0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag har synpunkter på hur ett friskt hus skall utformas är det en relevant synpunkt. Om jag skojar om hur ett hus skall vara utrustat är det dels ironi och dels angriper ingen.Jag tycker norrlänningar är trevliga, i alla fall alla jag träffat. Men både arbetsmarknaden och uppenbarligen installatörsmarknaden tycks inte fungera effektivt. Att uttrycka sig om ett konstaterat fenomen är inget personangrepp. Det tycks vara så att det råder andra regler för Caesar än för de andra.Jag har tittat på mina inlägg och de angriper ingen. Jag har i bland framfört avvikande åsikt mot någon utan att ha synpunkter på den personen. Jag har också haft uppfattningar om både temperatur och marknad i norr.NK har dock flera ggr uttryckt sig nedsättande om min person, det är mindre trevligt.Ord som plåtskjul har andra uppfunnit.Dock tycker jag det är tragiskt att både flerbostadshus och villor rationaliserats så att de saknar källar, vilket lett till fuktproblem och allergier men också att det byggts med direktel uan alternativ i form av murstock och vattenradiatorer. Detta drabbar nu hela landet. Det är tragiskt och det borde fler inse.
Ojva:Jag beklagar givetvis om någon kännt sig träffad. Ett forum blir litet av telegramtext. Jag vill bara undvika att någon kommenterar andra personer utan håller sig till det som framförs i sak.
Till NK, i denna tråd "svamla" i andra trådar annat, men jag håller med Ojva, nog om detta!
För att återgå till ämnet:Jovisst bör man se upp med att köpa grejor och tjänster separat. Det gäller allt från kakel, målarfärg till luft/luft värmepumpar. Det som hände mannen i inslaget har också hänt andra som har köpt byggmaterial billigt i t ex Polen. Bästa avansen gör en hantverkare på råmaterialet. Idag kan det vara svårt att hitta någon som vill installera en värmepump när han istället kan sälja och installera en värmepump. Undantaget är nog "fritidsjobb", men då får man ingen garanti.Men det finns inga hinder för privatpersoner att installera själv. Det svåraste är nog att få kopplingarna 100% täta, det verkar t o m vara svårt för en del yrkesmän....MVH/Gano
Hej det e det hä jag tycker suger kulmontörerna har monpol eller kartellbilning.folk kommer att få jävulskt stora problem med det här i framtiden,vem tänker på att luftvärme pumpen ska ha papper på sig + att montör firman ska finnas kvar då man köper en kåk man e ju bara glad att den sitter i kåken...Jag ska fan fara å akreditera mig ..det är inte omöjligt om jag inte förstått det här fel så går man en vecko kurs + att man läser på distans ca en månad för att Tenta av krediteringen sen...sen så kostar ju det ca 20 000 per år att ha kvar krediteringen Men det bör ju gå tjäna igen...