Jeg ser stadig vekk at folk her på forumet hevder at man bør kjøpe en stor varmepumpe fordi den bråker mindre på grunn av at den kan kjøre med lavere viftehastighet enn en større pumpe. Jeg mener at dette stort sett er feil, og jeg skal forklare hvorfor:
Varmepumpen avgir varme ved å varme opp luften som går gjennom pumpen. Effekten som avgis er proporsjonal med både temperaturdifferansen og med luftmengden som går gjennom pumpen. Det betyr at for å få mer varmeeffekt må:
a) Temperaturdifferansen mellom inngående og utgående luft bli større
b) Luftmengden som passerer gjennom pumpen bli større
De fleste fabrikatene har flere modeller (eks. Panasonic HE9/12, Toshiba RAS10/13/16 etc) i hver serie, og forskjellen er stort sett maksimalkapasiteten. Innedelene er helt like, forskjellen ligger stort sett i rørdimensjoner og styreprogrammene. Det betyr at de bråker like mye om de skal avgi den samme luftmengden.
Rommets varmebehov endrer seg ikke om vi har en liten eller en stor varmepumpe, men mange sier altså at en stor pumpe bråker mindre fordi den kan ha lavere viftehastighet. Om det er sant, så betyr det at temperaturdifferansen må øke for at den skal kunne avgi samme effekt, og om temperaturdifferansen skal bli større så betyr det at temperaturen på varmeveksleren må bli større. Det betyr videre at kondenseringstemperaturen blir høyere, men da blir pumpen mindre effektiv. Det ønsker man jo ikke, så derfor vil den store pumpen ha samme viftehastighet som den lille pumpen, og den bråker da like mye.
Det er derfor min påstand at den store og den lille pumpen bråker like mye om de skal avgi den samme effekten.