Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rimlig vänte tid för att fÃ¥ utedelen bytt?  (läst 20007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #45 skrivet: 27 januari 2007, 22:08:57 »
Från ARN:s hemsida (http://www.arn.se/templates/Page____108.aspx)



Nämnden prövar enligt sina föreskrifter (pdf-format) inte tvister som rör

   1. elleveranser, i den mÃ¥n tvisten avser förbrukning av elektrisk ström eller skäligheten av debiterade nätavgifter,
   2. försäkring, i den mÃ¥n tvisten rör
      – tecknande och bibehÃ¥llande av försäkring,
      – vÃ¥llandefrÃ¥gor vid trafikolyckor,
   3. försäkring som grundar sig pÃ¥ kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter, om avtalet föreskriver ett särskilt tvistlösningsförfarande,
   4. konst och antikviteter, i den mÃ¥n tvisten gäller varornas konstnärliga värde eller samlarvärde,
   5. parkering,
   6. spel, tips och lotterier,
   7. telefonsamtal, i den mÃ¥n tvisten avser förbrukning av samtalstid, utnyttjande av samtalspott och dylikt,
   8. utbildning och kursverksamhet, i den mÃ¥n tvisten avser utbildningens eller kursens kvalitet och innehÃ¥ll,
   9. värmepumpar,
  10. växter, livsmedel och drycker, i den mÃ¥n tvisten avser deras kvalitet eller beskaffenhet.

Bara för att inte ARN prövar är det inte så att de är undantagna från konsumentköplagen.
Man kan alltid pröva det rätsligt iaf. Jag tror faktist inte att något företag skulle vilja en sån här sak prövad rättsligt eftersom det skulle kosta dem mer än det smakade oavsett utslag.

Nej, självklart är de inte undantagna från konsumentköplagen, jag ville bara påpeka fakta, eftersom det i tråden pratas om ARN.
Svep är väl stället man vänder sig till vid värmepumpstvist, och där kostar det ju tyvärr att reklamera, vilket förmodligen innebär att färre reklamerar.  :(
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #46 skrivet: 28 januari 2007, 10:07:45 »
Problemet i hela denna tråd är att konsumentköplagen utgår från att det rör sig om garanti.
Om det är garanti eller ej, det avgör tillverkaren, inte konsumenten.

En reklamerad vara skall åtgärdas, med det är tillverkarens kontroll som avgör om det är garanti eller ej.
Om det är garanti, då är det gratis för kunden, är det inte ett garantifall, då kostar det pengar.
Om ni tor något annat så är det helt fel.
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad Maranello

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-1
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #47 skrivet: 28 januari 2007, 10:19:49 »
Problemet i hela denna tråd är att konsumentköplagen utgår från att det rör sig om garanti.
Om det är garanti eller ej, det avgör tillverkaren, inte konsumenten.

Eftersom jag som konsument uppenbarligen måste göra leverantörens jobb så undrar jag vad Panasonic Sverige har för e-post/telefonnummer så jag kan höra vad de anser om min H16-pump.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #48 skrivet: 28 januari 2007, 10:55:55 »
Problemet i hela denna tråd är att konsumentköplagen utgår från att det rör sig om garanti.
Om det är garanti eller ej, det avgör tillverkaren, inte konsumenten.

En reklamerad vara skall åtgärdas, med det är tillverkarens kontroll som avgör om det är garanti eller ej.
Om det är garanti, då är det gratis för kunden, är det inte ett garantifall, då kostar det pengar.
Om ni tor något annat så är det helt fel.


Nu är du ute och cyklar rejält. Konsumentköplagen har inget med garanti att göra.
Garanti är något som försäljare / tillverkare har/ger och det lyfter bevisbördan bort från konsumenten över till säljaren.

Konsumentköplagen reglerar vad som gäller när det är fabrikationsfel alt ett fel på varan när den redan köps. Dock ligger bevisbördan på konsumenten. Blir det tvist avgörs ärendet i ARN vanligtvis. (när det gäller värmepumpar så gör SVEP's reklamationsnämnd tydligen det: http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/)

Jag är mycket tveksam till att en seriös återförsäljare inte skulle hålla med om att H16 är ett fabrikationsfel. Knappast skulle svep gå på säljarens linje i detta fall heller.

