0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Ägare av 2 st Chunlan som är beställda från Jula i Nov.Ena monterad garaget ( 60 m/2 )andra i 1 1/2 plans villa(94m/2 bottenplatta).Bor uppe i tornedalen, så jag har hunnit testa dom en del i minusgrader.Först, den i villan har jag plockat i sär och isolerat kompressor och alla rör , den i garaget bara utgående rör.Skillnad verkar vara märkbar speciellt vid hur fort frosten tinar från elementet vid avfrostning.Den i garaget kan lämna lite is i nedre kanten av gallret medans husets avfrostar perfekt (ca 1 gång på 2 tim)Förbrukning -5 uteGarage 15 c inne 1000 w /timhus 23 c inne 680 w / tim ( som enda värmekälla )Utblås temp fläktläge auto+2,5 ute 53 c o c 50 c-5 48 c- 10 45 c ( räcker fortfarande utan tillskotts värme )Far min har nya mitsubishin 20 high cop 5,45 som ej håller högre utblåstemp vid testade -5 cFörbrukning på den är 500 W / tim då ställd på 25 C.Problem hitills på mina Chunlan.Vid dimma och underkylt regn kan det bli ett islager på fläktbladen som kan orsaka missljud.Var på en resa när det var -24 c ,så pumpen var på.Ett kretskort hade slutat fungera i husets pump, grön och gul lampa blinkade utan något kunde göras inte ens släcka av utan att dra ur kontakten, vet ej om det var kylan eller om det bara var slumpen.Ringde Jula och berättade vad som hänt det var en Torsdag,på Fredag 18 tim efter hade jag ett nytt kretskort hos mig, helt otroligt.Så tänkte bara berätta att jag hitills är mycket nöjd med vad pumparna presterar , sen hur hållbarheten är på dom får tiden utvisa.Sen en sak jag inte förstår hur garaget kan vara så mycket dyrare att hålla varm än huset,God fortsättning och Gott nytt ÅrPå erKjell
Det är inte möjligt att försöka jämföra två olika hushålls driftskostnader som du gör om inte betingelserna är exakt likadana.D.v.s. du och din far skall ha exakt samma typ av hus och planlösning, ni skall ha samma antal familjemedlemmar, samma mängd datorer, TV-apparater o.s.v igång...Visst man man jämföra, men du får inte ut några data ur den jämförelsen som kan peka på vilken värmepump som är effektivare, de andra skillnaderna jag räknade upp påverkar så mycket och är allt för stora för att värmepumpens driveffektsskillnader skall berätta vad som beror på vad.SP (Statens Provningsanstalt) har nog svårt att göra den typen av jämförande mätningar i laboratorier utan att få kritik för att testerna inte visar sanningen...Men det kan ju ändå vara intressant att jämföra skillnaderna vid olika utetemperaturer, och som jag tidigare sagt, det är nog många som är intresserade av att höra hur "billigpumpen" Chunlan funkar rent generellt.