Egentligen är det fråga om 2 saker:
1: en konsument som har köpt en vara som har visat sig vara behäftad med ett visst fel.
2: en
tillverkare som jobbar på att lösa felet på den felaktiga varan.
Det är ju egentligen fundamentalt fel att anklaga företag som Onzza, Warmforless, Citcop, Nettopump, Kinnan, Luftmiljögruppen, eller vad de nu heter för att vara oseriösa.
Producenten är 1 (en) = Panasonic, det betyder att det är samma maskin som kommer till de olika försäljningsställena, oavsett vad företaget heter.
Det ligger absolut inte i någons intresse att kunden skall komma i kläm på något sätt.
Alla vill ju att produkten fungerar: Producenten, generalagenten, återförsäljaren, installatören, kunden, grannen, kompisen, e.t.c.
Klart som fan att man som konsument blir förbannad när det inte kommer skön värme från burken på väggen.
Men hur värmde man huset innan burken kom dit?
De flesta kan ju faktiskt sätta på sin tiigare värmekälla och låta producenten, generalagenten, återförsäljaren, installatören jobba på och försöka lösa felet.
Tänk så mycket roligare det skulle vara om alla försökte hjälpas åt och lösa felet istället för att bara skrika: Sverker !!!

De flesta som köpte en E9/E12 "krävde" denna maskin för att "grannen har en och han är nöjd"
Hur många lyssnade på råd om andra märken ?
De som gjorde det, de sitter och ler idag.
Jag menar, hur skall man kunna åtgärda detta på ett sätt som är
rättvisst ?
De leverantörer som väljer att byta ut maskiner mot nya, eller mot andra märken: de får i bästa fall en ny kompressor eller nytt kretskort av Panasonic.
Förra vintern åkte de flesta Åf av Panasonic runt i Sverige och programmerade om felaktiga kretskort till HE9/12, hur många fick ersättning av Panasonic

??
Varsågod: forumet är ert, skriv under ni som fick ersättning.
I realiteten så blir det så att kunderna kommer kräva åtgärd, Panasonic får inte fram något inom rimlig tid (och skulle de lyckas, så ersätter de som vanligt nästan ingenting)
Och den som sälde till kunden kommer i kläm.
Men så är det i denna bransch, skall man vara seriös så finns det inga miljonvinster runt hörnet.
Inte konstigt att vår försäljning har vridits mot Daikin och Mitsubishi Electric.
Det är produkter med kvalitet.
Panasonic, de åker nog ut ur sortimentet nu.
Jag tror också att detta strul kommer att diskuteras kring många fikabord, och då kommer dessa maskiner som är "byggda för norden" att synas under luppen.
Detta inlägg har ett par öppningar som säkert kommer bli attackerade från olika håll, men jag skulle bli glad om lite balanserad och nyanserad diskussion skulle ta över denna marknadsföringssörja om "bäst i test" och "1 kr. in, 5 kr ut" samt COP = Högst på denna planet.
Fram för nya värderingar:
1. Kvalitet
2. Driftsäkerhet
3. Ljudnivå
4. Luftmiljö
För spara pengar, det gör de alla.
Häls
Tomas