0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förstår inte förslagen med solfångare för uppvärmning. Man måste tänka på att superisolerade hus bär sig annorlunda åt än vanliga hus. Ett mycket välisolerat hus behöver uppvärmning bara under den del av året då solen knappt visar sig på våra breddgrader. Ett radiatorsystem är inte heller gratis. En av poängerna med superisoleringen var just att inte behöva installera radiatorsystem. Solvärmt varmvatten är en annan och rätt självklar sak.
Jag har för övrigt just påbörjat förhandlingar med kommun och energiverk om att få sätta upp ett litet vindkraftverk på min egen tomt, hunnevinds (eller vad de heter) minsta på 2.2 kW, mest som en referensanläggning, tänker mig att energiverket kanske är intresserade av att mäta lite på det också.Skall bli spännande att se vad vi kan komma fram till, med lite tur får jag räkna av eventuellt levererad energi från mina elräkningar! (Knappast troligt)
Citat från: Rickard skrivet 18 december 2006, 14:29:04Jag har för övrigt just påbörjat förhandlingar med kommun och energiverk om att få sätta upp ett litet vindkraftverk på min egen tomt, hunnevinds (eller vad de heter) minsta på 2.2 kW, mest som en referensanläggning, tänker mig att energiverket kanske är intresserade av att mäta lite på det också.Skall bli spännande att se vad vi kan komma fram till, med lite tur får jag räkna av eventuellt levererad energi från mina elräkningar! (Knappast troligt)Ska bli intressant att se vad energibolaget säger om din anslutning. om den måste anslutas (om man ska följa ellagen) till en egen separat mätare så du är tvungen att sälja all el och blir skyldig att betala beräknings samt avläsningsavgifter som troligtsvis blir mer än du kommer att producera.eller om dom godtar att du får koppla in dig på "din" sida om mätaren och sedan skänka överskottet till domskriv gärna vad ni kommer fram till