Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 02 januari 2024, 21:50:02 »

S1256 är nyare och bättre än F1255. Enligt NIBE's produktblad för S1256 så gäller: "S1256 kan arbeta med en returtemperatur på upp till ca 58 °C och en utgående temperatur från värmepumpen på 70 °C (65 °C med enbart kompressorn)." Detta gäller om KBin är minst -5 °C eller högre.

Helt rätt.

Missade TS första inlägg där han nämner 1256. Såg bara Rickards inlägg i slutet där dokumentationen var för 1255-6.

Mvh D
Skrivet av: Josth
« skrivet: 02 januari 2024, 21:28:47 »

S1256 är nyare och bättre än F1255. Enligt NIBE's produktblad för S1256 så gäller: "S1256 kan arbeta med en returtemperatur på upp till ca 58 °C och en utgående temperatur från värmepumpen på 70 °C (65 °C med enbart kompressorn)." Detta gäller om KBin är minst -5 °C eller högre.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 02 januari 2024, 21:12:47 »

När det gäller framledningstemperaturerna på dessa modeller är det alltså vad jag kan få fram att NIBE klarar upp till 65° från kompressorn om KBin >-5° och max 80° med elpatronen. Bosch klarar upp till 65° med kompressorn om KBin >-3°, IVT 71°  och Daikin upp till 60° med kompressorn och max 65° med el-patronen. NIBE, Bosch eller framförallt IVT är alltså aningen säkrare val om man är osäker på framledningstemperaturen som behövs.
Vet ej hur dt är idag men tidigare versioner av 1255-6 gar max framledning om 65  celcius vid maxeffekt 6 kW. Släppte man spärren så att maskinen gav 8 kW så var max framleddning 58  celcius. Men det kanske är annorlunda idag.

Mvh D
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 02 januari 2024, 20:01:49 »

Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.

Om man har räknat med en för liten Atemp innebär det att man får fel energiprestanda och i vissa fall fel energiklass.

Beror sen lite på hur de har räknat, men att räkna med en för liten Atemp leder snarare till att man kan få en för hög energianvändning. Det skulle kunna kunna innebära att dessa 6825 kWh är ett för högt värde.

Sen kan det också vara så att man inte har korrigerat för normalt bruk osv. ... att man har haft det betydligt kallare än 21 grader under uppvärmningssäsongen inomhus.

Så då kan den som installerar värmepumpen göra en energiberäkning och då borde man få fram "rätt" energianvändning och även effektbehov. Man måste i så fall såklart inventera fastigheten igen t.ex. fönster, vind osv. ...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 02 januari 2024, 19:27:04 »

Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.

Man utgår inte direkt från den taxerade storleken när man tar fram Atemp. I en villa kan man ofta enkelt mäta upp Atemp med en lasermätare. Annars måste man gå efter ritningar och kolla vilka utrymmen som är avsedda att vara uppvärmda (till över 10 grader).

Definitionen på Atemp är:

"Arean av samtliga våningsplan, vindsplan och källarplan för temperaturreglerade utrymmen, avsedda att värmas till mer än 10 ºC, som begränsas av
klimatskärmens insida. Area som upptas av innerväggar, öppningar för
trappa, schakt och dylikt, inräknas. Area för garage, inom byggnaden i
bostadshus eller annan lokalbyggnad än garage, inräknas inte."

Det är energiexpertens uppgift att granska respektive ta fram Atemp t.ex. vid en besiktning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 november 2023, 10:42:10 »

Stort tack för engagemanget. Nu börjar det kännas bättre i magen igen =) Företaget som jag har fått störst förtroende för är den med Daikin GEO 10 pumpen. Han tyckte att jag skulle maxa borrdjupet om plånboken tillät för ca 280 kr/m. Då minskar man risken att hålet tappar kapacitet, och omvänt att man kan plocka ur högre temp, och det blir en bestående investering för fastigheten. Tyckte det lät klokt. Han menade också på att daikins maskin går steglöst redan från 0,85kw där andra större pumparna gör det från 3 kw. Det blir då betydligt mindre /start/stopp beteende på vår-höst då behovet inte är så stort. Ett plus såklart att den offerten är så mycket billigare vilket lämnar utrymme åt byte till flerpanelsraddisar om det visar sig att det krävs framöver. Vad tänker du om de resonemangen?

