0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är uteffekten vid DT35 som är kritisk, det motsvarar 55 ºC framledning vid 20 ºC innetemp. Omräkningsfaktorn är 1,6 så det blir 40 W/m2 eller ca 9 kW totalt vilket innebär att en 9 kW VP kommer upp i ca 55 ºC framledning med bara kompressorn. Skaffar du en IVT HT +C9 så bör du skaffa en volymförstorare (arbetstank) på ca 150-200 liter också.
Tack för ditt svar Carl N.Men nu går det runt i huvudet Citat från: Carl N skrivet 08 februari 2007, 18:29:32Det är uteffekten vid DT35 som är kritisk, det motsvarar 55 ºC framledning vid 20 ºC innetemp. Omräkningsfaktorn är 1,6 så det blir 40 W/m2 eller ca 9 kW totalt vilket innebär att en 9 kW VP kommer upp i ca 55 ºC framledning med bara kompressorn. Skaffar du en IVT HT +C9 så bör du skaffa en volymförstorare (arbetstank) på ca 150-200 liter också.Det där med DT35 är jag med på men sedan går det lite fort för mig. 40W/m2 är det från mina framräknade 65 dividerat med 1,6? Hur kom du fram till 9kW?Jag blir också förvirrad när du skriver volymförstorare. Jag har nu haft de tre firmorna på hembesök och jag har yttryckligen frågat om radiatorstorlekarna svaret har varit "Inga problem, du har bra element" IVT specar dessutom i sin kalkyl min volym värmesystem 84liter. Kan du utveckla vad en volymförstorare ger för effekter.Tack på förhand Tomas
Det där med DT35 är jag med på men sedan går det lite fort för mig. 40W/m2 är det från mina framräknade 65 dividerat med 1,6? Hur kom du fram till 9kW?