0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hittar han ett fel som inte är montagerelaterat bör säljfirman kunna bistå och byta delen.
Om felet på apparaten inte är montagerelaterat så borde ju sälj-företaget i samarbete med tillverkaren stå för kostnaden för reparationen, och inte bara för utbytandet av den trasiga delen.Är det verkligen så få av medlemmarna här som tycker det?
Jag har redigerat bort namnet på företaget ifråga då nämnande av enskilda företags namn inte är tillåtet i forumet.
Generellt kan man väl säga att "materialgaranti" är ett utbrett begrepp inom luftvärmepumpsbranschen, det innebär att du har rätt att lämna in din värmepump för reparation och jag anser inte att de skall ha rätt att ta betalt av dig för reparationen om du demonterar värmepumpen och tar in den till dem (som du alltid får göra med annan elektronik som du köper, t.ex. en stereo eller en TV-apparat)
Den montör som gjort jobbet svart kan om han vill säkert fixa det år dig
Mitt bästa tips är att du kontaktar killen som monterade värmepumpen och ber honom om råd, kanske kommer han förbi och kollar om han ställt till med något när han monterade?
Jahaja, så lätt vr dt för de att kunna strunta i att bemöta kritiken. MER svågerpolitik inom värmepumpsbranchen.
Dessutom så är det inte ett problem i vp branchen bara i luft/luft vp branchen.
quote author=Kent K link=topic=10301.msg97325#msg97325 date=1161425314]Citat från: hplp skrivet 21 oktober 2006, 12:03:30Hittar han ett fel som inte är montagerelaterat bör säljfirman kunna bistå och byta delen.CiteraOm felet på apparaten inte är montagerelaterat så borde ju sälj-företaget i samarbete med tillverkaren stå för kostnaden för reparationen, och inte bara för utbytandet av den trasiga delen.Är det verkligen så få av medlemmarna här som tycker det?Vad vi tycker spelar ju inte speciellt stor roll om reglerna gällande installationer, protokoll och garantier inte gäller om du installerar på egen hand.Visst kan man tycka att garantierna alltid skulle gälla, men i detta fall är garantierna villkorade, och med all rätt.
Jag tror ej man skulle få ngn garanti på en tvättmaskin eller en diskmaskin om den kom i 2 delar som skulle monteras ihop korrekt.
Citat från: luckyman skrivet 23 oktober 2006, 17:25:33Jag tror ej man skulle få ngn garanti på en tvättmaskin eller en diskmaskin om den kom i 2 delar som skulle monteras ihop korrekt.Du kopplar ihop rör mellan två delar i en värmepump och tömmer på luft.Du kopplar ihop rör mellan vattenledningar och kopplar in avlopp till/från en tvättmaskin.Om felet i sig inte har något som helst samband med inkopplingen så ser jag inte varför det skulle ha något att göra med vad garantin täcker och inte? Som nu, det var kompressorn som hade pajat. Ett materiellt fel på apparaten.
Och nu har polaren varit här och kollat på värmepumpen och..... kompressorn var kass. Trasig, icke fungerande och i allra högsta grad ett fysiskt maskinellt fel som inte har något som helst samband med installationen. Han tog med sig hela utomhusdelen till firman, vi får se om de bara byter ut kompressorn eller om de byter ut hela utomhusdelen. Men DET ska i alla fall täckas av garantin, nu får de ju in den "över disk".