Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felkod H16 E9DKE  (läst 461738 gånger)

0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad LackMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #240 skrivet: 10 november 2006, 22:05:13 »
Jar för mej att jag har läst nått inlägg av Bosse om förespådda haverier?

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #241 skrivet: 10 november 2006, 22:19:48 »
Byte till en ny utedel som bara väntar på att haverera är ingen lösning.


Just av denna anledning så har vi valt att byta till likvärdigmaskin, och inte till likadan.

De kunder som önskar en likadan kommer vi be om att få vänta tills felorsak är känd.

Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte någon
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #242 skrivet: 10 november 2006, 22:23:39 »
Jättebra, det är precis så det skall skötas när inte producenten ställer upp med adekvat support.

Tyvärr verkar det inte som att alla tar sitt ansvar. Stället där jag köpte min ser enligt hemsidan ut att sälja dem fortfarande utan att varna för problemet.

Utloggad LackMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #243 skrivet: 10 november 2006, 22:33:24 »
Eller slut i lager.Inte kul och sälja Panasonic nu!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #244 skrivet: 11 november 2006, 07:41:56 »
Jag tycker det är superfint av er alla att bygga upp en fin hetsk stämning i detta......det kommer säkert att hjälpa kinnan & panasoninc at lösa problemet.......förresten är det någon som vet mer än på ryktesvägen hur många pumpar det handlar om?  Sen som ni tycker att handlaren som sålt & ibland oxå installerat pumpen  skall stå för hela garantin för att ni måste ha era pumpar utbytta på ett par veckor....hade detta drabbat våran lilla firma hade vi varit i konkurs på ett par månader.....men vi hade ju säkert sparat åtminstone ett par hundra kronor åt varje kund i denna kalla vinter. Sverker?
jag fattar inte varför tex volvo eller saab oxå varit uppe hos sverker inom bilindustrin händer sånt här jämt & det kan ta flera år ibland innan dom åtgärdat alla bilar, nu sist var det väl saab som återkallade alla 95 från 98- 01 för att tändmodulen kunde haverera. Det problemet har saab brottats med i 7-8 år men det är först nu som felet avhjälpts. Men starta ett ramaskri för era luftvärmepumpar det kommer bli jättebra. Tyvärr så tror jag att ni inte har rätten på eran sidan......när en värmepump är ett komplement till erat befintlga system, vilket alla luftvärmepumpar är så har jag för mig att den rimliga tiden för reparation är 4 månader. Min enda tanke i detta är att GE kinnan en ärlig chans att lösa detta åt er, om det nu är så att kompressorn är av dålig kvalité så tror jag att dom löser det till er, men som flera föregående talare sagt att det är ju ingen ide att byta till en likadan.Det är skönt när man har ett problem på en maskin att man hittar en lösning på det innan man rusar ut & försöker åtgärda i blindhet, Sen att man skall informera kunderna om vad som sker tycker jag oxå är rätt, men vad vill ni dom skall säga.....Vi har ett problem med just den modellen av pump du har & vi jobbar på det. Vi ber om ursäkt för det som skett?....vad vill ni mer att dom skall säga?  Nej nu har jag nästan skrivit en hel roman om detta så nu får ni som hungriga vargar attakera mig med hur hopplöst fel jag har i denna fråga........... studs

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #245 skrivet: 11 november 2006, 08:04:30 »
Det jag har hittils sett så är egentligen inte H-16 ett stort problem procentuellt alltså.
Och skulle därför inte vara särskilt oroande om det vore olika fel som inträffade!

Man hadde förmodligen inte lagt märke till någonting om inte det inträffade skedde samtidigt och hadde samma felkod.

Jag anser att E/DKE har väldigt lite problem om man bortser från det inträffade just de dagar då H-16 helt oväntat dök upp.

