Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att tänka pÃ¥ för de som köper luftvärmepump pÃ¥ nätet.  (läst 10048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min slutsats av denna artikel som var införd i paltbladet (Piteåtidningen) förra veckan är att man bör ha säkerställt sig om att kunna få värmepumpen monterad innan man beställer den på nätet.
Monteringen kan naturligtvis skötas på många sätt, av dig själv, av en kompis eller av en ackrediterad installatör.
Det viktiga är att man vet hur man kommer att kunna fixa det!

 http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=47750&arkiv=False
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Synd att det är flera fel i tidningen. Var och en får göra installation för eget bruk.

Vidare kan man ju undra vad dessa montörer skulle säga om jag köper ett begagnat hus med en VP. VP:n går sönder och jag ringer och ber om reparation. Reaprerar de endast om de själva har installerat.

Mina erfarenheter är från Lerum och Lysekil. Inget problem att hitta någon som sög (vakuum alltså). Har därefter skaffat egen vakuumpump, men jag vet vilka jag kan kontakta om något går sönder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som alltid är det flera fel i en tidningsartikel.

Även om det är lätt fixat där du bor är detta ett reellt problem, man bör vara lite insatt i vad som gäller eller ha kontakter i branschen för att det skall kunna flyta på bra.

Det ena motsäger inte det andra dock, och visst, på många ställen finns det folk som jobbar svart med detta, men det är en helt annan sak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag håller med dig, innan jag köpte min första pump 2004 kollade jag noga att det fanns hjälp att få, vissa sa ja, andra nej.

Samma sak när jag köpte däck på nätet, jag kollade först att jag kunde få dem monterade.

Tycker synd om gubben, men han borde kollat först, tycker också att det är för djävligt att de gör så i glesbygd. Trodde de flesta levde på bidrag där, kanske dags att börja jobba och skapa litet konkurrens.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du verkar ha en osympatisk bild av norrlänningar, detta trots att norrlänningen allmänt betraktas som en arbetssam, lojal och trovärdig person i alla undersökningar.

Till skillnad frÃ¥n storstadsbor.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Håller med dig Rickard, jag tycker Harken svammlar på lite väl mycket..... men men vi lever ju i ett fritt land där man får ha sina egna åsikter och Harken verkar gärna dela med sig av sina.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag undviker peronangrepp men tycker att norrkungen får sluta angripa mig nu. Norrlänningar är trevliga och säkert arbetsamma också, men objektiva undersökningar visar att sjukskrivningar och arbetslöshet är utbrett, på ett sätt som inte kan förklaras med infrastrukturella faktorer, utan ligger i kulturen.

Ett forum är väl till för att ge uttryck för åsikter, men det finns ingen anledning att angripa enskilda individer för att det har en kunskap eller en åsikt.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Du har väldigt nedvärderande åsikter om saker som du inte tycker är bra. Tex hus utan källare, norrlänningar mm.
Kritik får man självklart ge men du kan väl hålla dig till saklig kritik och sluta med barnsliga åsikter som att folk som bor i hus utan källare bor i plåtskjul etc. Blir en så låg och barnslig nivå annars...
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag håller med, du kan gott tagga ned med dina nedvärderande kommentarer i var och varannat inlägg du skriver.
Det skulle vara välgörande för stämningen i forumet.

Om du inte håller med kan du gå igenom dina sista 10-20 inlägg och göra dig en egen bedömning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Jag undviker peronangrepp men tycker att norrkungen får sluta angripa mig nu. Norrlänningar är trevliga och säkert arbetsamma också, men objektiva undersökningar visar att sjukskrivningar och arbetslöshet är utbrett, på ett sätt som inte kan förklaras med infrastrukturella faktorer, utan ligger i kulturen.

Ett forum är väl till för att ge uttryck för åsikter, men det finns ingen anledning att angripa enskilda individer för att det har en kunskap eller en åsikt.


