Antal personer som röstat: 58
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Räknade visst lite fel, 122%. Det stämmer bättre med ca 70% besparing. Till er som tvivlar på att det enbart är pumpen som ligger bakom den besparingen så kan jag ge er lite mer fakta.Vi är 5 personer i hushållet. Två vuxna samt tre barn i åldern 1 månad till 8år. Barnen badar mkt i badkaret, frugan duschar varje dag och LÄNGE. Jag själv tränar mkt konditionsidrott vilket innebär att även jag duschar ofta här hemma. Tvättmaskinen o torktummlare går ofta liksom diskmaskinen. Datorn o plasmateven är också ofta på. Kan inte komma på nåt som jag direkt har snålat in på när det gäller elförbrukningen.
Skämt åsido så visar ju omröstningen än så länge att jag har rätt i mina angivelser, normal besparing bland de som svarat är ca 30-50% av den tidigare uppvärmningskostnaden, vilket i sin tur ger en besparing på den tidigare totala förbrukningen på ca 15-35%.
Vilka är det generellt som skriver 30% då , vad fasen gör ryggdunkare här inne vi brukar väl inte vara i bergdelen och störa?
Märker att det är fler än jag som har svårt att uppskatta besparingen. Det ska gå ett år efter EN genomförd besparingsåtgärd (helst ett par eftersom vädret varierar). Vem har tid med det!? Har själv bytt dörrar, några fönster, vitvaror och tilläggsisolerat under de senaste 2 åren. Men maskiner och tappvattnet brukas flitigare pga tillökning i fam.Så till uppskattningen av VP:ns bidrag:Förra ägarens total: 25000kWh (med lite stödeldning)Nuvarande: 17000kWh (med mycket eldning + åtgärderna ovan)Uppskattning vatten & hushåll: 10000kWh8000/15000=53% Uppskattningsvis 35-40% för VP:n. Men nu är det tal om grov höftning!PSPlanlösningen är öppen i halva huset, men det är även där vi eldar. Jag är fast besluten att konvertera även om siffrorna inte talar klarspråk.
Antar att du menar att konvertera om till vattenburet system när du skriver att du är fast belsuten till att konvertera.
Men med din låga elförbrukning för värmedelen varför inte installera solfångare för varmvattnet istället för att konvertera till vattenburet system?
Citat från: Northkingen skrivet 08 december 2006, 12:48:21Antar att du menar att konvertera om till vattenburet system när du skriver att du är fast belsuten till att konvertera.Just det, konvertera till vattenburet var tanken. CiteraMen med din låga elförbrukning för värmedelen varför inte installera solfångare för varmvattnet istället för att konvertera till vattenburet system?Har varit inne på det, men platt papptak försvårar en installation. Dessutom tvingas vi till åtgärder mot höga radonhalter, bl.a. förbättrad ventilation. Därför känns konvertering till vattenburet och en Comfortzone som ett bra alternativet för oss. Sist men inte minst, eldandet är inget vi vill fortsätta med, annat än vid svinkyla.