0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag har en braskamin till stödvärme ,tvivlar på att värmepumpen klarar hela huset pga planlösninganledningen till nocrian var att den är endast 250mm hög,jag får plats med 260mm utan att behöva fimpa taklist + dörrfoderNågon som har synpunkter på denna pump Toshiba RAS-B13GKVP-E finns på värmepumpsgruppen oxå 250mm på höjden
jag har 31cm mellan tak och dörrfoder,det är ju en variant och bygga ut den.Är det lika för alla pumpar att man ska ha minst 5cm luft på ovansidan?
Tillbaka till frågan...kW på VP bedöms beroende på:-Storlek på hus-Nuvarande uppvärming och kostnader-Husets utförande (möjliga luftflöden, byggår, isolering, fönster)-Möjliga placeringar, för & nackdelar (inte var montören snabbast monterar VP)-Bryt punkten när priset /kW på VP blir en besparing istället för en belastning
Hej.härligt stina om det ha gått ge dig ett plus hadde du fått det nu hur många dagar per år går pumpen onoff säg det är 20 dagar är det inte bättre att ha en pump som orkar värma kåken i stället då det är ner mot -20 jag har pumpen för å värma kåken då det är från +10-minus 25....sen om den står å jiddrar lite då det är +10 till + 5 spelar ingen roll sen är det som stina skriver är det en smart styrning på pumpen är det inte så stort problemTex NorthKingens 9.7kw nocria går mycket fint på 3-500w så det upplever jag som ett litet problem.... det som i mina ögon inte är vettigt är då pumpen inte orkar vid tex minus 10 för att den e för liten.vi hyrde ett hus där det satt en panasonic e9a jag tycker det verkade va ett skrot till pump den drog lika mycke ström som min e12a i snitt ..å hadde noll pulver om jag jämför mot e12an,det värmde ju men det blen alldrig riktigt varmt ur denå det va runt noll då vi jobbade.. enda gången jag skulle ta en liten pump e om jag vet att jag ska in med 2 st då hjälps dom ju åt ..men det skiljer för lite i pris då blev det lika gärna 2 st e12 i ställetvisst du har en jädra överkapasitet men det går ju att slå av den ena då den inte behövs...haha få se hur många jag retat nu studs
Jag skulle vilja sammanfatta det så här.En luftvärmepump bör ha:1. Så hög uteffekt som möjligt vid låg utetemp2. Vara så tyst som möjligt inomhus men ändå kunna blåsa stora mänger luft om det behövs. (Utomhus beror det ju mycket hur man placerar den eller var man bor, där kan behov variera)3. Ha en så låg lägsta uteffekt som möjligt4. Bästa möjliga COP i området -15 till +5°C utetemp.Den värmepump som bäst kan sammaföra alla dessa positiva egenskaper bör vara bra både i stora och små hus, naturligtvis inom rimliga gränser.
Sen så utöver vilken pump man väljer så är nog placeringen av innerdelen kanske den viktigaste faktorn för hur bra pumpen kommer att kunna värma huset.//Krister
Jag skulle vilja sammanfatta det så här.En luftvärmepump bör ha:3. Ha en så låg lägsta uteffekt som möjligt