0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Frugan köpte mig en pastellfärgad dress att ha i slalombacken,(ungarna skrattar o tycker inte att jag passar i den färgen)jag fick denna som födelsedagspresent.(Dyr var den också )Hade hon bara haft en bråkdel av jockes förstånd skulle hon naturligtvis köpt en testpump istället
Det blev ett inköp idag. Köpte en på Jula i Uppsala. De har två kvar så skynda fynda.Blir intressant att montera upp den till sommaren och se om den ger någon skön kyla. Är bara intresserad av att använda den som ac eftersom jag har så otroligt varmt på övervåningen.Är det någon som vet hur långa rör man kan montera på pumpen. Läste på forumet om att man kan vara tvungen att fylla på mer gas om man har för långa rör men att det råder delade meningar om vid vilken längd detta krävs.
Jula borde ha gett dig 3,80m rör, du ska också ha fått 1st värmeslinga typ Ebeco 2m som företaget ska bjussa på gratis (då ytterdelen saknar detta). Jag har fått info från 2 olika kylkillar på detta forum att max 7m bör gå utan påfyllning, över 7m bör det då fyllas på (börja helst först med 5m om nu 4m är för kort ).När du köper/lånar vacumpump är det också viktigt att nippeln verkligen passar då Chunlans anslutningar är för typen 407 istället för 410 (om jag har fattat det rätt). Låna bra rörböjningsverktyg av någon då billigga från t.ex Biltema m.fl kan orsaka veck på det mycket tunna kopparledningarna, så stor försiktighet om du är ovan. Bra info finns från 407 eller sök på Chunlan så får du nog svar på det mesta.Det går också att dra igång innerdelen utan att koppla på utomhusdelen om du vill testa ut bästa läge för hur luften tar sig fram i huset (dock enbart kall luft), typ hänga lite papper i tejp och se hur långt det går, innerdelen har dock halvtaskig spridning i sidled så lita inte för mycket på dom trimbara vingarna som sitter i innerdelen. Eftersom du ska satsa på kyla skall innerdelen då sitta nära taket och luften ska då gå i princip parallelt med innertaket för bästa räckvidd och minsta kallras. Det är annars bra "skjut" i innerdelens fläkt, men på högsta låter det så pass mycket att montering nära sovrum bör undvikas.