0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: GS skrivet 27 januari 2007, 15:30:38Från ARN:s hemsida (http://www.arn.se/templates/Page____108.aspx)Nämnden prövar enligt sina föreskrifter (pdf-format) inte tvister som rör 1. elleveranser, i den mån tvisten avser förbrukning av elektrisk ström eller skäligheten av debiterade nätavgifter, 2. försäkring, i den mån tvisten rör – tecknande och bibehållande av försäkring, – vållandefrågor vid trafikolyckor, 3. försäkring som grundar sig på kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter, om avtalet föreskriver ett särskilt tvistlösningsförfarande, 4. konst och antikviteter, i den mån tvisten gäller varornas konstnärliga värde eller samlarvärde, 5. parkering, 6. spel, tips och lotterier, 7. telefonsamtal, i den mån tvisten avser förbrukning av samtalstid, utnyttjande av samtalspott och dylikt, 8. utbildning och kursverksamhet, i den mån tvisten avser utbildningens eller kursens kvalitet och innehåll, 9. värmepumpar, 10. växter, livsmedel och drycker, i den mån tvisten avser deras kvalitet eller beskaffenhet.Bara för att inte ARN prövar är det inte så att de är undantagna från konsumentköplagen.Man kan alltid pröva det rätsligt iaf. Jag tror faktist inte att något företag skulle vilja en sån här sak prövad rättsligt eftersom det skulle kosta dem mer än det smakade oavsett utslag.
Från ARN:s hemsida (http://www.arn.se/templates/Page____108.aspx)Nämnden prövar enligt sina föreskrifter (pdf-format) inte tvister som rör 1. elleveranser, i den mån tvisten avser förbrukning av elektrisk ström eller skäligheten av debiterade nätavgifter, 2. försäkring, i den mån tvisten rör – tecknande och bibehållande av försäkring, – vållandefrågor vid trafikolyckor, 3. försäkring som grundar sig på kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter, om avtalet föreskriver ett särskilt tvistlösningsförfarande, 4. konst och antikviteter, i den mån tvisten gäller varornas konstnärliga värde eller samlarvärde, 5. parkering, 6. spel, tips och lotterier, 7. telefonsamtal, i den mån tvisten avser förbrukning av samtalstid, utnyttjande av samtalspott och dylikt, 8. utbildning och kursverksamhet, i den mån tvisten avser utbildningens eller kursens kvalitet och innehåll, 9. värmepumpar, 10. växter, livsmedel och drycker, i den mån tvisten avser deras kvalitet eller beskaffenhet.
Problemet i hela denna tråd är att konsumentköplagen utgår från att det rör sig om garanti.Om det är garanti eller ej, det avgör tillverkaren, inte konsumenten.
Problemet i hela denna tråd är att konsumentköplagen utgår från att det rör sig om garanti.Om det är garanti eller ej, det avgör tillverkaren, inte konsumenten.En reklamerad vara skall åtgärdas, med det är tillverkarens kontroll som avgör om det är garanti eller ej.Om det är garanti, då är det gratis för kunden, är det inte ett garantifall, då kostar det pengar.Om ni tor något annat så är det helt fel.
Konsumenten har INGEN bevisbörda inom 6 månader:Sexmånadersregeln:För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.Läs här (en gång till kanske):http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
Citat från länken konsumentverket Konsumentköplagen gäller: köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar, byte av lösa saker, till exempel när du byter in en bil mot en annan hos en bilfirma, beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.Näringsidkare och konsumentÄr en värmepump en lös sak ?
Citat från: Mike skrivet 28 januari 2007, 11:06:16Konsumenten har INGEN bevisbörda inom 6 månader:Sexmånadersregeln:För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.Läs här (en gång till kanske):http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892Jag var fullt medveten om 6mån regeln. Nämde den dock inte av eftersom garantin normalt lyfter bevisbördan över till säljaren. Säljaren nekar väl endast till att garantin gäller om han har starka belägg för att konsumenten orsakat felet själv?Men som sagt, så kännt som H16 problematiken är så skulle ingen annan än en bluffmakare hävda att h16 felet inte är ett fabrtikationsfel (iaf inte utan att åka och ta en titt på maskinen).
Citat från: MangeH skrivet 28 januari 2007, 11:13:33Citat från: Mike skrivet 28 januari 2007, 11:06:16Konsumenten har INGEN bevisbörda inom 6 månader:Sexmånadersregeln:För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.Läs här (en gång till kanske):http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892Jag var fullt medveten om 6mån regeln. Nämde den dock inte av eftersom garantin normalt lyfter bevisbördan över till säljaren. Säljaren nekar väl endast till att garantin gäller om han har starka belägg för att konsumenten orsakat felet själv?Men som sagt, så kännt som H16 problematiken är så skulle ingen annan än en bluffmakare hävda att h16 felet inte är ett fabrtikationsfel (iaf inte utan att åka och ta en titt på maskinen).Det är 100% solklart att säljaren skall stå för reparation kostnad om de har monterat den och du köpt den som privatperson!En handlare som har annan uppfattning förtjänar en plats på "svarta listan"!
Citat från: vpgr skrivet 28 januari 2007, 10:07:45Problemet i hela denna tråd är att konsumentköplagen utgår från att det rör sig om garanti.Om det är garanti eller ej, det avgör tillverkaren, inte konsumenten.Eftersom jag som konsument uppenbarligen måste göra leverantörens jobb så undrar jag vad Panasonic Sverige har för e-post/telefonnummer så jag kan höra vad de anser om min H16-pump.