0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejNu undrar jag vad är 0,035W/m2 för värde.Jag tittade i publikationen du hänvisade till, den säger 1000 kWh/m2 på en solfångare som lutar 45grader, om det är det värdet du använder så är det inte relevant.MVHMesser
Nu har jag sökt igenom varia 511 och kan inte finna med säkerhet vad det är du läst.Kan du ge en bättre position i skriften där du läst 0,035W/m2
Bertil: det var ett väldigt tjat om att släcka solen Wink, om man nu gör det vad händer då med luften, den kallnar inte för att solen inte lyser, den kallnar för att värmen i luften försvinner ut i rymden, det är som med all annan värme den går från varmt till kallt.
När värme uttas eller tillförs marken ger detta en temperaturändring i förhållande till markensnaturliga temperaturnivå. Den effekt som kan uttas eller avges är väsentligen proportionellmot temperaturskillnaden mellan ostörd mark och dimensionerande temperatur för värmebärarfluideni markvärmeväxlaren.
Temperaturen i de översta markskiktet ned till0,3-0,4 m djup kan påverkas kraftigt av dygnsvar-iationer och kortare perioder med ovanligvärme och kyla i luften. Inverkan av temperatursvängningarvid markytan avtar med djupet.Fältmätningar för typiska svenska villkor visaratt en årsamplitud på 20 ºC vid markytan är reduceradtill 12 ºC vid 1 m djup, 7 ºC vid 2 mdjup och 4 ºC vid 3 m djup. Amplituden är mindreän 1 ºC under djupet 6 m. Avgörande förmarktemperaturen på dessa djup är huvudsakligenlufttemperaturens årsvariation samt snötäcketstjocklek och varaktighet (se avsnitt 8.3.3).
Figur 8.2 visar uppskattad marktemperatur pådjupet 100 meter, vilket kan användas som riktvärdeför djupa bergvärmebrunnar. Den naturligavertikala temperaturgradienten ger en ökningmed ca 10-17 ºC per km i kristallint berg och 20-30 ºC per km i sedimentär berggrund.
Typiskaytjordvärmeanläggningar kan inte tillgodoräknasig något väsentligt bidrag från geotermiskt värmeflödefrån jordens inre.
Nettouttaget från kollektorerna är i storleksordning 10-20 W/m2 medan det geotermiska värmeflödet är ca 0,06 W/m2.
............Detta vet jag inte så mycket om och tycker inte det beskriver varifrån återladdning sker, det stå ju att det geotermiska värmen kommer med 0,06 W/m2 och att man tar ut n10-20W/m2, men det står inte att återladdning från solen är något visst.