0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag menar är att den energi som frånluftvärmepumpen kan "skapa" måste komma någonstans ifrån. Energin som kompressorn jobbar med finns ju i frånluften (+ drivenergi för kompressorn). Det är ju inte så att en frånluftvärmepump på 2kW skapar energi ur ingenting.
Citat från: Maba skrivet 11 november 2006, 21:50:07Ett FTX system återvinner energi från frånluften, men jag en frånluftsvärmepump tillför energi så länge avluften är kallare än utetemperaturen. På vanliga 2kW flvp ligger avluften på några plusgrader och Comfortzone ner till -15grader.Ett FTX system återvinner energi från frånluften, men jag en frånluftsvärmepump tillför energi så länge avluften är kallare än utetemperaturen. På vanliga 2kW flvp ligger avluften på några plusgrader och Comfortzone ner till -15grader.
Ett FTX system återvinner energi från frånluften, men jag en frånluftsvärmepump tillför energi så länge avluften är kallare än utetemperaturen. På vanliga 2kW flvp ligger avluften på några plusgrader och Comfortzone ner till -15grader.
Nu är det ju ingen värmepump som "skapar" någon energi. En vanlig luft/luft eller luft/vatten tar energi från uteluften och värmer bostaden med den. Det anses väl att dessa värmepumpar TILLFÖR bostaden energi?
Utopiazz, jag håller inte med. Om man har normenlig ventilation kan man antingen skicka ut den varma luften utan att ta tillvara på värmen, använda ett FTX och få återvinning eller sänka temperaturen under utetemperaturen och få "gratisenergi". Ett exempel, om jag tar in nollgradig luft och skickar tillbaka luft ut med temp -15 så har den luften ett lägre energiinnehåll och skillnaden är den gratisenergi huset har tillgodogjort sig förutom den återvinning man har gjort ner till 0.
Att en L/L eller L/V tillför energi till bostaden råder det väl inget tvivel om! Varför tror du jag skrev "skapar"? Sen handlade mitt resonemang om frånluftvärmepumpar och inte om L/L eller L/V värmepumpar. :,v(Det jag däremot anser är att en frånluftvärmepump inte tillför någon energi till bostaden utan den återvinner energi vilket jag baserade resonemanget runt som svar till
Jag förstår inte alls hur du resonerar. Vad ser du för principiell skillnad mellan en frånluftsvärmepump och en l/v-pump? De fungerar ju i princip likadant, den ena använder ventilationsluften och den andra utomhusluften. På villka grunder menar du att den enda pumpen tillför energi medan den andra inte gör det?För mig är det ingen tvekan om att en frånluftsvärmepump kan tillföra bostaden energi. Den tar uppvärmd inomhusluft och sänker den till -15 grader och skickar ut. Eftersom det blir undertryck i bostaden så kommer den utsugna luften att ersättas med utomhusluft som kanske är +5 grader idag. Då har du en delta-temperatur på 20 grader som du har utvunnit ur luften. Hur kan du komma ifrån det?
