0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dessutom så tror jag att fenomenet med ökande COP vid delbelastning även existerar vid låga temperaturer -7 och -15, även om inga mätningar finns med detta. Om maskinen har detta beteende vid både +2 och +7 så borde tendensen hålla i sig.MVH/Gano
Citat från: gano skrivet 23 januari 2007, 17:43:02Dessutom så tror jag att fenomenet med ökande COP vid delbelastning även existerar vid låga temperaturer -7 och -15, även om inga mätningar finns med detta. Om maskinen har detta beteende vid både +2 och +7 så borde tendensen hålla i sig.MVH/GanoTror ev att COP-skillnaden när det är svinkallt ute skiljer sig mindre (%-uellt sett) när det är svinkallt. När det är svinkallt (med sydsvenska mått mätt) måste gasen väl ha högre tryckskillnad för att upprätthålla tillräcklig förångning och kondensering. Då kanske t.o.m rotationens mindre läckage(jmfrt scroll) får betydelse.
Kan någon säga mig om detta medföljande dokument har någon riktighet,och om möjligt var jag fått det från?
Citat från: T-bird skrivet 23 januari 2007, 22:06:37Kan någon säga mig om detta medföljande dokument har någon riktighet,och om möjligt var jag fått det från? Detta kommer från www.kcc.se, Ahlsells värmepumpsavdelning, alltså Sanyos generalagent. Helt korrekta siffror såvitt jag vet, tagna från test utförda på Sveriges Provningsinstitut i Borås (före detta Statens provningsanstalt). Siffror är tagna vid 100% last påsamtliga temperaturer.MVH/Gano
Citat från: gano skrivet 23 januari 2007, 22:29:35Citat från: T-bird skrivet 23 januari 2007, 22:06:37Kan någon säga mig om detta medföljande dokument har någon riktighet,och om möjligt var jag fått det från? Detta kommer från www.kcc.se, Ahlsells värmepumpsavdelning, alltså Sanyos generalagent. Helt korrekta siffror såvitt jag vet, tagna från test utförda på Sveriges Provningsinstitut i Borås (före detta Statens provningsanstalt). Siffror är tagna vid 100% last påsamtliga temperaturer.MVH/GanoDaikin har väl aldrig blivit testad av dem? om det är så att man har blandat pumpar från olika test så är det riktigt illa. Om man inte har exakt samma testförfarande.
Citat från: Panasonic E9 skrivet 23 januari 2007, 22:34:33Citat från: gano skrivet 23 januari 2007, 22:29:35Citat från: T-bird skrivet 23 januari 2007, 22:06:37Kan någon säga mig om detta medföljande dokument har någon riktighet,och om möjligt var jag fått det från? Detta kommer från www.kcc.se, Ahlsells värmepumpsavdelning, alltså Sanyos generalagent. Helt korrekta siffror såvitt jag vet, tagna från test utförda på Sveriges Provningsinstitut i Borås (före detta Statens provningsanstalt). Siffror är tagna vid 100% last påsamtliga temperaturer.MVH/GanoDaikin har väl aldrig blivit testad av dem? om det är så att man har blandat pumpar från olika test så är det riktigt illa. Om man inte har exakt samma testförfarande.Jodå. Daikin testades och resultaten redovisades i Råd&Rön nr 10 år 2004, i samma nummer där Panasonic E9CKP5 testades.MVH/Gano