Jo, det låter väl vettigt kan jag tycka, det som brukar anmärkas på när det gäller Daikin är flöden som varierar mycket - tidigare klagades det på för höga flöden som gjorde att det susade i ledningar och radiatroer, nu tycker jag att man mest ser det motsatta, att flödet är så lågt vid låg uteffekt att värmen inte når ut i hela systemet.
Det går troligen komma runt antingen genom att låta cirkpumpen gå på en fast hastighet (inte säker, så kolla upp detta) eller sätta in en bypass och en extern cirkpump som sköter cirkulationen i radiatorkretsen.
Nu är jag inte allvetande, men jag har nog aldrig hört talas om en Daikin kompressor som gått sönder, märkligt nog.
Vi har installerat Daikins luftvärmepumpar i mer än 6 år och har inte haft ett enda  kompressorfel, och så vitt jag kan påminna mig så har det inte skrivits något om det i forumet heller.
Det som brukar vara "klagomål" på är att de har en annorlunda styrning som kan vara lite svårare att förstå sig på, det där med flödet, och möjligen det faktum att de kommer med inbyggda expansionskärl för både varma och kalla sidan (om så fortfarande är fallet, kolla upp det också)
Inbyggt plåtkärl för kalla sidan ser jag som en nackdel jämfört med de som har ett genomskinligt nivåkärl, det gör det enkelt att se om man har luft i systemet eller tappar vätska, med slutna kärl är det svårt/omöjligt utan större åtgärder.
Man kan förstås komplettera med ett genomskinligt nivåkärl externt om man vill (det skulle jag göra).
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 november 2023, 16:06:08 »

Precis, en eller ett par små el-fläktar kan vara en nödlösning när värmen inte räcker till eller man får ett totalfel i pannan men fortfarande har el.
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 08 november 2023, 15:47:50 »

Absolut går det bra att ha dubbel- trippelpanelsradiatorer i ett ettrörssystem men sedan beror det också hur många radiatorer som sitter på samma slinga och rördimensionen där. Det finns begränsningar i hur mycket värme man kan få ut. Prova först ordentligt minst en hel vintersäsong med rejäla köldknäppar innan eventuellt byte av radiatorer. Skulle det bli dåligt med värmen när det är som kallast ute går det enkelt att komplettera värmen i huset med en 2 kW elfläkt för ett par hundra.

Låter bra. Du menar som nödlösning om den inte orkar med innan man hunnit byta raddisar?
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 08 november 2023, 15:46:44 »

Har räknat med de dryga 19 000 kWh som anges som fastighetens behov, vad nu det betyder, men jag räknar så här, om de förbrukar över 23 000 kWh innan priserna började stiga så är det vad som krävs om man vill bo där komfortabelt.
Drar man då av några tusen kWh för hushållsel så hamnar man ungefär på den summan.

Resultatet visar att effektbehovet är 7.5 kW vid DUT, men så vitt jag kan se tar Nibes program inte hänsyn till framledningstemperaturen, konstigt?

Det som gör att energiförbrukningen är låg är nog det faktum att det är bra fönster, och ett hus i två plan, de ÄR enregieffektiva, man brukar räkna med att övervåningen får 50-65% av värmen från undervåningen.
Har man varit noga med tätningslister, och har låg ventilation så bidrar det också till en låg förbrukning.

Stirra dig inte blind på borrdjupet, jag vet faktiskt inte hur det går till när Nibe för fram så korta aktiva borrdjup i sina kalkyler, men jag tycker det verkar märkligt, borra minst 155 meter som du har på några av dina förslag.
Energietiketten ser strålande ut i alla fall, och borgar för att de inte kommer att få extra pålagor i de kommande kraven från EU.

