0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: hplp skrivet 04 februari 2007, 01:19:06Hej, jag har en fråga. Man säger att jorden avger värmestrålning. Nu vet ju alla att värme inte kan sprida sig i ett vacum, så hur går det till? Vet inte om du är allvarlig eller raljerar men värmestrålning är elektromagnetiska vågor liksom synligt ljus och radiovågor och tar sig fram alldeles utmärkt i vakuum. Det är därför det blir frost på bilen även vid plusgrader och det är molnfritt: värmen strålar ut i rymden.
Hej, jag har en fråga. Man säger att jorden avger värmestrålning. Nu vet ju alla att värme inte kan sprida sig i ett vacum, så hur går det till?
Nej jag är allvarlig, det retar mig så klart att jag inte kan det där. Och nu förstår jag inte heller längre hur en thermos fungerar. Det retar mig ännu mer.
Är det möjligen det här det handlar om? http://www.particle.kth.se/modfys/modfys_ch14.pdfI så fall skulle jag behöva släppa allt annat för att försöka förstå. Känns som att jag låter det kvitta.
"Termosen fungerar väl pga isolerande luftlager och metallbeläggning som förhindrar just värmestrålningen. Värme leds av tre olika processer, strålning, ledning och konvektion/strömning.I rymden/vakuum förekommer bara strålning."Du nämner tre olika processer, vilken av dessa leder bort mest värme från en värmekälla på jorden?
Jag blev inte nöjd med svaret beträffande thermosen, mig veterligen är det två skikt och däremellan antingen vakum eller en gas. Men då vi kan bortse från dessa som isolatorer mot värmestrålning (ej värmeledning) finns endast plåt eller glas kvar. Är slutsatsen att man kan kombinera något av dessa material med vägg/takisolering för att inte släppa ut någon värmestrålning?
Du får gärna utvekla begreppet: konvektion/strömning.
Så nästa gång jag tapetserar kan det vara ide att "grunda med alu.folie"?
Citat från: hplp skrivet 05 februari 2007, 20:27:43Så nästa gång jag tapetserar kan det vara ide att "grunda med alu.folie"?Om strålning hade varit den primära anledningen till värmeavgivning från ditt hus ja.Testa att limma metallfolie på fönstren, det kan nog ha effekt