Antal personer som röstat: 58
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Mike skrivet 07 december 2006, 21:58:02Vilka är det generellt som skriver 30% då , vad fasen gör ryggdunkare här inne vi brukar väl inte vara i bergdelen och störa? Hmmm... känns som att det finns en viss "vi och dom" känsla på forumet ... Nästan lite barnsligt, men kul !! Känns lite som när man var i moppeåldern och det fanns en rivalitet mellan de som körde yamaha DT 50 och de som körde Honda MT5, det var tider det !! Själv hade jag en DT50 såklart ThumbsupSynpunkt på det Gano skriver: Skillnaden är väl att med bergvärme så kan man komma upp i 66% av totala förbrukningen, med lvp är det 50% av värmen, eller ??
Vilka är det generellt som skriver 30% då , vad fasen gör ryggdunkare här inne vi brukar väl inte vara i bergdelen och störa?
Jag funderade också på att konvertera om kåken till vattenburen värme, men jag bestämde mig för att pröva med en L/L pump först och gick från en förbrukning på 28000-30000 kWh per år till att ha en förbrukning på ca 19000 kWh efter ett med L/L pump. Grannen som har en likadan kåk och ganska precis samma förbrukning konverterade om sitt hus till vattenburen golvvärme och bergvärme pump = jättedyrt. Han har idag en förbrukning på ca 17000 kWh. Det fanns en skillnad på våra hus och det var att han hade 3-glas fönster medans jag hade gamla risiga 2-glas fönster som var riktigt slitna och släppte igenom rejält med kyla. Men nu så har jag installerat energi fönster så vi får väl se vart förbrukningen landar nånstans efter år 2.