JAg vågar förstås inte gå i graven på att du kan lita på denna beräkning.
Radiatorernas effekt och det faktum att det är ett ett-rörs system kan göra att det inte riktigt räcker till med den pump jag valt, du kan behöva en 1245-10 kW eller en 1255-12 kW om du väljer bland Nibes sortiment, eller liknande från andra tillverkare.
Viktigt att kolla vilken uteffekt de olika tillverkarnas pumpar i så fall har vid 55 graders framledningstemp, låt dig inte luras av beteckningen.
En 10 kW värmepump kan i vissa fall bara lämna 8 kW uteffekt vid 55 graders frameldningstemp, och du skulle rent teoretiskt kunna behöva 60 grader eller mer i framledningstemp.

Stort tack för engagemanget. Nu börjar det kännas bättre i magen igen =) Företaget som jag har fått störst förtroende för är den med Daikin GEO 10 pumpen. Han tyckte att jag skulle maxa borrdjupet om plånboken tillät för ca 280 kr/m. Då minskar man risken att hålet tappar kapacitet, och omvänt att man kan plocka ur högre temp, och det blir en bestående investering för fastigheten. Tyckte det lät klokt. Han menade också på att daikins maskin går steglöst redan från 0,85kw där andra större pumparna gör det från 3 kw. Det blir då betydligt mindre /start/stopp beteende på vår-höst då behovet inte är så stort. Ett plus såklart att den offerten är så mycket billigare vilket lämnar utrymme åt byte till flerpanelsraddisar om det visar sig att det krävs framöver. Vad tänker du om de resonemangen?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 november 2023, 12:13:22 »

När det gäller framledningstemperaturerna på dessa modeller är det alltså vad jag kan få fram att NIBE klarar upp till 65° från kompressorn om KBin >-5° och max 80° med elpatronen. Bosch klarar upp till 65° med kompressorn om KBin >-3°, IVT 71°  och Daikin upp till 60° med kompressorn och max 65° med el-patronen. NIBE, Bosch eller framförallt IVT är alltså aningen säkrare val om man är osäker på framledningstemperaturen som behövs.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 november 2023, 10:43:21 »

Ok! så det går att köra flerpanels lågtempraddisar på ett ett-rörssystem? Då kan man när plånboken tillåter börja byta radiatorer för att få ner framledningstempen kanske?

Absolut går det bra att ha dubbel- trippelpanelsradiatorer i ett ettrörssystem men sedan beror det också hur många radiatorer som sitter på samma slinga och rördimensionen där. Det finns begränsningar i hur mycket värme man kan få ut. Prova först ordentligt minst en hel vintersäsong med rejäla köldknäppar innan eventuellt byte av radiatorer. Skulle det bli dåligt med värmen när det är som kallast ute går det enkelt att komplettera värmen i huset med en 2 kW elfläkt för ett par hundra.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 november 2023, 09:04:07 »

Har räknat med de dryga 19 000 kWh som anges som fastighetens behov, vad nu det betyder, men jag räknar så här, om de förbrukar över 23 000 kWh innan priserna började stiga så är det vad som krävs om man vill bo där komfortabelt.
Drar man då av några tusen kWh för hushållsel så hamnar man ungefär på den summan.

Resultatet visar att effektbehovet är 7.5 kW vid DUT, men så vitt jag kan se tar Nibes program inte hänsyn till framledningstemperaturen, konstigt?

Det som gör att energiförbrukningen är låg är nog det faktum att det är bra fönster, och ett hus i två plan, de ÄR enregieffektiva, man brukar räkna med att övervåningen får 50-65% av värmen från undervåningen.
Har man varit noga med tätningslister, och har låg ventilation så bidrar det också till en låg förbrukning.

