Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: har nÃ¥nsin privatperson fÃ¥tt montera värmepumpssplitt  (läst 16568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #30 skrivet: 09 december 2006, 20:20:53 »
en föreskrift gäller alla.
men nu har det blivit som vanligt att föreskrifterna blir mindre och mindre och hänvisar till standarder istället.
så för installation krävs att man följer svensk kylnorm eller annan likvärdig svensk standard (nfs 2003:11)
tyvärr så har jag inte svensk kylnorm så det är den texten som gäller (kapitel 1 utgåva 2 från sept 1992 eventuellt kapitel 7 utgåva 5 från febr -95 med ändring i augusti -96)
så om någon har så får ni gärna berätta vad som gäller.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Hämtat frÃ¥n KYS!  Observera idel tolkningar!

Får vem som helst installera en värmepump?

Naturvårdsverket har på sin hemsida lagt ut information om vad som gäller vid installation av värmepumpar (ex. luft/luft värmepump med ute- och innedel med anslutning av köldmedierör mellan delarna).

Naturvårdsverket hänvisar dels till köldmediekungörelsen och dels till 2§ och 3§ i miljöbalkens andra kapitel. Köldmeiekungörelsen gäller de som yrkesmässigt installerar, eller gör ingrepp i köldmediekretsen på nya eller befintliga kyl- och värmepumpaggregat. Miljöbalken gäller ALLA som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd (som ex. privatperson), och som exempelvis säljer värmepumpar eller installerar sådant aggregat. Dessa är skyldig att skaffa sig den kunskap som behövs för den verksamhet och de ingrepp som skall utföras, samt iakta de begränsningar och de försiktighetsmått som krävs för att skydda miljön och människors hälsa.

KYS tolkar detta som att de som utför installation av värmepump skall ha nödvändig kunskap och kompetens. Ackrediterade kylföretag uppfyller detta med automatik i och med att företaget har person med certifierad kompetens. Motsvarande krav gäller givetvis även för privatpersoner som icke yrkesmässigt har för avsikt att utföra en installation. Den som utför en sådan installation skall kunna visa att nödvändig kunskap och kompetens innehas. Detta utgörs lämpligen av personcertifikat.

Information om personcertifikat och godkända examinationscentra examinationscentra finns på INCERT:s hemsida www.incert.se
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #32 skrivet: 09 december 2006, 20:31:21 »
en föreskrift gäller alla.
men nu har det blivit som vanligt att föreskrifterna blir mindre och mindre och hänvisar till standarder istället.
så för installation krävs att man följer svensk kylnorm eller annan likvärdig svensk standard (nfs 2003:11)
tyvärr så har jag inte svensk kylnorm så det är den texten som gäller (kapitel 1 utgåva 2 från sept 1992 eventuellt kapitel 7 utgåva 5 från febr -95 med ändring i augusti -96)
så om någon har så får ni gärna berätta vad som gäller.

Vad menar Du med alla En föreskrift kan ju rimligtvis inte gälla för nÃ¥n annan, än den är skriven att gälla för  Sc:,h En föreskrift är ju ingen lag i bemärkelsen lag i "Sveriges Rikes Lag" sÃ¥ den kan omöjligen gälla för alla, utan bara som ett reglemente för dom som berörs av just det som föreskriften specar upp.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 09 december 2006, 20:33:59 av humlan57 »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #33 skrivet: 09 december 2006, 20:37:44 »


Här är förordningen som gett Naturvårdsverket uppdraget att skriva köldmediekungörelsen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950555.HTM

Sfinx. detta är inte en förordning som gett naturvårdsverket i uppdrag att skriva nån köldmediekungörelse(kungörelsen är skriven -88 och din förordning om ett HFC-direktiv är skrivet -95 samt detta utskick kom från miljödepartementet) detta är en förordning som heter 1995:555 och skulle reglera användandet av HFC:er i tillverkningsindustrin eftersom utsläppen var stora vid bla brandlarms o högspänningsbrytarproduktion.
men jag medger att författaren har varit klumpig i sin text och att miljödepartementet var jävligt klantiga som drog in köldmedier i en lag som redan fanns och var stiftad av naturvårdsverket.
slutsats: det finns två lagar,den ena uppkommen på uppdrag av miljödepartementet som ger privatpersoner rätt att jobba med köldmedier för eget bruk, samt en lag (köldmediekungörelsen) stiftat på uppdrag av naturvårdsverket som förbjuder det hela.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
ungefär som med att installera en stickontakt.....svårt att bevisa vem som kan & inte.......jag satt & lyssnade när kys hade information om den nya kungörelsen för ett nån vecka sen.......då frågade en installatör ett par frågor som hon inte kunde besvara & som jag tolkade kunde dom inte ens kräva att "proffesionell" installation skulle vara ackrediterad...........det var en av deltagarna som hittat nått kryphål......

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #35 skrivet: 09 december 2006, 20:44:58 »
Hämtat frÃ¥n KYS!  Observera idel tolkningar!

Får vem som helst installera en värmepump?

Naturvårdsverket har på sin hemsida lagt ut information om vad som gäller vid installation av värmepumpar (ex. luft/luft värmepump med ute- och innedel med anslutning av köldmedierör mellan delarna).

