0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ahhh Bråkar ni om kWh och kW. Vad trevligt känns som en flashback från nån annan tråd nångång.Skillnaden? Två helt olika saker! Den ena mäter energi och den andra effekt. Varje fysiklärare med aktning ska ge avdrag om dom blandas ihop.Nisken: Ja, raketmotorer är spännande saker. Visste du att steg 1 på Saturnus5 raketen som förde människan till månen hade en dragkraft på ca 34 MN och eldade upp ca 10 ton fotogen och syre i sekunden ! ! ! Folk som gillar den gamla enheten kp kan då konstatera att man (vid jordytan) håller ca 3,4 miljoner kg svävande med den kraften.Om den kraften istället får verka på en massa i tomma rymden så kommer den att accelerera med F= m*A och när accelerationen verkat, säg en sekund så har ju massan en rörelseenergi (relativt nåt fix)... så kan man trixa man fram hästkrafter. Fast det blir helt tokigt om en raket används för att precis hålla nåt svävande vid jordytan eftersom det fysikaliskt inte krävs något arbete alls för det. Men det här visste du redan...
Och topic då? Ja rostar nåt rostfritt sönder på 6 år så måste det bero på galvanisk korrission eller materialfel. Annars har jag svårt att se hur det skulle gå så fort. Klaga hos Nibe.
Citat från: utopiazz skrivet 12 november 2006, 17:55:26Vad jag menar är att den energi som frånluftvärmepumpen kan "skapa" måste komma någonstans ifrån. Energin som kompressorn jobbar med finns ju i frånluften (+ drivenergi för kompressorn). Det är ju inte så att en frånluftvärmepump på 2kW skapar energi ur ingenting.Nu är det ju ingen värmepump som "skapar" någon energi. En vanlig luft/luft eller luft/vatten tar energi från uteluften och värmer bostaden med den. Det anses väl att dessa värmepumpar TILLFÖR bostaden energi?En frånluftsvärmepump använder sig av ventilationsluften som utgångspunkt, men OM luften som den ger ifrån sig är kallare än ute-luften, så har den också på motsvarande sätt tillfört bostaden energi. Detta eftersom den luft som sugs ut ur bostaden ersätts med luft utifrån.Det är ingen skillnad på om VPn tar luften direkt utifrån eller utifrån men omvägen via ventilationsanläggningen och uppvärmd. Så länge luften den släpper ifrån sig är kallare än uteluften, så har man extraherat netto-energi ur luften.
Vad jag menar är att den energi som frånluftvärmepumpen kan "skapa" måste komma någonstans ifrån. Energin som kompressorn jobbar med finns ju i frånluften (+ drivenergi för kompressorn). Det är ju inte så att en frånluftvärmepump på 2kW skapar energi ur ingenting.
Citat från: hplp skrivet 12 november 2006, 23:27:50En olycklig formulering, (märkeffekt på "2kW ut per timma".) men kunde inte komma på någon bättre. Märkeffekten är 0,7kW men vp ger 2kW ut, och det är per timma. Eller skall vi anamma joul /wattsekund istället.Detta har inte heller ett skit med rostiga beredare att göra !olycklig formulering? nu låter du som en politiker. varför inte ge Ridax rätt helt enkelt. Effekt mäts i watt, energi i ws eller Joule. kilowatthours är ett vedertaget begrepp när det gäller konsument energi (kWh).en annan favorit, är när någon specar hur stark en raketmotor är i hästkrafter.....grunna en stund på den, den som allmänt gillar fysik.
En olycklig formulering, (märkeffekt på "2kW ut per timma".) men kunde inte komma på någon bättre. Märkeffekten är 0,7kW men vp ger 2kW ut, och det är per timma. Eller skall vi anamma joul /wattsekund istället.Detta har inte heller ett skit med rostiga beredare att göra !
Har läst ert resonemang om att så länge uteluften är högre än frånluften (ut) så tas energi tillvara.Detta låter rätt. exempel1____________Utetemp =25 graderFrånluft =2 graderdiff 23 graderexempel2____________Utetemp =(minus) -10 graderFrånluft =2 graderdiff = (minus) -12 graderVi har förlorat en enorm mängd energi per tidsenhet och borde stänga av frånluftvärmepumpen omedelbart och avvakta varmare utetemperatur. Vi förlorar stora pengar varje timma på dygnet! Det är tom så att IVT Nibe ( ej comfortzoone -15) borde bygga in en automatisk brytare som stänger av frånluftvärmepumpen vid 2 grader (exempel IVT 490) och köra på ren el/elpatron.Jag har härmed bevisat att i enlighet med tidigare inlägg här så är pumpen endast lönsam vid utetemperaturer över 2 plusgrader. Helt enligt skribenternas tidigare inlägg i denna sträng.
