0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Radiatorerna på bilderna ser i alla fall ganska små ut då det är enkelpanel och man jämför t.ex. med ett hus byggt på 90-talet också med ettrörssystem av garanterat lågtemptyp. Byggkravet på att det skulle vara lågtemp kom en bit in på 80-talet. Viktigt att kolla upp prestanda för höga framledningstemperaturer på de värmepumpar TS tittar på. Fint att fönstren ser rejäla ut.
Ok! så det går att köra flerpanels lågtempraddisar på ett ett-rörssystem? Då kan man när plånboken tillåter börja byta radiatorer för att få ner framledningstempen kanske?
Har räknat med de dryga 19 000 kWh som anges som fastighetens behov, vad nu det betyder, men jag räknar så här, om de förbrukar över 23 000 kWh innan priserna började stiga så är det vad som krävs om man vill bo där komfortabelt.Drar man då av några tusen kWh för hushållsel så hamnar man ungefär på den summan.Resultatet visar att effektbehovet är 7.5 kW vid DUT, men så vitt jag kan se tar Nibes program inte hänsyn till framledningstemperaturen, konstigt?Det som gör att energiförbrukningen är låg är nog det faktum att det är bra fönster, och ett hus i två plan, de ÄR enregieffektiva, man brukar räkna med att övervåningen får 50-65% av värmen från undervåningen.Har man varit noga med tätningslister, och har låg ventilation så bidrar det också till en låg förbrukning.Stirra dig inte blind på borrdjupet, jag vet faktiskt inte hur det går till när Nibe för fram så korta aktiva borrdjup i sina kalkyler, men jag tycker det verkar märkligt, borra minst 155 meter som du har på några av dina förslag.Energietiketten ser strålande ut i alla fall, och borgar för att de inte kommer att få extra pålagor i de kommande kraven från EU.JAg vågar förstås inte gå i graven på att du kan lita på denna beräkning.Radiatorernas effekt och det faktum att det är ett ett-rörs system kan göra att det inte riktigt räcker till med den pump jag valt, du kan behöva en 1245-10 kW eller en 1255-12 kW om du väljer bland Nibes sortiment, eller liknande från andra tillverkare.Viktigt att kolla vilken uteffekt de olika tillverkarnas pumpar i så fall har vid 55 graders framledningstemp, låt dig inte luras av beteckningen.En 10 kW värmepump kan i vissa fall bara lämna 8 kW uteffekt vid 55 graders frameldningstemp, och du skulle rent teoretiskt kunna behöva 60 grader eller mer i framledningstemp.
Absolut går det bra att ha dubbel- trippelpanelsradiatorer i ett ettrörssystem men sedan beror det också hur många radiatorer som sitter på samma slinga och rördimensionen där. Det finns begränsningar i hur mycket värme man kan få ut. Prova först ordentligt minst en hel vintersäsong med rejäla köldknäppar innan eventuellt byte av radiatorer. Skulle det bli dåligt med värmen när det är som kallast ute går det enkelt att komplettera värmen i huset med en 2 kW elfläkt för ett par hundra.
Stort tack för engagemanget. Nu börjar det kännas bättre i magen igen =) Företaget som jag har fått störst förtroende för är den med Daikin GEO 10 pumpen. Han tyckte att jag skulle maxa borrdjupet om plånboken tillät för ca 280 kr/m. Då minskar man risken att hålet tappar kapacitet, och omvänt att man kan plocka ur högre temp, och det blir en bestående investering för fastigheten. Tyckte det lät klokt. Han menade också på att daikins maskin går steglöst redan från 0,85kw där andra större pumparna gör det från 3 kw. Det blir då betydligt mindre /start/stopp beteende på vår-höst då behovet inte är så stort. Ett plus såklart att den offerten är så mycket billigare vilket lämnar utrymme åt byte till flerpanelsraddisar om det visar sig att det krävs framöver. Vad tänker du om de resonemangen?
Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.
Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.
När det gäller framledningstemperaturerna på dessa modeller är det alltså vad jag kan få fram att NIBE klarar upp till 65° från kompressorn om KBin >-5° och max 80° med elpatronen. Bosch klarar upp till 65° med kompressorn om KBin >-3°, IVT 71° och Daikin upp till 60° med kompressorn och max 65° med el-patronen. NIBE, Bosch eller framförallt IVT är alltså aningen säkrare val om man är osäker på framledningstemperaturen som behövs.
S1256 är nyare och bättre än F1255. Enligt NIBE's produktblad för S1256 så gäller: "S1256 kan arbeta med en returtemperatur på upp till ca 58 °C och en utgående temperatur från värmepumpen på 70 °C (65 °C med enbart kompressorn)." Detta gäller om KBin är minst -5 °C eller högre.