Trist att du tar det jag skriver som angrepp men jag tycker bara att du ska tänka dig för lite innan du nästan dumlägger folk med dina uttalanden typ att alla som inte har ismaskin,ac,källare o.sv skulle bo i skjul samt att norrlänningar generellt skulle vara bidragstagare. Jag tycker att du ska sluta upp med såna löjliga uttalande det får dig att framstå som en otrevlig och löjlig typ som bara vill framhäva sig själv och sina saker.

Sen sÃ¥ vill du hävda att jag angriper enskilda individer men kan inte förstÃ¥ hur du kan tycka det när du själv angriper stora grupper t.ex alla som inte har källare och alla norrlänningar. 


Ta inte detta nu som ett personangrepp utan det jag nu skrivit är direkt från mitt hjärta och eftersom du uttrycker dina åsikter utan någon som helst eftertanke så kan jag oxå göra det med gott samvete.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Om jag har synpunkter på hur ett friskt hus skall utformas är det en relevant synpunkt. Om jag skojar om hur ett hus skall vara utrustat är det dels ironi och dels angriper ingen.

Jag tycker norrlänningar är trevliga, i alla fall alla jag träffat. Men både arbetsmarknaden och uppenbarligen installatörsmarknaden tycks inte fungera effektivt. Att uttrycka sig om ett konstaterat fenomen är inget personangrepp. Det tycks vara så att det råder andra regler för Caesar än för de andra.

Jag har tittat på mina inlägg och de angriper ingen. Jag har i bland framfört avvikande åsikt mot någon utan att ha synpunkter på den personen. Jag har också haft uppfattningar om både temperatur och marknad i norr.

NK har dock flera ggr uttryckt sig nedsättande om min person, det är mindre trevligt.

Ord som plåtskjul har andra uppfunnit.

Dock tycker jag det är tragiskt att både flerbostadshus och villor rationaliserats så att de saknar källar, vilket lett till fuktproblem och allergier men också att det byggts med direktel uan alternativ i form av murstock och vattenradiatorer. Detta drabbar nu hela landet. Det är tragiskt och det borde fler inse.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Okej, fel av mig. Du skrev "skjul" och INTE "plåtskjul". Ber om ursäkt för det.

Jag tycker ändå att du ibland har en nedvärderande ton och hamnar på en ganska låg nivå. Kan ju bara hoppas att du bättrar dig framöver.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ironi funkar inte så bra i skrift, det kan ju vara något att tänka på, de flesta uppfattar det man skriver som att man menar det man skriver.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
OK Rickard, jag skall ta till mig det.


Ojva:

Jag beklagar givetvis om någon kännt sig träffad. Ett forum blir litet av telegramtext. Jag vill bara undvika att någon kommenterar andra personer utan håller sig till det som framförs i sak.

Självklart kan ett hus inte ha allt och jag har det inte, men platta på mark ger effekter som undviks med källare. Sedan är det väldigt dyrt att att bygga källare och skall man bygga nytt i dag väljer man nog bort det. Hade byggreglerna varit annorlunda skulle det kanske byggts källare i dag. Samma sak om vi hade andra skatter. I stället för att betala för att en svensk skall gräva en källare åt oss är det så mycket billigare att köpa prylar gjorda i Kina.

Vad gäller Norrland finns det uppenbarligen utrymme för en eller flera installatörer som installerar åt dem som köpt sidoimport. Det är ganska lätt att utforma ett avtal som skyddar båda parter. Eftersom statistiken visar att det finns arbetskraftsöverskott i Norrland borde detta kunna leda till arbetstillfällen.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Ironi funkar inte så bra i skrift, det kan ju vara något att tänka på, de flesta uppfattar det man skriver som att man menar det man skriver.



Exakt, därför bör ironin tydliggöras i de inlägg man gör, t.ex med smileys. Fast det är inte alltid det hjälper heller...., jag vet  ;D

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 375
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!