Jovisst kan jag erkänna mina fel och ge Ridax rätt. Har aldrig tvivlat på hans uppgifter. Det står ju klart och tydligt vad som är vad, men notera, P*t=W så vad är skillnaden om jag säger 1kW 1timme eller 1kWh. Förmodligen kommer jag själv omedvetet, att fortsätta fela , jag får väl ta minuspoängen och skölja ner dem med ett lite watten.
Citat från: Ridax skrivet 12 november 2006, 18:30:40Citat från: utopiazz skrivet 12 november 2006, 17:55:26Vad jag menar är att den energi som frånluftvärmepumpen kan "skapa" måste komma någonstans ifrån. Energin som kompressorn jobbar med finns ju i frånluften (+ drivenergi för kompressorn). Det är ju inte så att en frånluftvärmepump på 2kW skapar energi ur ingenting.Nu är det ju ingen värmepump som "skapar" någon energi. En vanlig luft/luft eller luft/vatten tar energi från uteluften och värmer bostaden med den. Det anses väl att dessa värmepumpar TILLFÖR bostaden energi?En frånluftsvärmepump använder sig av ventilationsluften som utgångspunkt, men OM luften som den ger ifrån sig är kallare än ute-luften, så har den också på motsvarande sätt tillfört bostaden energi. Detta eftersom den luft som sugs ut ur bostaden ersätts med luft utifrån.Det är ingen skillnad på om VPn tar luften direkt utifrån eller utifrån men omvägen via ventilationsanläggningen och uppvärmd. Så länge luften den släpper ifrån sig är kallare än uteluften, så har man extraherat netto-energi ur luften. Hmmm....Jag har ingen kommentar om effekttjötet, men däremot en stillsam fundering om energins "nyskapande" i en frånluftvärmepump.Har läst ert resonemang om att så länge uteluften är högre än frånluften (ut) så tas energi tillvara.Detta låter rätt. exempel1____________Utetemp =25 graderFrånluft =2 graderdiff 23 graderexempel2____________Utetemp =(minus) -10 graderFrånluft =2 graderdiff = (minus) -12 graderVi har förlorat en enorm mängd energi per tidsenhet och borde stänga av frånluftvärmepumpen omedelbart och avvakta varmare utetemperatur. Vi förlorar stora pengar varje timma på dygnet! Det är tom så att IVT Nibe ( ej comfortzoone -15) borde bygga in en automatisk brytare som stänger av frånluftvärmepumpen vid 2 grader (exempel IVT 490) och köra på ren el/elpatron.Jag har härmed bevisat att i enlighet med tidigare inlägg här så är pumpen endast lönsam vid utetemperaturer över 2 plusgrader. Helt enligt skribenternas tidigare inlägg i denna sträng.
Hela grejjen är att det inte finns något som heter "kW per timme". Det betyder inget rent fysiskt utan blir nonsens.
