Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillskott  (läst 5925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
Tillskott
« skrivet: 04 januari 2007, 10:06:46 »
Ursh, vilken chock - båda stegen på tillskottet gick på vid två tillfällen under gårdagen! Frågan är varför; jag gissar på att det är för att jag har innegivarpåverkan på värde sju. Att den är satt så högt är för att jag ville minska värme produktionen under hösten eftersom det ändå var så varmt. Kommentarer?
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Tillskott
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2007, 11:03:24 »
Det var ett snabbt temperaturfall i ute-temp igår. Din pump hinner inte få upp VB-retur till sitt börvärde på 3 timmar (18.30->21.30). Eftersom VB-retur startar på ca 25 ºC och skall upp på 45 ºC så tickar gradminutrarna på snabbt (jag antar att moderna IVTer använder gradminutrar och inte tid bara som min gamla pump).
Att TS går på en andra gång senare beror väl på att "återställning" av gradminutrarna inte hunnit ske(?).

Kan du inte öka på gradminutrarna för det andra steget? Nu ser det ut att gå igång direkt efter första steget.

Sen skall du inte vara så rädd för TS. Det känns obegagligt i början men man vänjer sig snabbt vid det och accpterar det ungefär som tandvärk *roflmao*
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskott
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2007, 11:43:16 »
Eftersom VB-retur startar på ca 25 ºC och skall upp på 45 ºC så tickar gradminutrarna på snabbt (jag antar att moderna IVTer använder gradminutrar och inte tid bara som min gamla pump).

Gradminuter på en IVT? Knappast innan helvetet fryser.  ;)

Men i övrigt så resonerar du nog rätt, en hög rumsgivarpåverkan + snabbt fallande utetemp kan ge oönskat tillskott på vilken VP som hellst. På en IVT så kan man öka på tillskottstimern om man vill minska risken för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Tillskott
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2007, 12:50:49 »
Tack för era svar :)

Jag ska minska rumspåverkan och öka på tillskottstimern, den står idag fortfarande på standard 60 minuter.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillskott
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2007, 14:30:08 »
Jag brukar påstå detta...

På vinterna får inte rmsgivaren vara för känslig, vi har ju liten effekt i våra värmepumpar, så kompressorn måste få jobba länga innan tillskott tillåts!!!

Höj gärna till max det ska inte märkas inne. Ett hus är enormt värmetrögt.. jämför med att helt stänga av värmen i 3 timmar det märks knappt.
Fråga mig som haft ca 20 strömavbrott hittills i vinter varav två på 16 timmar med 3 timmars mellanrum!!!
DÃ¥ märktes det dock  :o :o

resten av tiden kan man köra med hög känslighet, detta för att säkerställa kompressorstopp tex kalla sommarnätter. Då kompressorn startar helt säkert om man endast har utegivare!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Tillskott
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2007, 16:35:38 »
Jo, jag antar att man får ställa om rumsgivarpåverkan vår/höst om man vill ha en 'optimal' drift.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskott
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2007, 15:47:54 »

Gradminuter pÃ¥ en IVT? Knappast innan helvetet fryser.  ;)

Jodå, på min IVT X15 så har jag gradminuter och styrning mot FRAMledningstempen. Men helvetet har inte fruset för den fungerar väldigt bra och följer lasten väl även om jag väntar på riktig kyla. Supernöjd. :)
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Tillskott
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2007, 15:59:29 »
Jasså, har dom börjat använda det i sina nya VP? Och mot framledningstemperaturen dessutom....
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskott
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2007, 18:29:07 »

Gradminuter pÃ¥ en IVT? Knappast innan helvetet fryser.  ;)

Jodå, på min IVT X15 så har jag gradminuter och styrning mot FRAMledningstempen. Men helvetet har inte fruset för den fungerar väldigt bra och följer lasten väl även om jag väntar på riktig kyla. Supernöjd. :)

Men varför använda gradminuter på en inverter, den styr väl bara varvtalet på kompressorn mot börvärdet på framledningstemp? ???

Om det är en PI-reglering sÃ¥ kallar de kanske integreringsdelen för gradminuter?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillskott
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2007, 19:11:08 »
Den går on off under största delen av året eller hur!?
LÃ¥glast ger on off.
Men vid vartalsstyrning då torde den följa börvärdet, då kan det inte behövas kompensering för avvikelser.

jag säger som Fylking äääääntligen  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskott
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2007, 21:52:52 »
Den går on off under största delen av året eller hur!?
Låglast ger on off.

Tänkte inte på det...  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OWL

  • Alternativ energi er vejen frem......
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alternativ energi er "lige i øjet"..... ;-)
SV: Tillskott
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2007, 21:58:40 »
Citera
Den går on off under största delen av året eller hur!?
LÃ¥glast ger on off.
Men vid vartalsstyrning då torde den följa börvärdet, då kan det inte behövas kompensering för avvikelser.

Here are the explanation of IVT Premiumline X15 "Gradminutvärde" and "PI-regulator" from the IVT "Installatörshandledning"



 
« Senast ändrad: 08 januari 2007, 22:01:24 av OWL »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskott
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2007, 22:13:44 »
Citera
Den går on off under största delen av året eller hur!?
LÃ¥glast ger on off.
Men vid vartalsstyrning då torde den följa börvärdet, då kan det inte behövas kompensering för avvikelser.

Here are the explanation of IVT Premiumline X15 "Gradminutvärde" and "PI-regulator" from the IVT "Installatörshandledning"


Jätteintressant tack.  *vinkar*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskott
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2007, 09:11:07 »
Den går on off under största delen av året eller hur!?
LÃ¥glast ger on off.
Men vid vartalsstyrning då torde den följa börvärdet, då kan det inte behövas kompensering för avvikelser.

Jäpp du har helt rätt. Ett litet tillägg, låglast ger vad jag skulle kalla för "on-off mod" för under on-läget så jobbar
den ju också naturligtvis med varvtalsstyrning.
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillskott
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2007, 15:47:34 »
Citera
Jäpp du har helt rätt. Ett litet tillägg, låglast ger vad jag skulle kalla för "on-off mod" för under on-läget så jobbar
den ju också naturligtvis med varvtalsstyrning.

Jo helt klart högre effekt vid tex vv körning, men vid värmekörning antar jag att den går på låga (lägsta) "varv" !??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!