0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Meddelande från en som monterade innerdelen i en hall högt ovanför en dörr......Pumpen värmer i det närmsta hela huset utan problem, den värmer ej rummet bakom pumpen av naturliga själv men ändå så pass att temperatur diffen i huset inte är mer än 2-3 ºC utan någon som hellst stöd värme vid minus 12 ºC (räknar inte direkt framför pumpen då) och vid minus 18 som de som kallast har varit i vinter så värmde den fortfarande nästan hela huset men i rummet direkt bakom pumpen behövs det av förklarliga skäl stödvärmas för det skall vara behagligt att vara där.Den blåser för fullt när det är kallt ute och det tror jag det gör för er med golvmonterade pumpar också om ni skall lyckas värma hela era hus. Det är klart bor ni söder om sundsvall så kanske den kan "fisköra" större delen av vintern men så är inte fallet i norr (förutom i år)Jag värmer alltså nästan hela huset med en takmonterad pump i en hall, plus att jag gör en stor besparing varje månad jag kört pumpen gentemot i fjol, det kan hända att det skulle värma huset ännu bättre och tjäna ännu mer kwh med en golvmonterad pump, för som du själv skrev :värmen stiger. Jag, varken hade möjlighet eller viljan att placera min pump vid golvet, då jag vill kunna lämmna ett krypande barn på upptäcksfäräd genom huset utan att denna skall hitta pumpen och tråkigheter skulle inträffa.Jag håller med kungen av norr. CiteraOrkar inte disskutera detta med hög eller låg placering utan var och en gör som den vill och huvudsaken är att alla är nöjda och belåtna och jag är NÖJD med min högt placerade pump och ni är nöjda med era lågt placerade pumpar Alla lyckliga och glada.Kanske jag diskuterade lite men mensom föregående skrev:Sköt om er å go jul på er alla. studs
Orkar inte disskutera detta med hög eller låg placering utan var och en gör som den vill och huvudsaken är att alla är nöjda och belåtna och jag är NÖJD med min högt placerade pump och ni är nöjda med era lågt placerade pumpar Alla lyckliga och glada.
Citat från: Lasse å skrivet 10 december 2006, 01:33:22Meddelande från en som monterade innerdelen i en hall högt ovanför en dörr......Pumpen värmer i det närmsta hela huset utan problem, den värmer ej rummet bakom pumpen av naturliga själv men ändå så pass att temperatur diffen i huset inte är mer än 2-3 ºC utan någon som hellst stöd värme vid minus 12 ºC (räknar inte direkt framför pumpen då) och vid minus 18 som de som kallast har varit i vinter så värmde den fortfarande nästan hela huset men i rummet direkt bakom pumpen behövs det av förklarliga skäl stödvärmas för det skall vara behagligt att vara där.Den blåser för fullt när det är kallt ute och det tror jag det gör för er med golvmonterade pumpar också om ni skall lyckas värma hela era hus. Det är klart bor ni söder om sundsvall så kanske den kan "fisköra" större delen av vintern men så är inte fallet i norr (förutom i år)Jag värmer alltså nästan hela huset med en takmonterad pump i en hall, plus att jag gör en stor besparing varje månad jag kört pumpen gentemot i fjol, det kan hända att det skulle värma huset ännu bättre och tjäna ännu mer kwh med en golvmonterad pump, för som du själv skrev :värmen stiger. Jag, varken hade möjlighet eller viljan att placera min pump vid golvet, då jag vill kunna lämmna ett krypande barn på upptäcksfäräd genom huset utan att denna skall hitta pumpen och tråkigheter skulle inträffa.Jag håller med kungen av norr. CiteraOrkar inte disskutera detta med hög eller låg placering utan var och en gör som den vill och huvudsaken är att alla är nöjda och belåtna och jag är NÖJD med min högt placerade pump och ni är nöjda med era lågt placerade pumpar Alla lyckliga och glada.Kanske jag diskuterade lite men mensom föregående skrev:Sköt om er å go jul på er alla. studsOm Panasonic tex skrivit i manualen att om pumpen ska användas till uppvärmning och ej till kyla, och om de dessutom hade gjort innedelen som ett vanligt element och omöjlig att pilla på för barn och husdjur, skulle du då ha placerat den nere vid golvet?
