Hei Pucko
Du skriver at pumpa jobber mindre ved lav plassering den påstanden er direkte feil , så sant det ikke står noe i veien slik at pumpa får kort kastelengde og varmer samme luft fordi den ikke får varmen unna og dermed tror pumpa at det er varmere i rommet enn det er . . De to som du nevner klager på lyd vil trolig klage på den uansett plassering , har de forresten lyttet på samme pumpetype med lav plassering ? . Finnes faktisk erfaring som vise at teori og praksis ikke bestandig samsvarer .Uansett så er det viktige at den som har pumpa er fornøyd , om den så står høyt eller lavt . Og da har det ingen betydning om du og jeg er enig .
Raptus
Jag är tyvärr väldigt dålig på det norska språket men om jag inte missförstår dig så hävdar du att en låg placering alltid är dålig för att luften alltid hindras av något som står ivägen?
Om du hade läst vad jag skrivit tidigare så hade du sett att jag skrivit att man måste se på helhetsbilden. Kan man placera den lågt på det optimala stället utan att något finns i vägen så den kan blåsa tex hela husets längd så är en låg placering att föredra.
Har du något ivägen så går den varma luften rakt upp i taket.
Sitter den lågt och har möjlighet att blåsa luften utan att något står i vägen så får pumpen jobba mindre då den får svalare luft att arbeta med.
Att bara rycka vad är bäst, låg eller hög placering ur sitt sammanhang är ganska idiotiskt. Sätt den att blåsa in i motstående vägg 1.5 m bort i en hall istället för längs med hallen är givitvis saker som påverkar mer än högt eller lågt.
Det jag sagt hela tiden är att
OM man har en sån planlösning så att man placera pumpen på ett optimalt ställe så är det bättre att placera den lågt
OM man kan göra det utan att något är i vägen.
Att bara diskutera högt eller lågt är som att diskutera om det går fortare att springa 5 mil eller åka skidor 5 mil utan att bry sig om vilken årstid det är.
Och raptus, du är välkommen på studiebesök här så kan vi gå över och titta och lyssna lite hos min granne får du se. Han har samma pump och samma modell. Jag har den vid golvet, han har den vid taket.
Uppenbara skillnader är att:
1. Det är mycket mer högljutt hos honom.
2. Han har ojämnare temeratur i huset.
3. Han måste köra innedelens fläkt hårdare för att få ner den varma luften så den blandas med den kalla.
4. Han har det kallare i angrensande rum. Troligtvis för att kalla luften från dessa får svårare att flyta ut och värmas med den varma luften då den möts av en hård fläktstråle från ovan.
5. Även om han har varmare inne så upplevs det som varmare hos mig då värmen kommer nerifrån.
6. Kompressorn får lägga på några extra varv för att hålla nere kondenseringstemp då den får jobba med den varma luften uppe vid taket.
7. Eftersom jag kan ställa flärparna vid utblåset att blåsa rakt ut istället för snett nedåt så låter även detta mindre. Jag vet inte om detta är specifikt för min pump och modell men man hör luftstrålen mindre om man ställer den att blåsa rakt ut än nedåt.
8. Man lägger mer märke till hans pump högt upp på vardagsrums väggen.