0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det inte så att efter exp.ventilen så grenar det ut sig i 2 slingor i "förångaren"1 med ingång i botten och den andra med ingång i toppen i så fall kommer det varmaste att bli i mitten om ni förstår mig, men batteriet är anpassat för full effekt så om den går på t.ex 75% så är "förångaren" för stor och man har 5 rörrader över men vid 100% så kanske det bara är 2.Det som inte är påfruset brukar kallas överhettning om ni förstår mig
Måste säga att jag snart får spel på denna tråden har en sådan rand tinad rand lite över mitten på pumpen, när jag provade att vrida upp den på max 30C igår så blev det riktigt varm ca 47-48 C i utblåsten. Nu till min fråga. Skall man be att installatören kommer o kollar upp min pump eller är detta "normal". Vill ju att min kelgris ska må prima.
Såhär såg toshiba ut på morgonen den 20 oktober ThumbsupÄr det för lite eller för mycket köldmedia?
Nästan ett är sedan denna tråd diskuterades, men jag vill gärna ta upp ämnet igen ifall det finns ytterligare erfarenheter från er som dagligen arbetar med installtion av luft/luift.Jag har fortfarande en opåfrostad rand mitt på kondensorn, men som blir mindre ju kallare det blir och ju mer kondensorn i övrigt blir påfrostad. Strax innan avfrostning är kondensorn helt påfrostad.HE9DKE ska vara förfylld med 1,19 kg, men HE9GKE ska vara förfylld med 1,33 kg. Varför denna skillnad ? Är 1,19 kg konstaterat för lite för en max längd av ca 7 m ?Vad händer om en maskin fylls på med några gram för mycket, förstörs pumpen eller vad ?Kan några grams skillnad göra skillnad mellan en 100% påfrostning av kondensorn eller en kondensor med opåfrostad rand ?Låt oss försöka få klarhet i detta fenomen, om möjligt.Vare sig Kinnan, lmg eller Panasonic Nordic kan reda ut detta fenomen, vilket jag tycker är rätt svagt.