Stirra dig inte blind på borrdjupet, jag vet faktiskt inte hur det går till när Nibe för fram så korta aktiva borrdjup i sina kalkyler, men jag tycker det verkar märkligt, borra minst 155 meter som du har på några av dina förslag.
Energietiketten ser strålande ut i alla fall, och borgar för att de inte kommer att få extra pålagor i de kommande kraven från EU.

JAg vågar förstås inte gå i graven på att du kan lita på denna beräkning.
Radiatorernas effekt och det faktum att det är ett ett-rörs system kan göra att det inte riktigt räcker till med den pump jag valt, du kan behöva en 1245-10 kW eller en 1255-12 kW om du väljer bland Nibes sortiment, eller liknande från andra tillverkare.
Viktigt att kolla vilken uteffekt de olika tillverkarnas pumpar i så fall har vid 55 graders framledningstemp, låt dig inte luras av beteckningen.
En 10 kW värmepump kan i vissa fall bara lämna 8 kW uteffekt vid 55 graders frameldningstemp, och du skulle rent teoretiskt kunna behöva 60 grader eller mer i framledningstemp.

Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 08 november 2023, 08:41:55 »

Radiatorerna på bilderna ser i alla fall ganska små ut då det är enkelpanel och man jämför t.ex. med ett hus byggt på 90-talet också med ettrörssystem av garanterat lågtemptyp. Byggkravet på att det skulle vara lågtemp kom en bit in på 80-talet. Viktigt att kolla upp prestanda för höga framledningstemperaturer på de värmepumpar TS tittar på. Fint att fönstren ser rejäla ut.

Ok! så det går att köra flerpanels lågtempraddisar på ett ett-rörssystem? Då kan man när plånboken tillåter börja byta radiatorer för att få ner framledningstempen kanske?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 22:03:19 »

Radiatorerna på bilderna ser i alla fall ganska små ut då det är enkelpanel och man jämför t.ex. med ett hus byggt på 90-talet också med ettrörssystem av garanterat lågtemptyp. Byggkravet på att det skulle vara lågtemp kom en bit in på 80-talet. Viktigt att kolla upp prestanda för höga framledningstemperaturer på de värmepumpar TS tittar på. Fint att fönstren ser rejäla ut.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 november 2023, 21:07:16 »

Det ser ut att vara treglasfönster och väggarna är tjockare än de i mitt hus så uppgivet antal kWh måste ge normal innetemperatur.

Det inte säkert att det är ett högtemperatursystem, det började bara ringa en varningsklocka i mitt huvud när det stod 79 som byggår och ettrörssystem. En värmepump kan fungera tillsammans med ett högtemperatursystem men det blir inte samma fina SCOP och man får räkna med att den havererar tidigare. Jag känner till ett hus med en luft/vattenvärmepump kopplad till ettrörs högtemperatursystem. Det har fungerat utmärkt de två vintrar pumpen har varit i drift.
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 20:27:58 »

Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.

Bilägger senaste 6 årens faktiska förbrukning enl återkoppling från säljaren. Innan elpriset drog iväg hade hon 22-23 grader inomhustemperatur.
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 19:35:09 »

Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.


Precis. Garaget är helt inom husets ytterväggar och har aldrig nyttjats som garage, så det är samma ytterväggar och fönster där som i övriga huset.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 19:27:28 »

Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 19:08:13 »

Mystiskt. Innebär ju att huset är 155 kvm. För att lägga upp bilder så väljer man först "Bilagor och tillval" och sedan "Bifoga" om man kör dator. Via telefonen är jag tyvärr osäker.

Skumt, då har dom gått på fel area. Det är taxerat som 155 BOA +27 BIA, men i praktiken så är hela BIAn också BOA då det är et bostadsinrett garage.

Nu har jag lagt till bilagor, får se om dom dyker upp....
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 18:59:39 »

Jag förstår inte hur man lägger upp bilder? Det står bara "IMG IMG" när jag trycker på den knappen. Måste jag ladda upp bilden online någonstans först? Annars är det bara några få rutor som är ifyllda:

Energi för uppvärmning: 6825 kwh
Energi för tappvarmvatten: 3100 kwh
Fastighetsel: 950 kwh
Summa 10875 kwh.

