0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror frånluftpumpar är ett utdöende släkte.2kw värmepump är inte mycket att komma med med nuvarande energipriser.Tror att det planeras nya byggnormer som gör flvp:en otillräkligt effektiv i framtiden.
Tittade in på Byggtjänst häromveckan och råkade komma samtidigt som någon talade om uppvärmningssystem. Han sade att frånluftvärmepumpar kommer att försvinna, tror till och med han sade att de inte kommer att tillåtas i nybyggen, då de ger för liten besparing då det är kallt.
Är det säkert att den rostat sönder? Vatten måste komma in någonstans, beredaren är skyddad med koppar men kan kanske gå sönder ändå. Är påfyllningsventilen helt stängd? Jag tror att flvp kommer att öka i antal och fler varianter.Uteffekt på 2kW räcker till många, 2 x 24tim = 48kW /dygn Rostfri har jag aldrig läst att Nibe är. Ivt är det, beredaren altså.
Citat från: Roland skrivet 05 november 2006, 16:45:05Tittade in på Byggtjänst häromveckan och råkade komma samtidigt som någon talade om uppvärmningssystem. Han sade att frånluftvärmepumpar kommer att försvinna, tror till och med han sade att de inte kommer att tillåtas i nybyggen, då de ger för liten besparing då det är kallt.Jag hörde också något liknande på Villamässan i höstas. Det som man angav som skäl var att en frånluftvärmepump egentligen inte tillför någon energi till huset utan "endast" återvinner energi./Johan
Citat från: hplp skrivet 05 november 2006, 10:34:09Är det säkert att den rostat sönder? Vatten måste komma in någonstans, beredaren är skyddad med koppar men kan kanske gå sönder ändå. Är påfyllningsventilen helt stängd? Jag tror att flvp kommer att öka i antal och fler varianter.Uteffekt på 2kW räcker till många, 2 x 24tim = 48kW /dygn Rostfri har jag aldrig läst att Nibe är. Ivt är det, beredaren altså.48Kwh menar du förstås....
Effekt anges i kW. Enegi anges i kWh (kW x tidsenheten timme). Egentligen tycker jag det känns som det kvittar vilket man skriver, i fallet ovan har pumpen en märkeffekt på 2kW ut per timma, hade den varit i drift 1 timme hade den tillfört 2 kWh. Hårklyveri, enligt min mening.
Ett FTX system återvinner energi från frånluften, men jag en frånluftsvärmepump tillför energi så länge avluften är kallare än utetemperaturen. På vanliga 2kW flvp ligger avluften på några plusgrader och Comfortzone ner till -15grader.