0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Northkingen skrivet 09 december 2006, 00:03:15Alltså kan någon förklara för mig varför en vp skulle låta mindre om den sitter vid golvet än om den sitter vid taket och bägge pumparna går på samma fläkthastighet?? Om jag nu sitter i en soffa är det ju knappast närmare till taket än till golvet.......Timer på pumpen?? Så om man sitter och tittar på tv då ska man inte använda pumpen och då antingen slå på elraddarna eller frysa? För när det är typ -10 grader ute då blir det kallt inne om pumpen ska vara avslagen i 3 timmar under tv-tittande.//Krister 1.En orsak till att ljudnivån är lägre vid golvmontage är att innedelarna faktiskt är byggda för att blåsa luften rakt ut. I auto-läge blåser de ner luften snett neråt (och måste göra det om man inte vill nöja sig med varmt bara under taket - då får man välja manuell). Om du tittar in i innedelen ser du att bafflarna börjar strypa och skapa egendomliga spalter och annat när baffeln står i snett-nedåtläget. Vid luft rakt ut upphör väsande ljudet helt, mottrycket minskar, maskinen känner det och drar ner fläktvarvtalet vilket minskar ljudet mest av allt.2. Sitter pumpen högt tar den då den varmaste luften, vilket innebäratt regleringen lägger på några extra varv för att hålla ner kondenseringstemperaturen, det blirmer ljud av det (ljudeffekten är prop mot kuben på fläktvarvtalet)3. Man behöver inte köra pumpen lika hårt för att få den att blanda upp luften efter golvet som man vill värma. Man vill inte enbart ha varmt uppe vid taket. 4. Man kan dessutom sänka temp ett par grader då den varma luften kommer nedifrån. Varmt nere innebär att man upplever 20 grader som 23 vid takvärme. (även detta gör att man inte behöver köra pumpen lika hårt)
Alltså kan någon förklara för mig varför en vp skulle låta mindre om den sitter vid golvet än om den sitter vid taket och bägge pumparna går på samma fläkthastighet?? Om jag nu sitter i en soffa är det ju knappast närmare till taket än till golvet.......Timer på pumpen?? Så om man sitter och tittar på tv då ska man inte använda pumpen och då antingen slå på elraddarna eller frysa? För när det är typ -10 grader ute då blir det kallt inne om pumpen ska vara avslagen i 3 timmar under tv-tittande.//Krister
Ojoj, här har det hänt en del sedan jag var inne igår kväll! Många tekniska termer med det ena och det andra men jag förstår i stora drag vad ni menar. Inte bli osams för den skull bara för att ni har olika åsikter . Jag var över hos en väninna idag för att lyssna på deras luftvärmepump (Panasonic E9EKEB, om nån är intresserad). Nyinstallerad sedan 2 månader tillbaka. Den låter ju ingenting! Så nu har jag mer eller mindre bestämt mig, tror jag, ska se mig omkring lite mer.... När det gäller placering så kommer det till 99,9% bli i vardagsrummet och ungefär halvvägs upp på väggen, frågar installatören också för säkerhets skull. Logiskt är ju att värmen stiger, oavsett storlek/höj på rum/hus. I äldre hus är det nästan för jämnan ganska så 'svalt' på golvnivå, nåt man får vänja sig vid. Uppe vid taket är det kokvarmt om man eldar i kamin och i och med att det läcker ut värme i huset mitt, så vill jag ju ha lite tillgodo innan det försvinner. Men extra isolering i form av spån/kutterspån ska det faktiskt bli nästa år.Tack alla goa herrar för ert engagemang! Thumbsup
Jag tror inte det blir nån större fara med den saken, det lagas ingen mat i huset, kanske nån gång i månaden i värsta fall, är inget vidare förtjust i matlagning. Fläkt består av att man öppnar fönstret om man nu ska envisas med att använda spisen. Ska se vad jag kan göra med skissen