Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig välja bästa offerten  (läst 2613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #30 skrivet: 08 november 2023, 08:41:55 »
Radiatorerna på bilderna ser i alla fall ganska små ut då det är enkelpanel och man jämför t.ex. med ett hus byggt på 90-talet också med ettrörssystem av garanterat lågtemptyp. Byggkravet på att det skulle vara lågtemp kom en bit in på 80-talet. Viktigt att kolla upp prestanda för höga framledningstemperaturer på de värmepumpar TS tittar på. Fint att fönstren ser rejäla ut.

Ok! så det går att köra flerpanels lågtempraddisar på ett ett-rörssystem? Då kan man när plånboken tillåter börja byta radiatorer för att få ner framledningstempen kanske?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #31 skrivet: 08 november 2023, 09:04:07 »
Har räknat med de dryga 19 000 kWh som anges som fastighetens behov, vad nu det betyder, men jag räknar så här, om de förbrukar över 23 000 kWh innan priserna började stiga så är det vad som krävs om man vill bo där komfortabelt.
Drar man då av några tusen kWh för hushållsel så hamnar man ungefär på den summan.

Resultatet visar att effektbehovet är 7.5 kW vid DUT, men så vitt jag kan se tar Nibes program inte hänsyn till framledningstemperaturen, konstigt?

Det som gör att energiförbrukningen är låg är nog det faktum att det är bra fönster, och ett hus i två plan, de ÄR enregieffektiva, man brukar räkna med att övervåningen får 50-65% av värmen från undervåningen.
Har man varit noga med tätningslister, och har låg ventilation så bidrar det också till en låg förbrukning.

Stirra dig inte blind på borrdjupet, jag vet faktiskt inte hur det går till när Nibe för fram så korta aktiva borrdjup i sina kalkyler, men jag tycker det verkar märkligt, borra minst 155 meter som du har på några av dina förslag.
Energietiketten ser strålande ut i alla fall, och borgar för att de inte kommer att få extra pålagor i de kommande kraven från EU.

JAg vågar förstås inte gå i graven på att du kan lita på denna beräkning.
Radiatorernas effekt och det faktum att det är ett ett-rörs system kan göra att det inte riktigt räcker till med den pump jag valt, du kan behöva en 1245-10 kW eller en 1255-12 kW om du väljer bland Nibes sortiment, eller liknande från andra tillverkare.
Viktigt att kolla vilken uteffekt de olika tillverkarnas pumpar i så fall har vid 55 graders framledningstemp, låt dig inte luras av beteckningen.
En 10 kW värmepump kan i vissa fall bara lämna 8 kW uteffekt vid 55 graders frameldningstemp, och du skulle rent teoretiskt kunna behöva 60 grader eller mer i framledningstemp.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #32 skrivet: 08 november 2023, 10:43:21 »
Ok! så det går att köra flerpanels lågtempraddisar på ett ett-rörssystem? Då kan man när plånboken tillåter börja byta radiatorer för att få ner framledningstempen kanske?

Absolut går det bra att ha dubbel- trippelpanelsradiatorer i ett ettrörssystem men sedan beror det också hur många radiatorer som sitter på samma slinga och rördimensionen där. Det finns begränsningar i hur mycket värme man kan få ut. Prova först ordentligt minst en hel vintersäsong med rejäla köldknäppar innan eventuellt byte av radiatorer. Skulle det bli dåligt med värmen när det är som kallast ute går det enkelt att komplettera värmen i huset med en 2 kW elfläkt för ett par hundra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #33 skrivet: 08 november 2023, 12:13:22 »
När det gäller framledningstemperaturerna pÃ¥ dessa modeller är det alltsÃ¥ vad jag kan fÃ¥ fram att NIBE klarar upp till 65° frÃ¥n kompressorn om KBin >-5° och max 80° med elpatronen. Bosch klarar upp till 65° med kompressorn om KBin >-3°, IVT 71°  och Daikin upp till 60° med kompressorn och max 65° med el-patronen. NIBE, Bosch eller framförallt IVT är alltsÃ¥ aningen säkrare val om man är osäker pÃ¥ framledningstemperaturen som behövs.
« Senast ändrad: 08 november 2023, 16:11:07 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #34 skrivet: 08 november 2023, 15:46:44 »
Har räknat med de dryga 19 000 kWh som anges som fastighetens behov, vad nu det betyder, men jag räknar så här, om de förbrukar över 23 000 kWh innan priserna började stiga så är det vad som krävs om man vill bo där komfortabelt.
Drar man då av några tusen kWh för hushållsel så hamnar man ungefär på den summan.

Resultatet visar att effektbehovet är 7.5 kW vid DUT, men så vitt jag kan se tar Nibes program inte hänsyn till framledningstemperaturen, konstigt?

