Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elen ute eller inne?  (läst 15372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
Elen ute eller inne?
« skrivet: 19 oktober 2006, 14:55:17 »
   
Jag skall få min Sanyo 123 nästa vecka.

Jag vill slippa elledningarna inne i huset och vill därför att installatören skall ansluta till nätet med kuloledning från luftvärmepumpens utedel. Det finns en eldosa (jordad) ca 1 m från platsen där utedelen skall stå.

Nej, det går inte sa han. Anslutningen skall vara från innerdelen!

Hur har ni gjort? 

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2006, 15:45:43 »
Hehe, det låter som att din installatör inte får pilla med el tycker jag!

Verkar som alla pumpar är lite olika, t.ex. Pana E9DKE skall anslutas utomhus och "en skarv" dras in i huset via "ett hål genom väggen".

Hursom, så går det ju att dra två kablar istället för en via "vägghålet" så det finns egentligen ingen TEKNISK begränsning, resten är ursäkter för att slippa tillkalla behörig elektriker.

Dock så skulle jag föredra en ordentlig "fast" installation heller än en stickproppsanslutning.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Kön: Man
  • Många värmepumpar blir det!!
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2006, 16:42:17 »
Jag installerade min Sanyo 123 igår, och hade "problem" med att inte vilja ha elledningarna dragna inomhus.

Jag har gjort så här:
I min elcentral så fanns det en fas (propp) ledig, så jag har dragit en kabel (EKLK) från den lediga platsen till en brytare, därifrån till en elmätare, för att sedan dra kabeln ut genom väggen, runt hörnet på utsidan dit utedelen står.
På sladden som sitter på innerdelen klippte jag bort stickproppen stack den genom väggen tillsammans med de övriga rören till utedelen.
På utsidan har jag sedan kopplat ihop kablarna i en kopplingsbox med skyddsklass IP56 från Classe.
Busenkel lösning!
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2006, 23:53:34 »
Självklart skall man installera värmpumpen via gjordad stickpropp från insidan tycker jag. Det är helt riktigt att man vill installera Panasonic via fast anslutning från utsidan, men min Pana E9DKE såg jag själv till att det drogs in en extra kabel till insidan så att jag kan ha en elenergimätare av märket ETECH PM300 som mäter elförbrukningen på värmepumpen mellan kontakten och stickproppen. Det är ju halva nöjet med en värmepump, att kunna förundras över hur lite energi den förbrukar i förhållande till vad den åstadkommer i uppvärmning. Detta nöje skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan under några omständigheter.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2006, 09:49:42 »
Det är väl inte okej med en stickpropp på en maskin som kanske ska sitta 10-15 år!!
Med all elektronik som idag finns i en inverterpump, så finns ju ochså risken för haveri
på kretskort om man rycker i och ur stickproppen!
Man kan om man har otur få en ljusbåge på kontakten ju!

Eller är det bara som jag tror??? :D
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2006, 12:02:13 »
Enda problemet om man växlar fas och noll är att ventilavledningen på kretskortet som ska skydda det mot strömspikar och liknande inte fungerar och då gäller ingen garanti.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2006, 17:18:15 »
Flere gode grunner til å ha kontakt inne . 1 : Kan lese av evt. strømmåler uten å gå ut . 2 : Gjøres enkelt strømløs ved vedlikehold / renhold . 3 : Enkelt å koble fra ved tordenvær . 4 : Mindre sjanse for krypstrøm / jordfeil i fuktig vær . 5 : Rimeligere , og penere enn å ha stor stygg bryter på veggen ute . ( Noen har riktignok kun kontakt ute . )
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2006, 19:22:29 »
Såvitt jag bedömmer så verkar ex.vis E9-E12DKE funka lika bra med fas/nolla förväxlad.
Sitter skydd mellan L till N, N till Jord, L till Jord. Spelar ur det hänseendet ingen roll.

Tror det gäller flera av värmepumparna.

Däremot så blir maskinen mer "strömlös" ifall en intern smältsäkring löser ut.
Däremot så skall man inte fippla innuti maskinen utan att ha brytit strömmen i elcentralen eller säkerhetsbrytaren! Så ur det hänseendet så spelar det ändå mindre roll.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2006, 19:43:17 »
Gäller inte mitsubishi.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2006, 22:15:40 »
Det är ju helt Ok med stickpropp på maskiner som skall användas i 50 år, så det är nog bara som du tror ja.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2006, 23:32:36 »
Gäller inte mitsubishi.
Vad spännande! Berätta mer! har du någon schysst ritning(eller länk) på problemet? :)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2006, 11:18:57 »
Nej bara bitter erfarenhet försvunnen nola till en 2 fas matning brunnen zenerdiod så det var bara fram med lödkolven.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad asdf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Kön: Man
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #12 skrivet: 14 november 2006, 15:07:25 »
Angåend elinstallationer i Sverige.
Utrustning som sitter fast(ex. värmepumpar) skall i princip vara fast installerade.
Utrustning som är flyttbara(ex. svetsar) vara installerade med stickpropp.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #13 skrivet: 30 november 2006, 14:14:27 »
Man ser naturligtvis till att man har ett jordat uttag på insidan av väggen där man har tänkt sig att montera pumpen. Om så inte är fallet så får man fixa detta, det är ju lätt ordnat, då kan man ju också ha en separat energimätare som mäter pumpens förbrukning vilket ju är en stor fördel, som borde vara standard i samband med installation av värmepump, samtidigt som det är ett stort nöje i sammanhanget att kunna kontinuerligt följa pumpens förbrukning, och kunna urskilja denna från övrig strömförbrukning via den ordinarie elmätaren. Dessutom kan ju installatören lätt och snabbt ansluta pumpen vid installationen. Skulle personligen inte kunna tänka någon annan typ av elanslutning av värmepump.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Elen ute eller inne?
« Svar #14 skrivet: 30 november 2006, 14:22:00 »
Man ser naturligtvis till att man har ett jordat uttag på insidan av väggen där man har tänkt sig att montera pumpen. Om så inte är fallet så får man fixa detta, det är ju lätt ordnat, då kan man ju också ha en separat energimätare som mäter pumpens förbrukning vilket ju är en stor fördel, som borde vara standard i samband med installation av värmepump, samtidigt som det är ett stort nöje i sammanhanget att kunna kontinuerligt följa pumpens förbrukning, och kunna urskilja denna från övrig strömförbrukning via den ordinarie elmätaren. Dessutom kan ju installatören lätt och snabbt ansluta pumpen vid installationen. Skulle personligen inte kunna tänka någon annan typ av elanslutning av värmepump. PS Har för övrigt själv en E9 DKE Pump som man gärna vill ha utvändig elanslutning till, men om man vill ha till fördelar och extra informationskomfort. så skall man naturligtvis göra som ovan med elmatning inifrån huset. DS
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!