Citat från: Rapid skrivet 14 november 2006, 10:05:35Citat från: Ridax skrivet 12 november 2006, 18:30:40Citat från: utopiazz skrivet 12 november 2006, 17:55:26Vad jag menar är att den energi som frånluftvärmepumpen kan "skapa" måste komma någonstans ifrån. Energin som kompressorn jobbar med finns ju i frånluften (+ drivenergi för kompressorn). Det är ju inte så att en frånluftvärmepump på 2kW skapar energi ur ingenting.Nu är det ju ingen värmepump som "skapar" någon energi. En vanlig luft/luft eller luft/vatten tar energi från uteluften och värmer bostaden med den. Det anses väl att dessa värmepumpar TILLFÖR bostaden energi?En frånluftsvärmepump använder sig av ventilationsluften som utgångspunkt, men OM luften som den ger ifrån sig är kallare än ute-luften, så har den också på motsvarande sätt tillfört bostaden energi. Detta eftersom den luft som sugs ut ur bostaden ersätts med luft utifrån.Det är ingen skillnad på om VPn tar luften direkt utifrån eller utifrån men omvägen via ventilationsanläggningen och uppvärmd. Så länge luften den släpper ifrån sig är kallare än uteluften, så har man extraherat netto-energi ur luften.Rapid, jag tror du har missuppfattat vad saken gällde. Är en flvp att anse som återvinningsaggregat eller kan den utnyttja energin mer effektivt än så?Om avluften är kallare än utetemperaturen tar man ut mer energi från ventilationsluften än vad som behövs för att värma upp den luft man tar in. Om det omvända gäller så återvinner man ändå frånluften och har en basparing även om det är kalllare än 2 grader. Det är definitivt bättre att skicka ut 2 gradig luft än 20 gradig. För jag misstänker att du inte förordar att stänga av ventialationen?Jo jag kanske missuppfattat inläggen, men jag tyckte resonemanget var så fel att jag skrev ett som alla troligen begrep; en absurd bevisföring för att luftvärmepumpen skall stängas av när frånluft temperaturen ligger på samma nivå som utetempen. Självklart inte. Det är ju här frånluftvärmepumpen skiljer sig från en renodlad luftvärmepump. Man kan låta burken jobba oavbrutet hela vintern oavsett utetemperaturen. Vi har ju sannolikt konstant 20-23 grader inomhus och det är bara att låta pumpen gå. Visserligen så förstår även jag att vi väldigt tidigt ( IVT vid 5 grader plus) (comfortzoone vid -15 grader?) tillför energi genom tex elpatron.I ärligheten samn så erkänner jag att jag inte förstår ett jota av disklussionen om frånluftvärtmepumpen är at anse vara ett återvinningsaggregat eller ej. "Är en flvp att anse som återvinningsaggregat eller kan den utnyttja energin mer effektivt än så?Det är ju en vanlig kompressor som i alla andra värmepumpar, några effektiva andra ineffektiva....I princip så skulle man kunna kasta ut en frånluftvärmepump på gården och låta den tugga och gå, respektive skicka in en ren uteluftvärmepump i bostaden och bearbeta rumsluften. Några smärre ändringar, avfrostningsfunktioner etc så är det fixat. studsNu varande utförande av frånluftsvärmepumpar är dock på väg ut från nybyggnations - marknaden. Har jag hört från säljare. Hur man skall ta tillvara på rumsluftens energi då ( enl lagen) är en gåta?
Citat från: Ridax skrivet 12 november 2006, 18:30:40Citat från: utopiazz skrivet 12 november 2006, 17:55:26Vad jag menar är att den energi som frånluftvärmepumpen kan "skapa" måste komma någonstans ifrån. Energin som kompressorn jobbar med finns ju i frånluften (+ drivenergi för kompressorn). Det är ju inte så att en frånluftvärmepump på 2kW skapar energi ur ingenting.Nu är det ju ingen värmepump som "skapar" någon energi. En vanlig luft/luft eller luft/vatten tar energi från uteluften och värmer bostaden med den. Det anses väl att dessa värmepumpar TILLFÖR bostaden energi?En frånluftsvärmepump använder sig av ventilationsluften som utgångspunkt, men OM luften som den ger ifrån sig är kallare än ute-luften, så har den också på motsvarande sätt tillfört bostaden energi. Detta eftersom den luft som sugs ut ur bostaden ersätts med luft utifrån.Det är ingen skillnad på om VPn tar luften direkt utifrån eller utifrån men omvägen via ventilationsanläggningen och uppvärmd. Så länge luften den släpper ifrån sig är kallare än uteluften, så har man extraherat netto-energi ur luften.Rapid, jag tror du har missuppfattat vad saken gällde. Är en flvp att anse som återvinningsaggregat eller kan den utnyttja energin mer effektivt än så?Om avluften är kallare än utetemperaturen tar man ut mer energi från ventilationsluften än vad som behövs för att värma upp den luft man tar in. Om det omvända gäller så återvinner man ändå frånluften och har en basparing även om det är kalllare än 2 grader. Det är definitivt bättre att skicka ut 2 gradig luft än 20 gradig. För jag misstänker att du inte förordar att stänga av ventialationen?
Citat från: maha6305 skrivet 14 november 2006, 10:28:53Hela grejjen är att det inte finns något som heter "kW per timme". Det betyder inget rent fysiskt utan blir nonsens.Lustigt nog skrevs det om detta i Ny Teknik för några veckor sedan. Frågan var vad 20 kW/h kunde avse. Jag trodde också det var enbart nonsens men svaret var att det var genomsnittliga utbyggnadstakten av Sveriges elförsörjning. Lurig fråga.
Åsedan undrar man ju vad som skedde med själva ämnet? Niben som rostade sönder på 6 år, fick du något svar eller köpte något nytt?/Olof