0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
A-kassan blir obligatorisk, så det är nog kört.Fackavgiften finns att spara på, men jag har en känsla av att de som lämnar facket kan få det lite svårt framöver.Jag tror nämligen att facken kommer att börja agera mycket tuffare mot de som inte är med i facket framöver, typ inte förhandla deras löner, inte fixa samma förmåner som andra har. (t.ex. peronaldatorer, semesterbyar, younameit)Om facket inte ändrar sig på några punkter så finns det kanske ingen anledning att vara med, om man inte vill ha de försäkringar de "bjuder på" vill säga.Jag har inte satt mig in riktigt i vad försäkringarna omfattar, men jag tror att vi i mitt fack i alla fall får rätt bra valuta för medlemsavgiften.
nu när dom höjt a-kassan & sänker ersättningen så funderar jag på alvar på om jag inte ska skita i o vara med i A-kassannån som tänkt samma tanke, eller gjort nån form av beräkning?om man känner att det börjar bli osäkert på den arbetsplats man jobbar så kan man ju alltid gå med igen.det känns ju som ett kostnadsefektivt sätt att protistera på om inte annat. är det många (väldigt många) som gör lika dant så kommer det fattas stora pengar i deras budget!
Citat från: CarMan skrivet 31 december 2006, 00:14:41nu när dom höjt a-kassan & sänker ersättningen så funderar jag på alvar på om jag inte ska skita i o vara med i A-kassannån som tänkt samma tanke, eller gjort nån form av beräkning?om man känner att det börjar bli osäkert på den arbetsplats man jobbar så kan man ju alltid gå med igen.det känns ju som ett kostnadsefektivt sätt att protistera på om inte annat. är det många (väldigt många) som gör lika dant så kommer det fattas stora pengar i deras budget!Ditt inlägg visar hur effektivt sossepacket lyckats hjärntvätta dig och andra i sin valboskap. Bara några få procent av A-kasse utbetalningarna kommer från avgifterna, så om du går ur A-kassan drabbar det i så fall snarare facket, som administrerar de flesta kassorna, än statsbudgeten - vilket jag i så fall tackar dig speciellt för. Det beror då antingen på att du skiter i facket trots din politiska hemvist, eller på att du inte förstår sammanhanget bättre.A-kassan har aldrig varit en försäkring utan ett sätt för sossepacket att muta folk att vara medlemmar i facket (vilket ditt resonemang ju utgör bevis på) och är det inte nu heller. Om det blå laget kommer att omvandla A-kassan till försäkring som i så fall finansieras till 100% av försäkringpremier och inte via skattsedeln. återstår att se. Hoppas kan man ju.
utan ett sätt för sossepacket att muta folk att vara medlemmar i facket
När det gäller vissa fackförbunds sponsring av sossarna så kan man ha en kluven uppfattning, men kan man det minsta om fackets historia så inser man rätt snart att det inte är konstigt om facket sponsrar de som arbetat/arbetar för arbetarklassens bästa och inte tvärt om.
Gå ni ur facket men räkna inte med någon hjälp om det sedan skulle behövas.Jag har tyvärr hamnat i den situationen att det företag som jag arbetar hos har kommit fram till att min arbetsplats skall läggas ned helt plötsligt och ändrar inriktning på verksamheten, flyttar all verksamhet från en stad till en annan.De har brutit mot de flesta arbetmarknadslagar som finns men nu har facket gått in och styrt upp det hela så vi får se vart det leder, de kommer dessutom att ge oss medlemmar ett massivt stöd i att hitta andra jobb, starta eget etc så när de verkligen behövs kan du nog vara glad att du inte gick ur.
Citat från: Nisken skrivet 31 december 2006, 11:46:43utan ett sätt för sossepacket att muta folk att vara medlemmar i facket När jag började mitt första jobb på verkstad så ville jag skaffa A-kassa. Det var Metall som skötte den biten så man var tvungen att söka sig till deras lokal för att fylla i blanketten. Det gick inte att få den hemskickad utan den måste fyllas i på plats... Väl där säger jag att jag vill vara med i A-kassan och svaret blir då att jag först måste gå med i Metall för att kunna vara med i A-kassan. Efter 20min diskussion gick jag endast med i A-kassan. Jag undrar hur många som har svalt denna typ av påståenden, och därmed tvångsanslutits till metall...