0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Och till Ace, undantaget under 3 kg har du rätt i.....hade det varit lödda kopplingar hade det inte gällt......
Köldmediekunggörelsen med dess lagar gäller all yrkesmässig rörelse, alltså är det helt lagligt för en privatperson att montera sin egen l/l men han kan ej göra det åt grannen och ta betalt för det då faller man in i det yrkesmässiga facket.Men hos vissa grossister så behöver en accrediterad firma montera den för att garantin ska gälla.Likaså är att om man installerar en vätska/vatten värmepump.
Citat från: luckyman skrivet 09 december 2006, 10:29:47Köldmediekunggörelsen med dess lagar gäller all yrkesmässig rörelse, alltså är det helt lagligt för en privatperson att montera sin egen l/l men han kan ej göra det åt grannen och ta betalt för det då faller man in i det yrkesmässiga facket.Men hos vissa grossister så behöver en accrediterad firma montera den för att garantin ska gälla.Likaså är att om man installerar en vätska/vatten värmepump.1.har vi särskilda lagar för Vätska/vatten nu.2. det hinns många som påstår att köldmediekungörelsen bara gäller yrkesmässig rörelse,men det finns ingen som ännu idag visat upp en enda rad i kungörelsen som styrker detta. jag kan som vissa andra sitta här och envist bedyra att jag kan komma till månen genom att vicka två gånger på stortån.men vad fan är det värt utan bevis. fram med texten som säger att köldmediekungörelsen bara gäller yrkesmässig rörelse,
ps: jag jobbar på en ackrediterad firma och har själv ett 3.2 certifikat(det högsta) och diskuterar detta frekvent i mitt arbete.inte heller där har någon kunnat visa upp en text knuten till köldmediekungörelsen som skulle undanta privat-personer som monterar för eget bruk.så om någon på detta forum kan visa en sådan så vore det fint.
Här är köldmediekungörelsen:http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/nfs1992/SNFS1992_16k.pdfDet är den gällande lagen.Här är förordningen som gett Naturvårdsverket uppdraget att skriva köldmediekungörelsen.http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950555.HTMOch redan i §2 står "Föreskrifterna skall vara avsedda för den som yrkesmässigt hanterar eller installerar kyl-, värme- och andra klimatanläggningar och fasta brandsläckningsanordningar eller utför reparations- eller underhållsåtgärder som påverkar arbetsmediekretsen i sådana anläggningar eller anordningar."Är det inte tydligt nog?