0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla,Är ny här, men intressanta diskussioner har ni! JAg har ett borrhål på 102 meter. Tyvärr står nog vattenytan längre ner i hålet, ca 8 - 10 meter. Efter 4 års drift har jag problem med att det fryser i hålet. Så nu är frågan vad kan man göra åt det? (Pumpen är på 7 kw). Har funderat på att putta ner en kollektor i vattenhålet jag har på tomten (med pumpen på 100 meter). Och sedan anpassa flödet i bägge kretsarna.Är detta en heltogig ide? Skall man borra ett hål till? Räcker det med 15 meters avstånd?//BJÖRN
Hm, så har man minusgrader in igen till pumpen. Har en stilla undran om det här med värmekabel. Om man stoppar in en värmekabel i kollektorslangen(som man gör med inkommande vattenrör tex.) då värms ju brien vätskan upp betydligt, eller Och den energi värmekabeln drar borde man ju få igen mångdubbelt genom att värmepumpen får jobba med högre brine temp in ? En värmekabel drar inte många Watt/meter eller är jag ute och cyklar i vanlig ordning ! Någon som har en ide eller som har provat ??
Har du bara liiite minus så funkar det men med liiite sämre verkningsgrad.Har du ytjordvärme då får man alltid minus in men oftast framåt feb mars, lite beroende på vart man bor iofs.landet är ju avlångt!!!!