0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
En liten fråga angående anlsutningen av nya loggern.Det har skrivets att det går att köra mot webtjänst eller direkt mot datorn.Om man väljer att köra mot datorn är det då bara seriell anslutning som gäller eller det går o köra enbart via nätverket?/Lenny
Citat från: Elva skrivet 28 december 2008, 17:28:42En liten fråga angående anlsutningen av nya loggern.Det har skrivets att det går att köra mot webtjänst eller direkt mot datorn.Om man väljer att köra mot datorn är det då bara seriell anslutning som gäller eller det går o köra enbart via nätverket?/Lenny De inlägg jag läst så kommer det endast att loggas via en webtjänst. Men det har förekommit dubbla budskap men inget riktigt svar. Vi får väl se när mejlet dyker upp.
Citat från: MGKea skrivet 28 december 2008, 20:06:13Citat från: Elva skrivet 28 december 2008, 17:28:42En liten fråga angående anlsutningen av nya loggern.Det har skrivets att det går att köra mot webtjänst eller direkt mot datorn.Om man väljer att köra mot datorn är det då bara seriell anslutning som gäller eller det går o köra enbart via nätverket?/Lenny De inlägg jag läst så kommer det endast att loggas via en webtjänst. Men det har förekommit dubbla budskap men inget riktigt svar. Vi får väl se när mejlet dyker upp.http://www.logger2020.se/hardvara.html
Citat från: kullabacken skrivet 28 december 2008, 20:12:43Citat från: MGKea skrivet 28 december 2008, 20:06:13Citat från: Elva skrivet 28 december 2008, 17:28:42En liten fråga angående anlsutningen av nya loggern.Det har skrivets att det går att köra mot webtjänst eller direkt mot datorn.Om man väljer att köra mot datorn är det då bara seriell anslutning som gäller eller det går o köra enbart via nätverket?/Lenny De inlägg jag läst så kommer det endast att loggas via en webtjänst. Men det har förekommit dubbla budskap men inget riktigt svar. Vi får väl se när mejlet dyker upp.http://www.logger2020.se/hardvara.htmlsnälla läs inläggen!!! http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22431.20 den 21 dec skrver Rickard ... "Man kan köra enbart mot webtjänsten.Webtjänsten är inte helt färdigutvecklad ännu, men tanken är att man skall kunna exportera data från webtjänsten till sin PC om man anser att det finns behov av det."
snälla läs inläggen!!! http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22431.20 den 21 dec skrver Rickard ... "Man kan köra enbart mot webtjänsten.Webtjänsten är inte helt färdigutvecklad ännu, men tanken är att man skall kunna exportera data från webtjänsten till sin PC om man anser att det finns behov av det."
Citat från: MGKea skrivet 28 december 2008, 22:47:45snälla läs inläggen!!! http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22431.20 den 21 dec skrver Rickard ... "Man kan köra enbart mot webtjänsten.Webtjänsten är inte helt färdigutvecklad ännu, men tanken är att man skall kunna exportera data från webtjänsten till sin PC om man anser att det finns behov av det."Snälla försök förstå skillnaden mellan "Man kan köra enbart mot webtjänsten" och "Man kan enbart köra mot webtjänsten"... åtminstone efter att både jag och Rickard har påtalat hur detta skall tolkas...
Killen skrev "Behöver datorn stå på för att logga data eller kan man logga all data direkt mot webtjänsten genom routern?" Rickard svarade "Man kan köra enbart mot webtjänsten."
Jag antar att det dessutom inte går att köra två program mot samma serie-port.
Citat från: messer skrivet 20 december 2008, 19:57:06Jag antar att det dessutom inte går att köra två program mot samma serie-port.Jag är inte insatt i vad ni diskuterar, men tänkte ändå inflika med hur man kan komma åt en serieport från flera program.Det finns flera system som stödjer detta och alla jobbar troligen på samma sätt. D.v.s. installerar virtuella serieportar som sedan kopplas mot en fysisk serieport.För att ta ett exempel: com0comDetta program installerar virtuella serieports-par som sedan kan kopplas samman i en hub m.h.a. hub4com.T.ex. Installera COM10a & COM10b samt COM11a & COM11b. Koppla sedan ihop COM1, COM10a samt COM11a m.h.a. hub4com. Sedan är det bara att låta program1 koppla upp sig mot COM10b och program2 mot COM11b.Sist jag testade com0com och hub4com så fungerade det inte helt buggfritt. Mitt synkprogram mellan datorn och telefonen där jag ville analysera communikationen mådde inte alls bra av denna uppkoppling. Kanske beroende på buggar i hub4com eller p.g.a. naturliga orsaker såsom tidsfördröjningar. Men också troligen p.g.a. en buggig handskakning i synkprogrammet.
Citat från: MGKea skrivet 28 december 2008, 23:40:28Killen skrev "Behöver datorn stå på för att logga data eller kan man logga all data direkt mot webtjänsten genom routern?" Rickard svarade "Man kan köra enbart mot webtjänsten."Vadå? Det var väl ett klart svar på frågan som ställdes? Frågan var om man kan logga data direkt mot webtjänsten utan PC och Rickard svarade ja på frågan. Man KAN köra enbart mot webtjänsten (dvs utan att ha PC påslagen). Det betyder inte att man inte KAN köra mot PC, bara att man KAN köra utan.
nu kan jag inte bara skylla ifrån mig, ligger efter med bokslut och grejer som måste göras mitt i allt annat...