Byggnadens energianvändning 10990 kwh/år
Byggnadens primärenergianvändning: 19783 kwh
Energiprestanda 128 kw/m2/år

Mystiskt. Innebär ju att huset är 155 kvm. För att lägga upp bilder så väljer man först "Bilagor och tillval" och sedan "Bifoga" om man kör dator. Via telefonen är jag tyvärr osäker. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50100.0
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 18:54:54 »

Precis en bufferttank kan inte höja temperaturen på varmvattnet. En extra tank kan t.ex. vara bra om man har för liten volym i husets värmesystem relativt den modell av värmepump man väljer. Eller har problem med knäppningar i värmesystemet.

Så det löser uppenbarligen inga problem... ändå har flera sagt samma sak.  Sc:,h
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 18:54:05 »

En VVM225 går att koppla ihop med flera av NIBE's olika luftvattenvärmepumpar. Blir ju en fördelaktig kostnad för luftvattenvärmepump då relativt bergvärme. Om VVM225'an är alldeles ny kan man ju undra vad som suttit där innan? Tror att det ligger en hund begraven här eller hur man ska uttrycka det. Be också gärna nuvarande ägare att fotografera av alla undermenyer till 3 - Info, om möjligt. Där kan man avläsa aktuell utetemperatur och framledningstemperatur.

Ska se om jag kan få tillgång till det. Tidigare så satt det en gammal elpanna som gav upp. Hon bytte till en VVM225 för att komma undan billigt då hon skulle flytta, så att nästa ägare kunde koppla på en utedel. Jag vill dock inte ha luft vatten av olika anledningar. VVM-en kan jag sälja begagnat och få in ytterligare lite pengar till kalkylen.
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 18:51:46 »

Blir ännu mer konfunderad?? Sc:,h Betyder ju att uppvärmningen drar knappt 13 MWh/år. Lägg gärna upp en kopia av hela energideklarationen här om du senare har möjlighet. (Maska ev. känslig information).

Jag förstår inte hur man lägger upp bilder? Det står bara "IMG IMG" när jag trycker på den knappen. Måste jag ladda upp bilden online någonstans först? Annars är det bara några få rutor som är ifyllda:

Energi för uppvärmning: 6825 kwh
Energi för tappvarmvatten: 3100 kwh
Fastighetsel: 950 kwh
Summa 10875 kwh.

Byggnadens energianvändning 10990 kwh/år
Byggnadens primärenergianvändning: 19783 kwh
Energiprestanda 128 kw/m2/år

Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 18:28:17 »

När jag frontar offererande rörmokare med detta så får jag svar att man kan sätta in en buffertank för en ringa kostnad om det inte skulle fungera med dagens radiatorsystem. Förstår inte riktigt hur det kan hjälpa? Vattnet blir väl inte varmare för det eller?

mvh Zed

Precis en bufferttank kan inte höja temperaturen på varmvattnet. En extra tank kan t.ex. vara bra om man har för liten volym i husets värmesystem relativt den modell av värmepump man väljer. Eller har problem med knäppningar i värmesystemet.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 18:25:57 »

Vet ej, jag har inte fått tillträde ännu. Det sitter en helt ny NIBE VVM225 elpanna i dagsläget. Kanske det hade gått att se där på något sätt?

En VVM225 går att koppla ihop med flera av NIBE's olika luftvattenvärmepumpar. Blir ju en fördelaktig kostnad för luftvattenvärmepump då relativt bergvärme. Om VVM225'an är alldeles ny kan man ju undra vad som suttit där innan? Tror att det ligger en hund begraven här eller hur man ska uttrycka det. Be också gärna nuvarande ägare att fotografera av alla undermenyer till 3 - Info, om möjligt. Där kan man avläsa aktuell utetemperatur och framledningstemperatur.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 18:22:43 »

Hej, jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Har bett henne kolla ytterligare föregående årsförbrukningar för att verkligen säkerställa att hon anger korrekta siffror. Energideklarationer vet jag inte riktigt om man vågar lita så mycket på, men det står i det här fallet: energiklass E, Primär energital 128 kWh/år/m2, energiprestanda 71kWh/år/m2 om det säger dig något?