Det som gör att energiförbrukningen är låg är nog det faktum att det är bra fönster, och ett hus i två plan, de ÄR enregieffektiva, man brukar räkna med att övervåningen får 50-65% av värmen från undervåningen.
Har man varit noga med tätningslister, och har låg ventilation så bidrar det också till en låg förbrukning.

Stirra dig inte blind på borrdjupet, jag vet faktiskt inte hur det går till när Nibe för fram så korta aktiva borrdjup i sina kalkyler, men jag tycker det verkar märkligt, borra minst 155 meter som du har på några av dina förslag.
Energietiketten ser strålande ut i alla fall, och borgar för att de inte kommer att få extra pålagor i de kommande kraven från EU.

JAg vågar förstås inte gå i graven på att du kan lita på denna beräkning.
Radiatorernas effekt och det faktum att det är ett ett-rörs system kan göra att det inte riktigt räcker till med den pump jag valt, du kan behöva en 1245-10 kW eller en 1255-12 kW om du väljer bland Nibes sortiment, eller liknande från andra tillverkare.
Viktigt att kolla vilken uteffekt de olika tillverkarnas pumpar i så fall har vid 55 graders framledningstemp, låt dig inte luras av beteckningen.
En 10 kW värmepump kan i vissa fall bara lämna 8 kW uteffekt vid 55 graders frameldningstemp, och du skulle rent teoretiskt kunna behöva 60 grader eller mer i framledningstemp.

Stort tack för engagemanget. Nu börjar det kännas bättre i magen igen =) Företaget som jag har fått störst förtroende för är den med Daikin GEO 10 pumpen. Han tyckte att jag skulle maxa borrdjupet om plånboken tillät för ca 280 kr/m. Då minskar man risken att hålet tappar kapacitet, och omvänt att man kan plocka ur högre temp, och det blir en bestående investering för fastigheten. Tyckte det lät klokt. Han menade också på att daikins maskin går steglöst redan från 0,85kw där andra större pumparna gör det från 3 kw. Det blir då betydligt mindre /start/stopp beteende på vår-höst då behovet inte är så stort. Ett plus såklart att den offerten är så mycket billigare vilket lämnar utrymme åt byte till flerpanelsraddisar om det visar sig att det krävs framöver. Vad tänker du om de resonemangen?

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #35 skrivet: 08 november 2023, 15:47:50 »
Absolut går det bra att ha dubbel- trippelpanelsradiatorer i ett ettrörssystem men sedan beror det också hur många radiatorer som sitter på samma slinga och rördimensionen där. Det finns begränsningar i hur mycket värme man kan få ut. Prova först ordentligt minst en hel vintersäsong med rejäla köldknäppar innan eventuellt byte av radiatorer. Skulle det bli dåligt med värmen när det är som kallast ute går det enkelt att komplettera värmen i huset med en 2 kW elfläkt för ett par hundra.

Låter bra. Du menar som nödlösning om den inte orkar med innan man hunnit byta raddisar?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #36 skrivet: 08 november 2023, 16:06:08 »
Precis, en eller ett par små el-fläktar kan vara en nödlösning när värmen inte räcker till eller man får ett totalfel i pannan men fortfarande har el.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #37 skrivet: 09 november 2023, 10:42:10 »
Stort tack för engagemanget. Nu börjar det kännas bättre i magen igen =) Företaget som jag har fått störst förtroende för är den med Daikin GEO 10 pumpen. Han tyckte att jag skulle maxa borrdjupet om plånboken tillät för ca 280 kr/m. Då minskar man risken att hålet tappar kapacitet, och omvänt att man kan plocka ur högre temp, och det blir en bestående investering för fastigheten. Tyckte det lät klokt. Han menade också på att daikins maskin går steglöst redan från 0,85kw där andra större pumparna gör det från 3 kw. Det blir då betydligt mindre /start/stopp beteende på vår-höst då behovet inte är så stort. Ett plus såklart att den offerten är så mycket billigare vilket lämnar utrymme åt byte till flerpanelsraddisar om det visar sig att det krävs framöver. Vad tänker du om de resonemangen?