Citat från: Ridax skrivet 12 november 2006, 18:30:40Nu är det ju ingen värmepump som "skapar" någon energi. En vanlig luft/luft eller luft/vatten tar energi från uteluften och värmer bostaden med den. Det anses väl att dessa värmepumpar TILLFÖR bostaden energi?Att en L/L eller L/V tillför energi till bostaden råder det väl inget tvivel om! Varför tror du jag skrev "skapar"? Sen handlade mitt resonemang om frånluftvärmepumpar och inte om L/L eller L/V värmepumpar. :,v(Det jag däremot anser är att en frånluftvärmepump inte tillför någon energi till bostaden utan den återvinner energi vilket jag baserade resonemanget runt som svar till Citat från: Maba skrivet 11 november 2006, 21:50:07Ett FTX system återvinner energi från frånluften, men jag en frånluftsvärmepump tillför energi så länge avluften är kallare än utetemperaturen. På vanliga 2kW flvp ligger avluften på några plusgrader och Comfortzone ner till -15grader./Johan
Citat från: Ridax skrivet 12 november 2006, 18:52:51Jag förstår inte alls hur du resonerar. Vad ser du för principiell skillnad mellan en frånluftsvärmepump och en l/v-pump? De fungerar ju i princip likadant, den ena använder ventilationsluften och den andra utomhusluften. På villka grunder menar du att den enda pumpen tillför energi medan den andra inte gör det?För mig är det ingen tvekan om att en frånluftsvärmepump kan tillföra bostaden energi. Den tar uppvärmd inomhusluft och sänker den till -15 grader och skickar ut. Eftersom det blir undertryck i bostaden så kommer den utsugna luften att ersättas med utomhusluft som kanske är +5 grader idag. Då har du en delta-temperatur på 20 grader som du har utvunnit ur luften. Hur kan du komma ifrån det?Det är få frånluftvärmepumpar som kyler avluften till en lägre temperatur än 0 ºC. CZ som kyler till -15 ºC är snarare ett undantag.Om en standard frånluftvärmepump kyler till 0 ºC så blir ju nettoeffekten vid en utetemperatur på -5 ºC inget vidare. Om jag utvecklar det lite mer så kräver dom flesta nyare bostäder där det installeras frånluftvärmepumpar egetligen ingen tillförd energi vid utetemperaturer över +15 ºC. Många moderna bostäder klarar sig tom ner till +10 ºC utan tillförd energi. Det räcker då med vanlig hushållsaktivitet och solinstrålning för att det ska bli 19-20 ºC inomhus.Vid de perioder som energin verkligen behövs dvs. från +15-+10 ºC och nedåt så är nettoeffelten ganska liten med en frånluftvärmepump av standardmodell. Om frånluftvärmepumpen avger 0 ºC luft och utetemperaturen är +10 ºC så är det inte speciellt mycket "gratisenergi" att jobba med.Om vi istället tittar på sk. normenlig (0,5oms/h) ventilation i en bostad så kostar det för normalbostaden utan återvinning runt 4-8000kWh/år beroende på storlek på bostad. Det är den energimängd som en frånluftvärmepump egentligen har att arbeta med./Johan
Ingen gratis energi Men om man tex har fått kompressorhaveri så flvp:en står som elpanna så kostar uppvärming av hus å vatten i runda slängar 6-7 tusen mer... Är det inte gratis energi det som då kompressorn på ett effektivt sätt återvinner när den är inkopplad...
Vad har allt detta tjat med rost att göra rostar det mer om man har mindre kompressor eller???
Citat från: hplp skrivet 12 november 2006, 14:41:40 Effekt anges i kW. Enegi anges i kWh (kW x tidsenheten timme). Egentligen tycker jag det känns som det kvittar vilket man skriver, i fallet ovan har pumpen en märkeffekt på 2kW ut per timma, hade den varit i drift 1 timme hade den tillfört 2 kWh. Hårklyveri, enligt min mening. Det är stor skillnad på kW och kWh och återigen gör du dig skyldig till fel när du säger att pumpen har en märkeffekt på "2kW ut per timma". Den har kort och gått en märkeffekt på 2kW, INGET per timma. Den har 2kW ut på 8 timmar, 20 timmar och 30 dygn också. Däremot ger den 2 kWh per timma och 16 kWh på 8 timmar, 40 kWh på 20 timmar osv.
Effekt anges i kW. Enegi anges i kWh (kW x tidsenheten timme). Egentligen tycker jag det känns som det kvittar vilket man skriver, i fallet ovan har pumpen en märkeffekt på 2kW ut per timma, hade den varit i drift 1 timme hade den tillfört 2 kWh. Hårklyveri, enligt min mening.
En olycklig formulering, (märkeffekt på "2kW ut per timma".) men kunde inte komma på någon bättre. Märkeffekten är 0,7kW men vp ger 2kW ut, och det är per timma. Eller skall vi anamma joul /wattsekund istället.
En olycklig formulering, (märkeffekt på "2kW ut per timma".) men kunde inte komma på någon bättre. Märkeffekten är 0,7kW men vp ger 2kW ut, och det är per timma. Eller skall vi anamma joul /wattsekund istället.Detta har inte heller ett skit med rostiga beredare att göra !