic lever i