Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: har nÃ¥nsin privatperson fÃ¥tt montera värmepumpssplitt  (läst 16591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Vet att detta är ett kontroversiellt ämne,men vill ändå få igång diskussionen.
jag har inga personliga aspekter på om privatpersoner monterar pumpar utan min moral vaknar när jag kommer till en kund med felaktigt monterad och tom pump, även om det finns andra länder/branscher som skiter i vår miljö så behöver inte vi göra det!
för mig är lagen solklar.!
kylnorm=en norm skriven av branschen för branschen, därav berör den yrkesfolk och inte privatpersoner.
köldmediekungörelsen=författningssamling=lag här kommer nedkortade citat ur denna:
1§ denna författning gäller konstruktion,..,installation,..,innehav,brukande,underhåll,..,...,.. mm
2§ enhetsaggr=fabrikstillverkat aggr med komplettköldmediesystem som installeras utan ingrepp i köldmediesystemet...........(med andra ord kan aldrig en split bli ett enhetsaggregat under 3kg)
således krävs ackrediterat företag med certifierad arbetsledare i minst klass 3.1 enligt 23§ för installation idag. jag har aldrig hittat en lucka i lagen som ger utrymme för spekulationer,däremot finns det tolkningsbara texter i andra skrivelser. men man ska veta att lagen inte ser skillnad på privatperson/yrkesfolk i denna författning=lag!
så frågan faller sig naturligt,är det fler privatpersoner som drar sig för att montera själva om det kommer en ny kylnorm eller kungörelse?? har färskare datum på paragrafer o kapitel en avskräckande effekt.??

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #1 skrivet: 03 december 2006, 17:46:38 »
Idag är det faktiskt helt lagligt som privatperson att montera åt sig själv,därimot inte åt någon annan

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #2 skrivet: 03 december 2006, 19:26:41 »
Idag är det faktiskt helt lagligt som privatperson att montera åt sig själv,därimot inte åt någon annan
vad grundar du det utalandet på. jag citerade ju delar av köldmediekungörelsen=lagen Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #3 skrivet: 03 december 2006, 19:40:29 »
Nu har du ställt till det, jag har letat i lagboken i flera timmar utan att hitta. Skulle gärna vilja läsa hela lagtexten. Kan du ge mig en ledtråd? :'(
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #4 skrivet: 03 december 2006, 19:44:10 »
Nu har du ställt till det, jag har letat i lagboken i flera timmar utan att hitta. Skulle gärna vilja läsa hela lagtexten. Kan du ge mig en ledtråd? :'(

 du letar i fel bok - Murphy's lag skall det vara ;D ;D

mvh Kgust

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #5 skrivet: 03 december 2006, 21:33:29 »
om du inte hittar i murphy´s lag kan du prova med SNFS 1997:3 vilket är lika med  statens naturvÃ¥rdsverkets författningssamling, vilket precis som alla andra författningssamlingar är en lag man kan bli straffad för om man bryter mot.
NVS har även gett ut en förtydligad kungörelse med kommentarer benämd allmäna råd 97:2
1§ säger att författningen gäller samtliga som konstruerar,tillverkar,installerar,ombygger,innehar,brukar,underhåller,kontrollerar eller omhändertar en kyl/värmepumpsanläggning innehållande köldmedier/köldbärare som utgörs av CFC,övrigaCFC,HCFC,haloner eller HFC.
om ni letar upp 11§ så hittar ni vilka aggregat som är undantagna från installationskontroll av ackrediterat kontrollorgan, och dit hör ej splittar
lycka till, mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #6 skrivet: 03 december 2006, 22:07:37 »
Nedanstående står på råd&röns hemsida


"Kriget om köldmediet

Den infekterade frågan om vem som får montera värmepumpar pressar både priserna och Naturvårdsverket.
-Eventuellt ska vi se över lagstiftningen, säger juristen Bo Carlerup.

De flesta företag som säljer värmepumpar med köldmedium har egna ackrediterade montörer, eller samarbetsavtal med sådana.

Andra företag säljer värmepumpar ex-klusive montering, som Citcop Sweden AB och Foma Svenska AB i detta test. Citcops köpare får själva ordna en ackrediterad kylmontör, Fomas värmepump ska köparen montera på egen hand.