Naturvårdsverket hänvisar dels till köldmediekungörelsen och dels till 2§ och 3§ i miljöbalkens andra kapitel. Köldmeiekungörelsen gäller de som yrkesmässigt installerar, eller gör ingrepp i köldmediekretsen på nya eller befintliga kyl- och värmepumpaggregat. Miljöbalken gäller ALLA som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd (som ex. privatperson), och som exempelvis säljer värmepumpar eller installerar sådant aggregat. Dessa är skyldig att skaffa sig den kunskap som behövs för den verksamhet och de ingrepp som skall utföras, samt iakta de begränsningar och de försiktighetsmått som krävs för att skydda miljön och människors hälsa.

KYS tolkar detta som att de som utför installation av värmepump skall ha nödvändig kunskap och kompetens. Ackrediterade kylföretag uppfyller detta med automatik i och med att företaget har person med certifierad kompetens. Motsvarande krav gäller givetvis även för privatpersoner som icke yrkesmässigt har för avsikt att utföra en installation. Den som utför en sådan installation skall kunna visa att nödvändig kunskap och kompetens innehas. Detta utgörs lämpligen av personcertifikat.

Information om personcertifikat och godkända examinationscentra examinationscentra finns på INCERT:s hemsida www.incert.se


Då är det helt klart tillåtet att som privatperson göra precis vad man vill, för det finns ingen lag som säger motsatsen, bara ett krav på att man ska veta vad man gör. Det var väl det jag misstänkte, för så är det med mycket annat åxå.

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Var du på den infon Bosse?

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Så många advokater som rotat i detta för att få stopp på självmontagen och dom har tydligen inte hittat något sätt att angripa "problemet".
Ju mer tolkningar ju mer möjligheter.

Läser jag KYS tolkning så uppfyller akrediterade företag detta med automatik, dvs det räcker med certifiering för att göra montage?
Vilket jag är övertygad om såvida vi håller oss till enbart montage och inte någon annan hantering.

Om jag säljer en värmepump och låter installationen ingå gratis dvs kvitto på pumpen men inte på installationen så lär även detta ge problem vid en ev rättegång.
« Senast ändrad: 09 december 2006, 20:48:53 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #38 skrivet: 09 december 2006, 21:04:59 »
en föreskrift gäller ju givetvis det den är skriven för oavsett om det är en privatperson eller firma, och du ska följa föreskriften och tillhörande standarder.
om man bara gör rätt så måste det vara svårt för någon att bevisa om det är en lekman eller proffs som har installerat
och under förutsättning att det inte behövs nÃ¥got intyg frÃ¥n en ackrediterad /certifierad   firma/Person

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #39 skrivet: 09 december 2006, 21:20:03 »
en föreskrift gäller ju givetvis det den är skriven för oavsett om det är en privatperson eller firma, och du ska följa föreskriften och tillhörande standarder.
om man bara gör rätt så måste det vara svårt för någon att bevisa om det är en lekman eller proffs som har installerat
och under förutsättning att det inte behövs nÃ¥got intyg frÃ¥n en ackrediterad /certifierad   firma/Person

Men Vi måste skilja på föreskrift å lag. En föreskrift kan vara "lag" för ett företag, medans samma föreskrift bara blir ett reglemente för en privatperson. D.v.s ett företag måste kunna bevisa att deras personal verkligen besitter kunskaperna, för att få utföra ett visst arbete. Medans jag som privatperson, själv får avgöra om jag har dom kunskaperna. Jag kan/får alltså som privatperson göra fel, utan att alltid riskera åtal. Till skillnad mot ett företag, som alltid riskerar ett åtal för samma fel.

mvh humlan.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Om nu någonting är så farligt att man befarar klimatförändringar på jorden med stora översvämningar och allt detta så är det ju bara att förbjuda all användning!

Det finns ju ingen som är tvungen att ha en värmepump eller bilac, kyl och frys eller ac överhuvudtaget då alternativ alltid finns tillgängligt.

Och är vi alla säkra på att domedagen verkligen stundar så kan vi ju faktiskt tänka oss att avstå från dessa ämnen.

Om kärnkraftverken stod och smÃ¥läckte lite sÃ¥ skulle inte kostnaderna för brukare att tvingas köpa dyrare el hindra ett totalstopp!  

Nej! det är sÃ¥ enkelt att vore ämnerna skadliga sÃ¥ skulle inte biltema fÃ¥ sälja 134a avsett att bara sprutas ut, sÃ¥ min bedömning blir självklart att dessa ämnen mÃ¥ste vara totalt ofaliga!      
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
skit i pumparna & jag våldtäktsmän istället.....

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Vad jag menar med min dåliga ironi är att lagen måste vara klar och kunna vara begriplig för att kunna gälla överhuvudtaget.

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #43 skrivet: 09 december 2006, 21:34:24 »
Det skulle vara fan sÃ¥ mycket bättre, om "vanligt folk" skrev lagarna, dÃ¥ skulle det aldrig bli en massa tjafs om vad som är rätt eller fel, lagligt eller olagligt. Fast dÃ¥ skulle förstÃ¥s lag-vrängarna bli utan jobb  Sc:,h Kanske kunde dom omskolas till väder-presentatör, dÃ¥ fÃ¥r domiaf tolka allt som dom vill  ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: har nånsin privatperson fått montera värmepumpssplitt
« Svar #44 skrivet: 09 december 2006, 21:37:48 »
Vad jag menar med min dåliga ironi är att lagen måste vara klar och kunna vara begriplig för att kunna gälla överhuvudtaget.

 

Exakt, men den dagen lär Vi aldrig få uppleva. Sunt förnuft finns inte som vokabulär i den ordlista som dom som skriver lagar/förordningar m. m använder.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!