Blir ännu mer konfunderad?? Sc:,h Betyder ju att uppvärmningen drar knappt 13 MWh/år. Lägg gärna upp en kopia av hela energideklarationen här om du senare har möjlighet. (Maska ev. känslig information).
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 18:15:25 »

Får man fråga vart du har offerter ifrån?
Helt ok pris!

Diverse som inkommit via offerta och helphero. Kanske är bistra tider för rörmokarna nu? Därtill så får man ju tillbaka ytterligare 30.000kr med det nya energibidraget!
Skrivet av: marhed
« skrivet: 07 november 2023, 17:58:19 »

Får man fråga vart du har offerter ifrån?
Helt ok pris!
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 17:49:49 »

Värmepumpar klarar normalt inte särskilt höga framledningstemperaturer och ska helst jobba med så låga värmetemperaturer som möjligt för att få bästa verkningsgrad. Man behöver titta noga i värmepumparnas detaljspecifikationer och se vilken högsta framledningstemperatur de klarar av att ge. Man får också vara beredd att åtminstone vissa radiatorer senare behöver bytas ut till större och/eller dubbelpanel.

Det är inte så att det kanske även sitter en luftluftvärmepump i huset idag eftersom elförbrukningen inte är högre?

Edit: När man tittar i produktspecifikationerna är det bra om man kan hitta uppgifter om både max framledningstemperatur med el-patronen och med bara kompressorn utan el-patronen. Kan t.ex. vara så att den klarar 70 °C med el-patronen men kompressorn stängs av vid 60 °C. Då blir det som att ha en el-panna när det blir kallt och framledningstemperaturen måste vara mellan 60 och 70 grader.

När jag frontar offererande rörmokare med detta så får jag svar att man kan sätta in en buffertank för en ringa kostnad om det inte skulle fungera med dagens radiatorsystem. Förstår inte riktigt hur det kan hjälpa? Vattnet blir väl inte varmare för det eller?

mvh Zed
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 17:46:24 »

Vad är det för temperatur på vattnet fram till radiatorerna nu? Det bör finnas en temperaturgivare monterad på röret som leder ut vatten från elpannan.

Vet ej, jag har inte fått tillträde ännu. Det sitter en helt ny NIBE VVM225 elpanna i dagsläget. Kanske det hade gått att se där på något sätt?
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 17:44:57 »

Hur jag än försöker gissa och överslagsberäkna kan jag inte komma fram till annat än att huset borde ha en total elförbrukning på ca 25 - 30 MWh/år inkl hushålls-el. Finns det någon energideklaration till huset eftersom det nyligen sålts? När man ska dimensionera värmesystemet framåt i tiden brukar man också räkna med att en familj på minst 4 personer ska bo där.

Hej, jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Har bett henne kolla ytterligare föregående årsförbrukningar för att verkligen säkerställa att hon anger korrekta siffror. Energideklarationer vet jag inte riktigt om man vågar lita så mycket på, men det står i det här fallet: energiklass E, Primär energital 128 kWh/år/m2, energiprestanda 71kWh/år/m2 om det säger dig något?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 november 2023, 16:27:09 »

Vad är det för temperatur på vattnet fram till radiatorerna nu? Det bör finnas en temperaturgivare monterad på röret som leder ut vatten från elpannan.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 15:35:25 »

Hur jag än försöker gissa och överslagsberäkna kan jag inte komma fram till annat än att huset borde ha en total elförbrukning på ca 25 - 30 MWh/år inkl hushålls-el. Finns det någon energideklaration till huset eftersom det nyligen sålts? När man ska dimensionera värmesystemet framåt i tiden brukar man också räkna med att en familj på minst 4 personer ska bo där.
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 15:01:58 »

