0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då startar datorn om utan att vänta på att du ska svara Ja/Nej på frågan. Ett lite fult sätt att göra det på men fungerar /Johsn
Citat från: messer skrivet 20 december 2008, 19:57:06Hej7anne du får nog problem om du försöker köra 1-Wire och S0 på samma serieport.Kan du i programmet RTLogger kanske läsa av räknarkorten med 1-Wire kretsar så är det nog enklast annars så får du nog använd en egen port för S0 pulserna.Jag antar att det dessutom inte går att köra två program mot samma serie-port.MVHMesserHej och tack...Ska kolla runt vad det finns för 1-wireprylar till S0 anslutningen. Tycker det oftast handlar om pulsräknare av dioden och det är ju inte det jag ska ha... Några tips?
Hej7anne du får nog problem om du försöker köra 1-Wire och S0 på samma serieport.Kan du i programmet RTLogger kanske läsa av räknarkorten med 1-Wire kretsar så är det nog enklast annars så får du nog använd en egen port för S0 pulserna.Jag antar att det dessutom inte går att köra två program mot samma serie-port.MVHMesser
Men man bör känna till att Maxim som tillverkar 1-wire komponenter har lagt ner den krets som används i "räknaren".
Citat från: MGKea skrivet 21 december 2008, 09:54:29Men man bör känna till att Maxim som tillverkar 1-wire komponenter har lagt ner den krets som används i "räknaren". Vilket är synd eftersom det inte finns någon direkt ersättare för den. Jag läste någonstans nyligen att www . temperatur . nu har några hundra i lager så det går fortfarande att få tag på den.
Hur svårt skulle det vara att programmera en PIC-processor att räkna och skicka ut resultatet på 1-wire?Om man räknade tiden mellan pulser också så skulle man kunna se ögonblicksförbrukningen med bra upplösning, eller?
Att göra en egen 1-wire komponent av bla en PIC? nä det skulle nog vara rätt svårt att få till ... däremot en PIC direkt till serieporten...
Citat från: MGKea skrivet 23 december 2008, 15:41:05Att göra en egen 1-wire komponent av bla en PIC? nä det skulle nog vara rätt svårt att få till ... däremot en PIC direkt till serieporten... Varför skulle det vara svårt att sätta dit en PIC som en 1-wirekomponent?
Det går säkert att få en PIC att skicka data till ett 1-wire minne. Men att själv göra en PIC till en 1-wire komponente krävs att man känner till och kan få vara med på dess bus.