Båda företagen kritiseras hårt av både konkurrenter och branschorganisationerna Svenska Energi- och Värmepumpföreningen, Svenska Värmepumpföreningen (SVEP) och Kylentreprenörernas Förening. Enligt kritiken är det olagligt att sälja produkter med köldmedium utan att se till att produkterna monteras av ackrediterad personal, liksom att det är olagligt för lekmän att montera sådana produkter på egen hand.

Köldmedium är en vätska eller gas som är explosiv under högt tryck, som ger svåra brännskador och är miljöfarlig om den släpps ut. Arbete med köldmedium omgärdas juridiskt sett av köldmediekungörelsen och förordningen om ämnen som bryter ner ozonskiktet. Nyligen hårdgranskade Naturvårdsverkets jurister dessa föreskrifter och kom fram till att de bara gäller yrkesmässig installation.

- Vi brukade säga att det är olagligt att installera värmepumpsaggregat med vissa typer av köldmedier, utan att vara ackrediterad, säger juristen Bo Carlerup.

Men föreskrifterna gäller tydligen inte konsumenter som monterar för eget bruk. Föreskrifterna skrevs 1962, då fanns inga "gör det själv-kit".

Naturvårdsverket överväger en skärpning av köldmediekungörelsen så att den gäller även lekmän. I dag omfattas köpare som monterar värmepumpen själva i stället av miljöbalkens krav på försiktighetsmått och kunskaper.


Man kan visst tolka detta på lite olika sätt Sc:,h


mvh Kgust


Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #7 skrivet: 03 december 2006, 22:15:07 »
Jag tenderar att hålla med ace
Som en av mina montörer sa "Man ska ha sakkunskap för att montera" Vem avgör om en privat person har sakkunskap?

En behörig kylmontör anser jag.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #8 skrivet: 03 december 2006, 22:24:34 »
Ja detta med sakkunskap är ju inte lätt att definera - inte ens certifierade/ackrediterade företag lyckas ju alltid. ;)

Har vi ingen på forumet som kan tolka lagarna?

mvh Kgust


Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Som jag  läste i nÃ¥gon trÃ¥d tidigare......varför inte  anordna nÃ¥n kurs i installation av värmepump  liknande  den för sotning  hemma ......
Men  personligen  tror jag inte ett dyft  pÃ¥ att installatörsfirmorna i första  hand mÃ¥nar om MILJÖN och att okunniga installatörer kan fÃ¥ köldskador.....och jag  förstÃ¥r  dom skulle ocksÃ¥ vakta  mitt revir....dom tjänar ju  bra med pengar pÃ¥ det  sÃ¥.
 
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
hmmmm....håller med Ace på vissa punkter & på vissa inte........japp splittar måste kontroleras årligen som du säger......men bara om dom innehåller över 3kg gas eller hur.......sen att du skall ha tillbörlig kunskap för att montera kylaggregat åt dig själv & vem som avgör vad du kan är inte jag at svara på.....när denna lagen skrevs fanns inte en enda som skulle kunna tänka sig att montera något sånthär....det fanns inte ens utrustning att tillgå för privatpersoner, sen kom luftvärmepumpsvågen & folk som upptäckte att det gick att installera själva genom ett kryphål i lagen vilket det hela är.....nu nästa år skall ett nytt förslag på certifiering alt ackreditering läggas fram.....sen får man se vad det blir av det.....men som privatperson tror jag det kommer bli förbjudet, däremot om det förslaget som jag sett går igenom skall det bli lättare at bli certifierad/ackrediterad för verksamheten....så det jag säger är att det är lagligt pga gamla lagar................. studs

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #11 skrivet: 03 december 2006, 23:42:15 »
om du inte hittar i murphy´s lag kan du prova med SNFS 1997:3 vilket är lika med  statens naturvÃ¥rdsverkets författningssamling, vilket precis som alla andra författningssamlingar är en lag man kan bli straffad för om man bryter mot.
NVS har även gett ut en förtydligad kungörelse med kommentarer benämd allmäna råd 97:2
1§ säger att författningen gäller samtliga som konstruerar,tillverkar,installerar,ombygger,innehar,brukar,underhåller,kontrollerar eller omhändertar en kyl/värmepumpsanläggning innehållande köldmedier/köldbärare som utgörs av CFC,övrigaCFC,HCFC,haloner eller HFC.
om ni letar upp 11§ så hittar ni vilka aggregat som är undantagna från installationskontroll av ackrediterat kontrollorgan, och dit hör ej splittar
lycka till, mvh ACE