Värmepumpar klarar normalt inte särskilt höga framledningstemperaturer och ska helst jobba med så låga värmetemperaturer som möjligt för att få bästa verkningsgrad. Man behöver titta noga i värmepumparnas detaljspecifikationer och se vilken högsta framledningstemperatur de klarar av att ge. Man får också vara beredd att åtminstone vissa radiatorer senare behöver bytas ut till större och/eller dubbelpanel.

Det är inte så att det kanske även sitter en luftluftvärmepump i huset idag eftersom elförbrukningen inte är högre?

Edit: När man tittar i produktspecifikationerna är det bra om man kan hitta uppgifter om både max framledningstemperatur med el-patronen och med bara kompressorn utan el-patronen. Kan t.ex. vara så att den klarar 70 °C med el-patronen men kompressorn stängs av vid 60 °C. Då blir det som att ha en el-panna när det blir kallt och framledningstemperaturen måste vara mellan 60 och 70 grader.

Jag förstår, förutsättningarna är således inte optimala. Det ser ut som att t.ex. Daikin GEO 10 kan leverera 60 grader med kompressor, därefter elpatron. Ingen aning om det räcker?
Huset skall vara väldigt välbyggt och robust, så jag hoppas att det är därför huset inte drar så mycket? Vid försäljningen uppgav säljaren en årsförbrukning på 14500 kwh, men när jag började ställa kritiska frågor så var två rum avstängda och värmen hölls till 19-20 grader samt att hon bott ensam. Ändå väldigt låg förbrukning skulle jag säga så jag vågar tro att 21-22 kkwh kan stämma. Huset har ingen ytterligare uppvärmningskälla.

mvh Zed
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 november 2023, 14:28:40 »

Det är rätt enkelt att beräkna rimligt värmebehov i kWh med tanke på att det är en elpanna. Läs av elmätaren med ett dygns mellanrum. Läs också av innetemperaturen och utetemperaturen så att det går att uppskatta medelvärden med rimlig noggrannhet. Utifrån de uppgifterna är det enkelt att beräkna värmebehovet i kW per grad temperaturskillnad som kan ge årsbehovet. Det går bra att göra den här typen av studier så här års. Det är ingen solvärme som stör.

Jag tycker också elförbrukningen är låg med tanke på husets storlek.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 14:02:16 »

Värmepumpar klarar normalt inte särskilt höga framledningstemperaturer och ska helst jobba med så låga värmetemperaturer som möjligt för att få bästa verkningsgrad. Man behöver titta noga i värmepumparnas detaljspecifikationer och se vilken högsta framledningstemperatur de klarar av att ge. Man får också vara beredd att åtminstone vissa radiatorer senare behöver bytas ut till större och/eller dubbelpanel.

Det är inte så att det kanske även sitter en luftluftvärmepump i huset idag eftersom elförbrukningen inte är högre?

Edit: När man tittar i produktspecifikationerna är det bra om man kan hitta uppgifter om både max framledningstemperatur med el-patronen och med bara kompressorn utan el-patronen. Kan t.ex. vara så att den klarar 70 °C med el-patronen men kompressorn stängs av vid 60 °C. Då blir det som att ha en el-panna när det blir kallt och framledningstemperaturen måste vara mellan 60 och 70 grader.
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 13:51:29 »

Enligt SGU består Täby av antingen Granodiorit-Granit eller Gråvacka (blandad sedimentär bergart) beroende på exakt var i Täby. Båda har relativt bra värmeöverföringsförmåga.

Att det bara är enpanelsradiatorer låter som det kan vara högtemperatursystem om de inte är extra stora(?) Årsförbrukningen har dock varit lite lägre än vad jag skulle trott för ett hus på 181 kvm från -79.