Om man vetenskapligt har bevisat att det ALLTID är bäst med en lågt placerad innerdel, och att den är konstruerad där efter så hade jag placerat den lågt, men så är det inte i dag, dem är konstruerade för en hög placering samt att det enda vi amatörer vet är att värmen stiger och därigenom antar att en lågt placerad pump är idealisk när man igentligen inte vet så mycket om omständiheterna runt ikring, ex. kastlängt som northkingen skriver om mm. mm. Rent logiskt och teoretiskt så låter ju en låg placering som den bästa, men som pumparna är utformad i dag så tror jag att det generelt sett är bättre med en högt placerad innerdel, och att det i vissa fall går att optimera med en lågt placerad innerdel, men men som sagt generelt så tror jag en högt placerad innerdel är den bästa, med rådande omständigheter.Nu har jag i alla fall diskuterat klart om detta ämne.... Så Go Jul än en gång studs
Citat från: Lasse å skrivet 10 december 2006, 20:56:26Om man vetenskapligt har bevisat att det ALLTID är bäst med en lågt placerad innerdel, och att den är konstruerad där efter så hade jag placerat den lågt, men så är det inte i dag, dem är konstruerade för en hög placering samt att det enda vi amatörer vet är att värmen stiger och därigenom antar att en lågt placerad pump är idealisk när man igentligen inte vet så mycket om omständiheterna runt ikring, ex. kastlängt som northkingen skriver om mm. mm. Rent logiskt och teoretiskt så låter ju en låg placering som den bästa, men som pumparna är utformad i dag så tror jag att det generelt sett är bättre med en högt placerad innerdel, och att det i vissa fall går att optimera med en lågt placerad innerdel, men men som sagt generelt så tror jag en högt placerad innerdel är den bästa, med rådande omständigheter.Nu har jag i alla fall diskuterat klart om detta ämne.... Så Go Jul än en gång studsPumparna är konstruerade för en hög placering därför att 80% av marknaden för luft/luft pumpar är på varma breddgrader där man behöver kyla och inte värma. "Sverigepumpen" finns inte, det är bara ett påhitt av försäljarna. Vi på nordligare bredder med höga elpriser som kör ll pumparna baklänges för att värma är ett undantag i deras strategier. Bara för att pumpen i broschyrerna ser så fin ut på väggen 2 meter upp behöver det inte vara rätt. Samma broschyrer med samma bilder kan användas för försäljning av dessa maskiner i södra Florida.Än så länge är alltså marknaden för liten för att optimera innerdelarna för oss. Det kanske kommer om några år. Ytterligare ett exempel så står det i Panasonicmanualen att pumpen inte ska användas för värme under 5 grader utetemp. Vem gör inte det? Men, gå in i vilket fryshus ni vill tex Coop, Ica , Axfood, Fiskindustrin etc. och titta. Deras kylaggregat sitter i taket. Varför det tror ni? Jag kan inte komma på en enda tillämpning vare sig värme eller kyla förutom just ll pumpar för bostäder där man regelmässigt monterar värmeavgivaren fel därför att "man alltid har gjort så" och inte tänker efter lite innan man skruvar upp den. Om man tex vill ha det varmt i hela bilen, ska man dra reglaget mot pilen upp eller ner? Det behövdes inte många millisekunders tanke där va? Som i pappas gamla Ford där det stod De-ice, De-mist, Warm och Heat i nämnd ordning på vredet till luftspjället.Det är dessutom så att man får bättre värmespridning med innerdelen lågt än högt, när man sätter den lågt kastar den faktiskt längre ock risken för turbulens är mindre eftersom a: luften inte blåser snett nedåt och b: strömningshastigheten kan hållas lägre för att uppnå samma kastlängd. Dessutom suger man in kallare luft som kyler mediet innan det går ut igen till utedelen vilket ger högre verkningsgrad. Ska pumpen bara värma räcker det att isolera det ena röret av de två som förbinder ute och innerdel nämligen det med störst diameter. Inte så svårt att förstå om man hängde med på fysiklektionerna i grundskolan.
Jodå jag har möbler i hela huset.......Men detta med högt och lågt placerad innerdel samt kastlängd osv.... kan vi ju disskutera till dö dagarn vi kommer ändå att ha olika åsikter om det....vilket är helt ok för mig iaf säger som jag sagt tidigare...... bara man själv är nöjd och glad så kvittar det ju vart den sitter.... och för dem som sätter in en vp så är det ju fritt fram att avgöra själv hur och vart man vill placera pumpen.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 11 december 2006, 00:14:10Jodå jag har möbler i hela huset.......Men detta med högt och lågt placerad innerdel samt kastlängd osv.... kan vi ju disskutera till dö dagarn vi kommer ändå att ha olika åsikter om det....vilket är helt ok för mig iaf säger som jag sagt tidigare...... bara man själv är nöjd och glad så kvittar det ju vart den sitter.... och för dem som sätter in en vp så är det ju fritt fram att avgöra själv hur och vart man vill placera pumpen.//Krister Det håller jag med om!
Jag blir lite undrande, ni skriver om hur långt värmen blåses iväg blåses iväg, jag tycker inte den når mer än tre fyra meter.Sen tycks ingen se att om man blåser bort från ett ställe så måste luften ju också komma tillbaka, tänk på en sådan där tratt som mopedister hade förr, det kom inte in mycket luft när man åkte för den blev full med luft så ingen ny luft kom in.
Jag har min pump uppe vid taket och jag får mellan två och tre graders skillnad mellan taket och golvet detta i ett rum på c:a 5X5 meter yta, jag måste trycka ner värmen från taket med en takfläkt för att höja temperaturen vid golvet.
Jag tror att värmespridningen till andra rum mera bestäms av hur fort dessa avkyls för värmespridningen verkar vara väldigt långsam.
Sen att kyla fötterna skulle jag nog uppleva som obehagligt kall om rummet vore varmt.