Vi skall inte glömma att felen kanske är det enda som drabbar E/DKE på lång tid framåt
Men visst så skiter man i brallan lite då det är frågan om en stor gäng samtidigt. 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Petter F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #246 skrivet: 11 november 2006, 08:23:23 »
Min E9DKE visade felkod H-16 i våras, stängde av strömmen startade om den och den funka till sommaren. Slog igång den i Augusti, Funkade kanon till September när det blev ett riktigt snö oväder (bor i Kiruna) då kom det igen som ett brev på posten H-16. Startade om den igen funkade tills det blev dags för avfrostning den stannar direkt när den ska till och avfrosta. Nu har det gått snart 2 1/2 månad sen jag ringde till försäljaren dom skulle byta kretskort. I veckan ringde dom och sa att dom fått upp fel kort, tror nog att det bara var en ursäkt för att dom inte vet vad felet är.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blåser... ;-)
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #247 skrivet: 11 november 2006, 08:36:26 »
Sen som ni tycker att handlaren som sålt & ibland oxå installerat pumpen  skall stå för hela garantin för att ni måste ha era pumpar utbytta på ett par veckor....hade detta drabbat våran lilla firma hade vi varit i konkurs på ett par månader.....men vi hade ju säkert sparat åtminstone ett par hundra kronor åt varje kund i denna kalla vinter. Sverker?

jag fattar inte varför tex volvo eller saab oxå varit uppe hos sverker inom bilindustrin händer sånt här jämt & det kan ta flera år ibland innan dom åtgärdat alla bilar, nu sist var det väl saab som återkallade alla 95 från 98- 01 för att tändmodulen kunde haverera. Det problemet har saab brottats med i 7-8 år men det är först nu som felet avhjälpts. Men starta ett ramaskri för era luftvärmepumpar det kommer bli jättebra.

 Tyvärr så tror jag att ni inte har rätten på eran sidan......när en värmepump är ett komplement till erat befintlga system, vilket alla luftvärmepumpar är så har jag för mig att den rimliga tiden för reparation är 4 månader.

 Nej nu har jag nästan skrivit en hel roman om detta så nu får ni som hungriga vargar attakera mig med hur hopplöst fel jag har i denna fråga........... studs

Vet inte riktigt vart du vill komma med dessa bevingade ord. Tycker du verkligen att 4 månader är en rimlig tid för reparation av något överhuvudtaget ???
Hade du varit nöjd med 4 månaders rep-tid av TVn? Eller kanske frysen ? Eller bilen ?

Eftersom du säljer sådana här tingestar är du förmodligen pinsamt medveten på vilka kritirier dessa säljs, "1kr in 5 kr ut......"
Tror inte det skulle sålt så många L/Lpumpar om de bara funkar mellan mars och november.

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #248 skrivet: 11 november 2006, 08:44:01 »
Vi talar inte vad jag tycker vi talar om regler & då är 4 månader rimlig tid........sen vad du menar med 1 kr in & 5 ut det vet jag inte......men om det nu är så bra varför säljer inte du värmepumpar???

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #249 skrivet: 11 november 2006, 09:18:31 »
Jag tycker det är superfint av er alla att bygga upp en fin hetsk stämning i detta......det kommer säkert att hjälpa kinnan & panasoninc at lösa problemet.......förresten är det någon som vet mer än på ryktesvägen hur många pumpar det handlar om?  Sen som ni tycker att handlaren som sålt & ibland oxå installerat pumpen  skall stå för hela garantin för att ni måste ha era pumpar utbytta på ett par veckor....hade detta drabbat våran lilla firma hade vi varit i konkurs på ett par månader.....men vi hade ju säkert sparat åtminstone ett par hundra kronor åt varje kund i denna kalla vinter. Sverker?
jag fattar inte varför tex volvo eller saab oxå varit uppe hos sverker inom bilindustrin händer sånt här jämt & det kan ta flera år ibland innan dom åtgärdat alla bilar, nu sist var det väl saab som återkallade alla 95 från 98- 01 för att tändmodulen kunde haverera. Det problemet har saab brottats med i 7-8 år men det är först nu som felet avhjälpts. Men starta ett ramaskri för era luftvärmepumpar det kommer bli jättebra. Tyvärr så tror jag att ni inte har rätten på eran sidan......när en värmepump är ett komplement till erat befintlga system, vilket alla luftvärmepumpar är så har jag för mig att den rimliga tiden för reparation är 4 månader. Min enda tanke i detta är att GE kinnan en ärlig chans att lösa detta åt er, om det nu är så att kompressorn är av dålig kvalité så tror jag att dom löser det till er, men som flera föregående talare sagt att det är ju ingen ide att byta till en likadan.Det är skönt när man har ett problem på en maskin att man hittar en lösning på det innan man rusar ut & försöker åtgärda i blindhet, Sen att man skall informera kunderna om vad som sker tycker jag oxå är rätt, men vad vill ni dom skall säga.....Vi har ett problem med just den modellen av pump du har & vi jobbar på det. Vi ber om ursäkt för det som skett?....vad vill ni mer att dom skall säga?  Nej nu har jag nästan skrivit en hel roman om detta så nu får ni som hungriga vargar attakera mig med hur hopplöst fel jag har i denna fråga........... studs

