0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ja ,jag är säker på att det är brist med frostband,ska försöka förklara detta så alla förstår. man måste förstå att en kompressor suger lika mycket som den trycker. när kompressorn går på reducerat varvtal så pumpar den mindre köldmedium.det vill säga :trycker mindre och SUGER mindre detta ger lägre tryck på ht-sidan samt högre tryck på lt-sidan(mindre sug)=svalare innedel samt varmare utedel än på fulleffekt.när det börjar brista ger den sämre med effekt, och kompressorn varvar upp för att bibehålla effekten=nästan samma tryck på ht-sidan men lägre på lt-sidan eftersom kompressorn får suga hårdare för att få hem tillräckligt med köldmedie för att kunna bibehålla effekten. trycken följer tempraturerna, vi har alltså fått ett avsevärt kallare utebatteri/förångare,detta ger påfrysning även om det är förhållandevis varmt ute.påfrysningen i stråk beror sig på att vi nte kan utnyttja förångarens hela yta med så lite köldmedie/med rätt fyllmadsmängd hade det inte fryst på alls.hoppas alla förstod.
Vore även intressant att höra om det är någon HE9-ägare som inte får detta "öppen metall" stråk.
Citat från: BJK skrivet 24 november 2006, 09:09:15Vore även intressant att höra om det är någon HE9-ägare som inte får detta "öppen metall" stråk.Jag har en HE9 installerad sedan 1 år tillbaka. har aldrig fått detta "symtom". Antingen så är den ren eller helt istäckt just innan den avfrostar.
Citat från: Cyber-Jedi skrivet 24 november 2006, 09:58:21Citat från: BJK skrivet 24 november 2006, 09:09:15Vore även intressant att höra om det är någon HE9-ägare som inte får detta "öppen metall" stråk.Jag har en HE9 installerad sedan 1 år tillbaka. har aldrig fått detta "symtom". Antingen så är den ren eller helt istäckt just innan den avfrostar.Gäller det vid alla temperaturer och luftfuktigheter?
Jag har också en teori.När värmebehovet inte är så stort, eller när uteluften är varm så bildas frostband.Jag tror att frostbanden beror på icke optimal konstruktion av rören till/från förångaren och att flödet i vissa delar av förångaren blir mindre än önskat i de områden som inte frostar på, när utetempen är låg och kompressorn jobbar för fullt med stora tryckskillnader så ökar flödet i de sämre konstruerade "rören".Alltså, kanske, en icke optimal konstuktion av förångaren?Synpunkter.
Mellan expansionsventilen och förångaren brukar det finnas en förgrening till klenare rör som dras till var sin sektion av förångaren, om inte dessa rör har samma längd och böjradier eller är gjorda så att varierande längder och böjradier "tar ut" varann så kommer flödet i olika sektioner av förångaren att variera beroende på flödesmängden på köldmediat.