Jo, det låter väl vettigt kan jag tycka, det som brukar anmärkas på när det gäller Daikin är flöden som varierar mycket - tidigare klagades det på för höga flöden som gjorde att det susade i ledningar och radiatroer, nu tycker jag att man mest ser det motsatta, att flödet är så lågt vid låg uteffekt att värmen inte når ut i hela systemet.
Det går troligen komma runt antingen genom att låta cirkpumpen gå på en fast hastighet (inte säker, så kolla upp detta) eller sätta in en bypass och en extern cirkpump som sköter cirkulationen i radiatorkretsen.
Nu är jag inte allvetande, men jag har nog aldrig hört talas om en Daikin kompressor som gått sönder, märkligt nog.
Vi har installerat Daikins luftvärmepumpar i mer än 6 Ã¥r och har inte haft ett enda  kompressorfel, och sÃ¥ vitt jag kan pÃ¥minna mig sÃ¥ har det inte skrivits nÃ¥got om det i forumet heller.
Det som brukar vara "klagomål" på är att de har en annorlunda styrning som kan vara lite svårare att förstå sig på, det där med flödet, och möjligen det faktum att de kommer med inbyggda expansionskärl för både varma och kalla sidan (om så fortfarande är fallet, kolla upp det också)
Inbyggt plåtkärl för kalla sidan ser jag som en nackdel jämfört med de som har ett genomskinligt nivåkärl, det gör det enkelt att se om man har luft i systemet eller tappar vätska, med slutna kärl är det svårt/omöjligt utan större åtgärder.
Man kan förstås komplettera med ett genomskinligt nivåkärl externt om man vill (det skulle jag göra).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #38 skrivet: 02 januari 2024, 19:27:04 »
Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.

Man utgår inte direkt från den taxerade storleken när man tar fram Atemp. I en villa kan man ofta enkelt mäta upp Atemp med en lasermätare. Annars måste man gå efter ritningar och kolla vilka utrymmen som är avsedda att vara uppvärmda (till över 10 grader).

Definitionen på Atemp är:

"Arean av samtliga våningsplan, vindsplan och källarplan för temperaturreglerade utrymmen, avsedda att värmas till mer än 10 ºC, som begränsas av
klimatskärmens insida. Area som upptas av innerväggar, öppningar för
trappa, schakt och dylikt, inräknas. Area för garage, inom byggnaden i
bostadshus eller annan lokalbyggnad än garage, inräknas inte."

Det är energiexpertens uppgift att granska respektive ta fram Atemp t.ex. vid en besiktning.
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 19:44:12 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #39 skrivet: 02 januari 2024, 20:01:49 »
Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.

Om man har räknat med en för liten Atemp innebär det att man får fel energiprestanda och i vissa fall fel energiklass.

Beror sen lite på hur de har räknat, men att räkna med en för liten Atemp leder snarare till att man kan få en för hög energianvändning. Det skulle kunna kunna innebära att dessa 6825 kWh är ett för högt värde.

Sen kan det också vara så att man inte har korrigerat för normalt bruk osv. ... att man har haft det betydligt kallare än 21 grader under uppvärmningssäsongen inomhus.

Så då kan den som installerar värmepumpen göra en energiberäkning och då borde man få fram "rätt" energianvändning och även effektbehov. Man måste i så fall såklart inventera fastigheten igen t.ex. fönster, vind osv. ...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #40 skrivet: 02 januari 2024, 21:12:47 »
När det gäller framledningstemperaturerna pÃ¥ dessa modeller är det alltsÃ¥ vad jag kan fÃ¥ fram att NIBE klarar upp till 65° frÃ¥n kompressorn om KBin >-5° och max 80° med elpatronen. Bosch klarar upp till 65° med kompressorn om KBin >-3°, IVT 71°  och Daikin upp till 60° med kompressorn och max 65° med el-patronen. NIBE, Bosch eller framförallt IVT är alltsÃ¥ aningen säkrare val om man är osäker pÃ¥ framledningstemperaturen som behövs.
Vet ej hur dt är idag men tidigare versioner av 1255-6 gar max framledning om 65  celcius vid maxeffekt 6 kW. Släppte man spärren sÃ¥ att maskinen gav 8 kW sÃ¥ var max framleddning 58  celcius. Men det kanske är annorlunda idag.

Mvh D

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #41 skrivet: 02 januari 2024, 21:28:47 »
S1256 är nyare och bättre än F1255. Enligt NIBE's produktblad för S1256 så gäller: "S1256 kan arbeta med en returtemperatur på upp till ca 58 °C och en utgående temperatur från värmepumpen på 70 °C (65 °C med enbart kompressorn)." Detta gäller om KBin är minst -5 °C eller högre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #42 skrivet: 02 januari 2024, 21:50:02 »
S1256 är nyare och bättre än F1255. Enligt NIBE's produktblad för S1256 så gäller: "S1256 kan arbeta med en returtemperatur på upp till ca 58 °C och en utgående temperatur från värmepumpen på 70 °C (65 °C med enbart kompressorn)." Detta gäller om KBin är minst -5 °C eller högre.

Helt rätt.

Missade TS första inlägg där han nämner 1256. Såg bara Rickards inlägg i slutet där dokumentationen var för 1255-6.

Mvh D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!