Om det skulle vara som du tror så skulle konsumentköplagens 2/3 år vara något som bolagen skulle kunna förhandla bort med att ge ett års garanti på saker.

Är det ett fabrikationsfel så avgör normalt kunden om omleverans (ny vara ) eller åtgärd (reparation) skall ske.

Tror du något annat har du fel!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #49 skrivet: 28 januari 2007, 11:06:16 »
Konsumenten har INGEN bevisbörda inom 6 månader:
Sexmånadersregeln:
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Läs här (en gång till kanske):
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892


Vad som ställer till det för många är att de monterat själva, vilket gör bevisbördan svår + att de inte behöver stå för ev monteringskostnader.
För de som inte beställt som privatpersoner gäller inte konsumentköplagen!
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 11:16:36 av Mike »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #50 skrivet: 28 januari 2007, 11:13:33 »
Konsumenten har INGEN bevisbörda inom 6 månader:
Sexmånadersregeln:
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Läs här (en gång till kanske):
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

Jag var fullt medveten om 6mån regeln. Nämde den dock inte av eftersom garantin normalt lyfter bevisbördan över till säljaren. Säljaren nekar väl endast till att garantin gäller om han har starka belägg för att konsumenten orsakat felet själv?

Men som sagt, så kännt som H16 problematiken är så skulle ingen annan än en bluffmakare hävda att h16 felet inte är ett fabrtikationsfel (iaf inte utan att åka och ta en titt på maskinen).

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #51 skrivet: 28 januari 2007, 11:14:23 »
Citat från länken konsumentverket

Konsumentköplagen gäller:
köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,
byte av lösa saker, till exempel när du byter in en bil mot en annan hos en bilfirma,
beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.
Näringsidkare och konsument

Är en värmepump en lös sak ?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #52 skrivet: 28 januari 2007, 11:17:19 »
Citat från länken konsumentverket

Konsumentköplagen gäller:
köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,
byte av lösa saker, till exempel när du byter in en bil mot en annan hos en bilfirma,
beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.
Näringsidkare och konsument

Är en värmepump en lös sak ?
Ja!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #53 skrivet: 28 januari 2007, 11:18:28 »
Konsumenten har INGEN bevisbörda inom 6 månader:
Sexmånadersregeln:
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Läs här (en gång till kanske):
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

Jag var fullt medveten om 6mån regeln. Nämde den dock inte av eftersom garantin normalt lyfter bevisbördan över till säljaren. Säljaren nekar väl endast till att garantin gäller om han har starka belägg för att konsumenten orsakat felet själv?

Men som sagt, så kännt som H16 problematiken är så skulle ingen annan än en bluffmakare hävda att h16 felet inte är ett fabrtikationsfel (iaf inte utan att åka och ta en titt på maskinen).


Det är 100% solklart att säljaren skall stå för reparation kostnad om de har monterat den och du köpt den som privatperson!

En handlare som har annan uppfattning förtjänar en plats på "svarta listan"!

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #54 skrivet: 28 januari 2007, 11:30:50 »
Konsumenten har INGEN bevisbörda inom 6 månader:
Sexmånadersregeln:
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Läs här (en gång till kanske):
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

Jag var fullt medveten om 6mån regeln. Nämde den dock inte av eftersom garantin normalt lyfter bevisbördan över till säljaren. Säljaren nekar väl endast till att garantin gäller om han har starka belägg för att konsumenten orsakat felet själv?

Men som sagt, så kännt som H16 problematiken är så skulle ingen annan än en bluffmakare hävda att h16 felet inte är ett fabrtikationsfel (iaf inte utan att åka och ta en titt på maskinen).


Det är 100% solklart att säljaren skall stå för reparation kostnad om de har monterat den och du köpt den som privatperson!

En handlare som har annan uppfattning förtjänar en plats på "svarta listan"!

Jag hÃ¥ller med. DÃ¥  har de svÃ¥rt att hävda felaktig installation. En LVP ska ju fungera felfritt om den blivit riktigt installerad. Med sunt förnuft sÃ¥ ska man ju inte kunna missköta den direkt....