Att en kund ska vänta 4månader på att få sin VP fixad eller byt är enligt mig som ÅF helt fel.

Som ÅF så säljer jag en funktion, det är upp till mig att ha en bra leverantör som tar ansvar.
Med mina H16 VP hade jag inte det så det var bara att köpa nya och lära sig.

Min nuvarande leverantör har inga H16 in rapporterade och han köper med 5år kompressorgaranti som många andra parallell importörer förhandlar bort.

Jobbar man med små marginaler så får man räkna med att ibland jobba gratis, därav vikten med bra garantier tillbaka i leden.

/Rickard


Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blåser... ;-)
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #250 skrivet: 11 november 2006, 09:21:09 »
Jag tror inte alls att man kan tälja guld med smörkniv som SERIÖS värmepumpsförsäljare. Det jag reagerade på är att du uppenbarligen anser att 4 månader är en skälig tid att få något reparerat.

Sedan att Panasonic i det här fallet behöver tid på sig att hitta en lösning på problemet kan jag förstå. Men det hjälper inte de kunder som sitter med en av deras defekta maskiner.

//P
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #251 skrivet: 11 november 2006, 09:28:18 »
Vad jag anser framkommer inte....det är klart jag tycker att felen skall åtgärdas så fort som möjligt....& dom kommer säkert att åtgärdas så fort som möjligt....det jag säger är att man måste ge företaget en chans innan man går vidare till Sverker & allt annat man kan komma på.....
Ge företaget en chans att lösa problemet...............

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #252 skrivet: 11 november 2006, 09:51:41 »
helt ätt att ge dem lite tid....bytte första H16 maskinen i mars och sedan var det tyst till höst och värmesäsongen började. Till er som är irriterade och köpt från ----- och andra mer eller mindre oseriösa företag...Köp seriöst nästa gång . Vi gör allt för vår kund!

Inlägget redigerat
Mvh/Bosse
« Senast ändrad: 11 november 2006, 20:28:18 av Bosse-värmepumpsdo »
LJ

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #253 skrivet: 11 november 2006, 10:27:07 »
Vi har inte fått in fler problem pumpar som larmar H16,en liten tröst för panasonicägarna är att hos oss så har dessa pumpar faktiskt procentuellt lägst felprocent av alla märken

Utloggad jojje1955

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felkod H16 E9DKE
« Svar #254 skrivet: 11 november 2006, 10:46:40 »
 Ja att vänta upp till 4 månader för arr fixa ett fel måste väl vara lite häftigt ^-^. Kan nog göra det om jag "snik" köpt via någon paralell import. Men min kommer ju via Kinnan så nog har jag betalt för garantien. Sc:,h
Min felanmäldes för 1 månad sedan men inget händer. Kan inte klaga på firman som sålt och monterat för dom vet inget heller.
Skulle jag vänta i 3 månader till då har vi väl eldat upp all ved och möbler, för troligen blir det nog kallare snart. ;) Och jag har ju sett detta som en investering som skulle ge pengar tillbaka. Thumbsup  Men vi får kanske vänta till februari innan vi får något besked.
Min firma är också irriterad eftersom dom har flera kunder som vill ha besked. Och på en sådan liten ort är det ju livsviktigt att ha nöjda kunder. Firman har redan börjat rekomendera andra märken eftersom dom inte får något besked från Kinnan. knUp
Kan förstå firman eftersom dom troligen tjänar lika mycket eller lite oavsett märke. Men deras tekniker och montörer kan ju Panasonic och vill nog fortsätta att driftsätta den utrustningen. :-\
Skall åka och beställa mera ved av min granne så att man står rustad i 3 månader till så att vi slipper elda upp möblerna. ;D

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!