Absolut har du rätt i det du skriver men personligen upplever jag inga som helst problem med en högt placerad innerdel för du kan ju rikta vingarna neråt och då får du varma golv och en sak kan jag lova och det är att nocrian har ett mkt bra tryck i fläkten så den trycker luften enkelt ner med lång kastlängd. Men kan du och vill placera den lågt så är det absolut ingen nackdel förutom det jag skrev om filtrena.
//Krister
Vill bara säga att inte heller jag ser någon nackdel med det.. Men jag tror heller inte att det blir sååå mycket bättre. Jag menar endast att pumpen är så pass effektiv att det spelar inte så stor roll...
// Camilla *som ska bege sig isäng nu* Natti natti å lycka till med köpet!! 
Pubbe har rätt här. Enkel logik + grundläggande fysiska lagar talar helt klart för lågt montage.
Varm luft fortsätter tills den tar i något och sedan stiger den rakt upp i taket. Skräckexemplet har jag sett hos en granne där de monterat pumpen på en vägg i en smal hall. Luften blåser 1.5 m sen slår den i väggen och går rakt upp i taket. Tala om att det är en zoon med varm luft i hallen.
Om man monterar den lågt på en yttervägg så den kan blåsa längs golvet i fulla husets längd så vandrar luften sakta längs golvet hela vägen tills den slår i bortre väggen och där stiger.
Jag kan nämna att 3 grannar till mig har samma pump som jag. En har dem har jag nämt ovan med idiotiska monteringen. En av dem har den över ytterdörren. Dessa två har helt klart sämst klimat. Och upplever att de måste köra stödvärme redan vid ett par minus grader. Husen är dessutom identiska som mitt så det är ganska lätt att se skillnader här.
Den 3'e grannen har valt samma montering som mig. Dvs på en yttervägg i vardagsrummet som blåser bort längs korridoren. Skilnaden mellan oss är att hans sitter högt och min sitter lågt.
Första uppenbara skillnaden är ljudet. Det upplevs väldigt bullrigt hos honom. Pumpen är ju inte så långt från öronhöjd. inga mattor och möbler på den nivån som dämpar ljudet. Fläkten får gå mycket hårdare hos honom. Regleringen får lägga på några extra varv för att hålla nere kondenserings temp. Blir skapligt oljud av det. (ljudeffekten är prop mot kuben på
fläktvarvtalet)
Han har även mycket större temp diff mellan olika rum. Jag upplever att jag har varmare än honom trots att jag har ett par grader kallare. Jag har framförallt jämnare värme.
Skillnaden är påtaglig.
Skillnaden på placering är alltså ca 2m i höjdled.
Det enda stora misstag som jag känner att jag gjort är att jag inte gått på en kraftigare pump. Jag var nybliven husägare sen 1 mån tillbaka och alla vet ju hur pengarna smiter iväg i början. (ny motorgräsklippare etc) Tänkte först klara mig en vinter på 30 år gamla el-radiatorer när jag såg att bauhaus sålde E9DKE för knappa 9k.
Hade jag köpt en pump idag hade jag gått på något kraftigare. Märkte i dagarna när det var snöstorm och den tokavfrostade att den knappt räckte till. Skulle jag göra om köpet idag så hade jag nog gått på en nocria av vad jag läst. Man kan aldrig få för stor "aparat".
Iof ska man väl inte gräma sig över det eftersom ekonomin inte tillät någon större investering. Måste jag köra stödvärme med el när det blir -15 grader så borde jag ändå tjäna en slant även då eftersom elementen inte borde behöva jobba hårdare än för att värma ett hus när det är nollgradigt ute och utan värmepump