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #55 skrivet: 28 januari 2007, 13:21:07 »
Problemet i hela denna tråd är att konsumentköplagen utgår från att det rör sig om garanti.
Om det är garanti eller ej, det avgör tillverkaren, inte konsumenten.

En reklamerad vara skall åtgärdas, med det är tillverkarens kontroll som avgör om det är garanti eller ej.
Om det är garanti, då är det gratis för kunden, är det inte ett garantifall, då kostar det pengar.
Om ni tor något annat så är det helt fel.


Av ren nyfikenhet.

Har ni stött på några H16 problem som ni inte anser är fabrikationsfel?

Fö tycker jag det är tråkigt att se att att vissa återförsäljare är så dåligt pålästa när det gäller konsumenlagstiftningen att de tror att tillverkaren bestämmer om det är fabrikationsfel eller ej.

/MH


Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #56 skrivet: 28 januari 2007, 16:02:11 »
Problemet i hela denna tråd är att konsumentköplagen utgår från att det rör sig om garanti.
Om det är garanti eller ej, det avgör tillverkaren, inte konsumenten.

Eftersom jag som konsument uppenbarligen måste göra leverantörens jobb så undrar jag vad Panasonic Sverige har för e-post/telefonnummer så jag kan höra vad de anser om min H16-pump.


Prova här:
http://www.kinnan.se/infoweb/info.html
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad pantast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Alta, Norge
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helst uten tak!!!
Telefonnummer Panasonic Nordic
« Svar #57 skrivet: 28 januari 2007, 17:05:38 »
Panasonic Nordic i Sverige har telefon nummer +46 8 680 2600. Ikke gi opp før du kommer forbi sentralbordet. Jeg snakket med en som heter Håkan Zirath og han ga en beskrivelse av situasjonen for Panasonic Nordic, Panasonic Europe og parallell importører ( de som importerer utenom de svenske generalagentene). Tror det hjelper å legge direkte press på Panasonic.
med vennlig hilsen
Panasonic E9DKE importert fra broderlandet (billig!!!)
Selvinstallert (Hempular?) siden 09/2006
Ellers er jeg helt autofil og elektronikk-ingeniør

Utloggad Maranello

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-1
SV: Rimlig vänte tid för att få utedelen bytt?
« Svar #58 skrivet: 29 januari 2007, 15:21:53 »
Uppdatering.
Nu har min leverantör äntligen beslutat att jag ska få min E12a (H16) ersatt med en likvärdig produkt (XE9EKE) utan kostnad.
Hoppas nu bara att man slipper se en elakt blinkande timerlampa i framtiden  ::)

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Bosses spådom!

Så länge som Panasonic sköter sina åtaganden mot återförsäljarna så kommer dessa att åtgärda felen!

Men när kompressorerna tar slut i Europa?

När antalet trasiga maskiner överskuggar hela verksamheten? 

Jag säger dystert att Panasonic missbedömt situationen på alla sätt, och under nästa höst så brakar ett helvete löst som kommer att
tvinga många att lägga på locket och sluta svara i telefon etc.

Juridik är en sak och moral en annan.

moral är flexibel och kan ses från många vinklar vilket inte skall vara fallet med juridik!

Jag vet en kille som offererade frånluftsvärmepumpar till ett helt radhusområde, något gick galet för alla pumparna var genuint kass!
Hot från samtliga köpare om att ställa montören/importören inför rätta om han inte genast bytte ut samtliga till annat fabrikat.

Han förklarade bara att företaget och han själv kommer inom två minuter att inte äga någoting av värde och vill ni gå den vägen så gör det eller ge mig en chans att hitta en lösning till ombyggnad, samlingslokalen i området blev verkstad och pumparna fixades till inom ett år.

Regelverken fungerar bara inom rimlighetens gränser!

Glada snickare som spikat upp E9or står handfallna och går under jorden, vad skall dom göra med en kompressor?
Det kommer att rensas friskt i alla led men det är långt till nästa höst och kanske blir vädret ett annat så att spådomen inte slår in!

Den som har lever får se!



     
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 06:46:42 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!