Ok, om så är fallet; vad innebär det och vad kan jag göra åt det? Hur påverkar det valet av värmepump?

/Zed
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2023, 13:42:26 »

Enligt SGU består Täby av antingen Granodiorit-Granit eller Gråvacka (blandad sedimentär bergart) beroende på exakt var i Täby. Båda har relativt bra värmeöverföringsförmåga.

Att det bara är enpanelsradiatorer låter som det kan vara högtemperatursystem om de inte är extra stora(?) Årsförbrukningen har dock varit lite lägre än vad jag skulle trott för ett hus på 181 kvm från -79.
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 12:48:27 »

Jag skulle nog titta på värmepumpar med 10 kW eller mer i uteffekt.
Kan du ge lite mer info om förbrukning och bostadsort så kan jag prova göra en kalkyl.
Vad kan hushållselen ha dragit tidigare, familj eller ensamstående som bott där innan?
Vet du vilken bergart som är dominerande är det också ett plus.
Ett-rörssystemet är det väldigt klena radiatorer eller hur ser de ut (bilder?)

Kåken ligger i Täby. 1,5 planare med 9 raddisar på nedervåning och 5 på övervåning. Enpanelsradiatorer i varierande storlek, stora på övervåning och mindre på nedervåning. (vet inte hur man länkar in bilder?). Bedömer att det är ca 50 cm höga och olika långa. Tidigare ägare har gjort av med 21-22.000 kWh med 3-4 personer i stort sett dygnet runt under corona-åren. Vet ej bergart.

/Zed
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 12:38:34 »

Byggår 79 och ettrörssystem. Det är möjligen inte ett högtemperatursystem dimensionerat för 80 graders framledningstemperatur när det är som kallast ute?

Ingen aning. Ingen av rörmokarna på plats har sagt att det skulle vara ett problem.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 november 2023, 10:05:34 »

Jag skulle nog titta på värmepumpar med 10 kW eller mer i uteffekt.
Kan du ge lite mer info om förbrukning och bostadsort så kan jag prova göra en kalkyl.
Vad kan hushållselen ha dragit tidigare, familj eller ensamstående som bott där innan?
Vet du vilken bergart som är dominerande är det också ett plus.
Ett-rörssystemet är det väldigt klena radiatorer eller hur ser de ut (bilder?)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 november 2023, 09:25:11 »

Byggår 79 och ettrörssystem. Det är möjligen inte ett högtemperatursystem dimensionerat för 80 graders framledningstemperatur när det är som kallast ute? 
Skrivet av: Zeds dead
« skrivet: 07 november 2023, 08:32:00 »

Hej! Har nyligen köpt hus med elpanna som ska bytas ut till Bergvärme. Byggår 1979, BOA 181 m2, nuvarande elförbrukning ca 21-22 kkWh, ett-rörssystem.

Bergärmepump   Bosch 7800i   Nibe 1256        Daikin Altherma 3 GEO 8   Nibe S1256   IVT GEO 612C   Daikin Altherma 3 Geo10
Kapacitet              2-8 kW            1,5-8 kW           0,85-8 kW                       1,5-8 kW           3-12 kW           0,85-9,6 kW
SCOP 55 kallt        4,16               4,44                  3,94                                4,44                   4,4                       4,42
Borrhålsdjup        150 m                150 m                 180 m                           180 m               210 m                220 m
Borrhålstillstånd        3 700            3 700             ingår                                ingår                   3 700                   3 700   
Magnetitfilter                                                                                                                              Option
Garanti material         6 år                   5 år          6 år (10 år kompressor)         5 år          6 år (10 år kompressor)  6 år (10 år kompressor)
Garanti arbete         5 år                   6 år                  6 år                                  6 år                      6 år                 5 år
Pris inkl. ROT     198 074 kr     204 718 kr       181 857 kr                        216 997 kr          216 590 kr               195 661 kr

Vad ger mest pang för pengarna skulle ni säga? Övriga synpunkter?

mvh Zed


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!