Tackar, ska kolla där sen. Får hoppas man inte har uppmanat något att begå brott, (fast det har jag nog). Jag hade för mig att splittarna låg i "gräns-landet" när jag gick min utbildning.
Då är det fritt fram för övriga gaser som Co2, R717 och de brännbara om man har tillstånd att använda dem, som svetsare t.ex.
Om jag har en årslång kylteknisk utbildning samt ett års konstruktionsarbete på området får jag inte trots det pilla med en LL innehållande R407, men som svetsare får jag putta i brännbara gaser.
Måste nämna, det är förjudet att bränna av nyårsraketer med om man inte har tillstånd.
1997 var fortfarande de ozonskadliga gaserna vanliga så jag förstår att en reglering tillkom av det skälet, men i dagsläget tycker jag det verkar sandlåda, man silar mygg och sväljer kameler.
« Senast ändrad: 03 december 2006, 23:46:38 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #12 skrivet: 03 december 2006, 23:49:00 »
Gällande köldmediekungörelse=författningssamling=lag är solkar på denna punkt.
"Idag omfattas inte privatpersoner av köldmediekungörelsens krav eftersom Naturvårdsverkets bemyndigande gäller yrkesmässig verksamhet."
Citat från naturvårdverkets egna dokument.
http://www.naturvardsverket.se/dokument/omverket/remisser/remisdok/kyl_luft_varme/pdf/andr_konsek_060629.pdf sid 5



Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #13 skrivet: 04 december 2006, 17:29:33 »
Sfinxs; du hänvisar till ett remissförslag som skickats ut ,bland annat KYS gick i taket ang vissa av författarens tolkningar. men som jag skrev i uppstarten av tråden "det finns tolkningsbara texter" utanför lagtexten. men inget är ändrat i kungörelsen och det är den som gäller som författningssamling.den är definitivt inte från -62 heller.den sista kompletta verisonen skrevs -97 och denna har särtryck fram till-03 där man fortlöpande anpassat lagen. dock inte ett knyst om att privat personer skulle få göra köldmedie-installationer.
jag har inte kollat upp råd & röns publikation men om det jag läste här är rätt citerat var det förfärligt. köldmediekungörelsens första utgåva skrevs 1988(började gälla 1jan-89),ackrediterade personal har aldrig funnits. mm.författaren bör byta sysselsättning snarast.
Nisse-gurra.
splittar kontrolleras årligen oavsett fyllnadsmängd, här är dock privatpersoner undantagna. installationskontroll gäller alla splittar oavsett mängd eller ägare/brukare. så om du kollar lagen kanske du även omdefinerar de punkter du inte höll med om,.. ;) ;)
däremot om jag ska ge mig själv utrymme för fria spekulationer så kan jag tänka mig att vi som har certifiering för arbetsledande positioner får möjlighet att utbilda vår personal själva för att få utföra vissa jobb.(annars kommer incert att drunkna i certifierings-uppdrag)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Definitioner ger ett fantastiskt utrymme!

Får man dra kopparrör? Får man skruva upp konsoller? får man använda en vacuumpump? osv till slut så kommer man till själva ingreppet (insexnyckeln)
Får man öppna en insexskruv? (Detta står väl nästan i dom mänskliga rättigheterna)

Vid en ev rättegång så kommer man nog aldrig att kunna fälla en person som installerat så länge det inte sker yrkesmässigt för vid rättegångar så splittas brottet alltid ned till sina beståndsdelar.

Men i princip om någon anmäler att en privatperson "släppt"/"sölat" ut 1kg köldmedium så finns ju en klar risk att helheten tas med i bedömningen (då är de ju ett miljöbrott där man struntat i att ringa ett ackrediterat företag och självsvåldigt faktiskt sölat ut köldmediet)

I ett ackrediterat företag sÃ¥ fÃ¥r de hända misslyckanden till en viss gräns, man har lagen pÃ¥ sin sida till skillnad frÃ¥n Svensson i detta fall. 
« Senast ändrad: 04 december 2006, 18:11:49 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!