0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu ligger ingående nånstans runt 4,9 och utgående nånstans runt 2,2. Rörkrökaren stod o "glodde" på displayen under ett par timmar (JO det är sant, han lägger verkligen ner massor med jobb för att försöka hjälpa oss) och hade där KB-värdena framför sig. Det som hände var att ingående stod oförändrad, medan utgående efter ca 1 1/2 timme helt plötsligt sjönk ner under 0 - med följden att den larmade...
Bor du i närheten av Piteå kan jag komma och fixa dina problem.Om inte, se till att ha alla termostater på dina radiatorer fullt öppna, annars kan den lösa ut p.g.a. hög returtemp när termostaterna börjar strypa.Har du haft alla termostater fullt öppna sedan tidigare?
Får jag fråga en sak, öppnade din logg och såg att du hade gjort en anmärkning 06-08-31 som såg ut såhär: "KB ut ställt på 0º i fortsättningen"Vad betyder det, har ni ändrat meny 5.1 till 0º
Det verkar var mycket som talar för att KBut givaren är konstig. Håller flödet NIBES:s minimikrav på 40 L/min, och det verkar så, borde deltaT vara ca 2,5 grader. Enligt Excelarket är det minst 4 grader. Då grundvattnet troligen inte är varmare än Jag blir inte imponerad av NIBE:s argumentation på varma sidan. Om den tidigare värmepumpen som installerades 1982 fungerade som den skulle vore det konstigt om man inte skulle kunna få en modernare pump att fungera. Utomhusgivaren måste bytas. Visar den 5 grader fel lär det inte gå att få vettig temperatur inomhus utan ständiga ändringar av inställningen. Maxtemp ut till elementen 50 grader: 55 skall pumpen klara av utan problem, ev. kan man kontrollera att det inte finns några radiatorer som kortsluter flödet. Är det kontrollerat? Resonemanget om expansionskärlet (antar att det sitter på brinekretsen) verkar oklart. På vilket sätt skulle högre tryck avhjälpa problemen. 32000 kWh/år med värmepump installerad låter mycket. Får inte riktigt ihop kalkylen där. Med normal förbrukning av hushållsel, 5000 kWh/år betyder det 27000 kWh till pumpen. Det är vad kompressorn skulle dra om den gick hela året. Det måste vara våldsamt mycket tillsatsel eller också mycket hushållsel men den blir ju värme också.
Vi har golvvärme i hallen + köket samt att det dessutom sitter element i dessa rum - fullt öppna. Ursprungliga dragningarna består av tjocka rör o gamla "hederliga" element, vi kompletterade med fler element för ca 2 år sedan, och rörkrökarn fick då skarva med "moderna" dimensioner för att få till anslutningarna till elementen. Han hade först nån teori om att det skulle bli sämre värme på de "nya" elementen eftersom vattnet far "enklaste vägen" = den grövre, och därefter rinner "långsammare" i de smalare rören - stämmer detta eller??? Logiskt verkar det ju vettigt, men i VVS-världen tycks det inte finnas logiska förklaringar eller nur - iaf inte från Nibe!
Jag hade helst sett en inomhusgivare istället, eftersom även blåst påverkar den verkliga temperaturen ute (-5 o vindstilla är inte samma sak som -5 o snöstorm eller hur?). Elförbrukningen kan vi inte förklara - vi har hög/lågtariff, och tvättar tex bara på helgerna, vidare används inga konstigheter - TV, radio, data, diskmaskin max 1 gång per dag, nya vitvaror (kyl,frys osv) , stereo (ungarna) osv o det är ju inte hela dagarna... Hur mycket elpatronen går in o jobbar kan jag inte svara på - men jag kan fråga rörisen om ni vill veta det, för jag antar att han kan se detta nånstans???
Beträffande expansionskärlet så menade dom att det skulle skapas ett högre tryck i Brinekretsen för att sista larmet troligen (?) berodde på luft där... Man menade att det skulle lagt sig en luftbubbla som gjort att värmen inte kunde cirkulera med följd att returen från elementen blev för hög (53 grader ungefär). Jag tycker alltihopa verkar mycket märkligt, för borde inte pumpen själv reglera så att den inte skickar ut en massa värme om det som kommer tillbaka börjar bli för varmt?
Ja, så såg det ut. Jag funderar nu - hur i tusingen kan den skicka ut över 60 grader till elementen, trots att det är ca 6-7 minus ute o anläggningens termometer dessutom visar endast runt -2 ?
Vi har golvvärme i hallen + köket samt att det dessutom sitter element i dessa rum - fullt öppna. Ursprungliga dragningarna består av tjocka rör o gamla "hederliga" element, vi kompletterade med fler element för ca 2 år sedan, och rörkrökarn fick då skarva med "moderna" dimensioner för att få till anslutningarna till elementen. Han hade först nån teori om att det skulle bli sämre värme på de "nya" elementen eftersom vattnet far "enklaste vägen" = den grövre, och därefter rinner "långsammare" i de smalare rören - stämmer detta eller???Logiskt verkar det ju vettigt, men i VVS-världen tycks det inte finnas logiska förklaringar eller nur - iaf inte från Nibe! Evil