Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig välja bästa offerten  (läst 2612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marhed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #15 skrivet: 07 november 2023, 17:58:19 »
Får man fråga vart du har offerter ifrån?
Helt ok pris!

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #16 skrivet: 07 november 2023, 18:15:25 »
Får man fråga vart du har offerter ifrån?
Helt ok pris!

Diverse som inkommit via offerta och helphero. Kanske är bistra tider för rörmokarna nu? Därtill så får man ju tillbaka ytterligare 30.000kr med det nya energibidraget!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #17 skrivet: 07 november 2023, 18:22:43 »
Hej, jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Har bett henne kolla ytterligare föregående årsförbrukningar för att verkligen säkerställa att hon anger korrekta siffror. Energideklarationer vet jag inte riktigt om man vågar lita så mycket på, men det står i det här fallet: energiklass E, Primär energital 128 kWh/år/m2, energiprestanda 71kWh/år/m2 om det säger dig något?

Blir ännu mer konfunderad?? Sc:,h Betyder ju att uppvärmningen drar knappt 13 MWh/år. Lägg gärna upp en kopia av hela energideklarationen här om du senare har möjlighet. (Maska ev. känslig information).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #18 skrivet: 07 november 2023, 18:25:57 »
Vet ej, jag har inte fått tillträde ännu. Det sitter en helt ny NIBE VVM225 elpanna i dagsläget. Kanske det hade gått att se där på något sätt?

En VVM225 går att koppla ihop med flera av NIBE's olika luftvattenvärmepumpar. Blir ju en fördelaktig kostnad för luftvattenvärmepump då relativt bergvärme. Om VVM225'an är alldeles ny kan man ju undra vad som suttit där innan? Tror att det ligger en hund begraven här eller hur man ska uttrycka det. Be också gärna nuvarande ägare att fotografera av alla undermenyer till 3 - Info, om möjligt. Där kan man avläsa aktuell utetemperatur och framledningstemperatur.
« Senast ändrad: 07 november 2023, 18:30:11 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #19 skrivet: 07 november 2023, 18:28:17 »
När jag frontar offererande rörmokare med detta så får jag svar att man kan sätta in en buffertank för en ringa kostnad om det inte skulle fungera med dagens radiatorsystem. Förstår inte riktigt hur det kan hjälpa? Vattnet blir väl inte varmare för det eller?

mvh Zed

Precis en bufferttank kan inte höja temperaturen på varmvattnet. En extra tank kan t.ex. vara bra om man har för liten volym i husets värmesystem relativt den modell av värmepump man väljer. Eller har problem med knäppningar i värmesystemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #20 skrivet: 07 november 2023, 18:51:46 »
Blir ännu mer konfunderad?? Sc:,h Betyder ju att uppvärmningen drar knappt 13 MWh/år. Lägg gärna upp en kopia av hela energideklarationen här om du senare har möjlighet. (Maska ev. känslig information).

Jag förstår inte hur man lägger upp bilder? Det står bara "IMG IMG" när jag trycker på den knappen. Måste jag ladda upp bilden online någonstans först? Annars är det bara några få rutor som är ifyllda:

Energi för uppvärmning: 6825 kwh
Energi för tappvarmvatten: 3100 kwh
Fastighetsel: 950 kwh
Summa 10875 kwh.

Byggnadens energianvändning 10990 kwh/år
Byggnadens primärenergianvändning: 19783 kwh
Energiprestanda 128 kw/m2/Ã¥r


Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #21 skrivet: 07 november 2023, 18:54:05 »
En VVM225 går att koppla ihop med flera av NIBE's olika luftvattenvärmepumpar. Blir ju en fördelaktig kostnad för luftvattenvärmepump då relativt bergvärme. Om VVM225'an är alldeles ny kan man ju undra vad som suttit där innan? Tror att det ligger en hund begraven här eller hur man ska uttrycka det. Be också gärna nuvarande ägare att fotografera av alla undermenyer till 3 - Info, om möjligt. Där kan man avläsa aktuell utetemperatur och framledningstemperatur.

Ska se om jag kan få tillgång till det. Tidigare så satt det en gammal elpanna som gav upp. Hon bytte till en VVM225 för att komma undan billigt då hon skulle flytta, så att nästa ägare kunde koppla på en utedel. Jag vill dock inte ha luft vatten av olika anledningar. VVM-en kan jag sälja begagnat och få in ytterligare lite pengar till kalkylen.
« Senast ändrad: 07 november 2023, 18:56:14 av Zeds dead »

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #22 skrivet: 07 november 2023, 18:54:54 »
Precis en bufferttank kan inte höja temperaturen på varmvattnet. En extra tank kan t.ex. vara bra om man har för liten volym i husets värmesystem relativt den modell av värmepump man väljer. Eller har problem med knäppningar i värmesystemet.

SÃ¥ det löser uppenbarligen inga problem... ändÃ¥ har flera sagt samma sak.  Sc:,h

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #23 skrivet: 07 november 2023, 18:59:39 »
Jag förstår inte hur man lägger upp bilder? Det står bara "IMG IMG" när jag trycker på den knappen. Måste jag ladda upp bilden online någonstans först? Annars är det bara några få rutor som är ifyllda:

Energi för uppvärmning: 6825 kwh
Energi för tappvarmvatten: 3100 kwh
Fastighetsel: 950 kwh
Summa 10875 kwh.

Byggnadens energianvändning 10990 kwh/år
Byggnadens primärenergianvändning: 19783 kwh
Energiprestanda 128 kw/m2/Ã¥r

Mystiskt. Innebär ju att huset är 155 kvm. För att lägga upp bilder så väljer man först "Bilagor och tillval" och sedan "Bifoga" om man kör dator. Via telefonen är jag tyvärr osäker. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50100.0
« Senast ändrad: 07 november 2023, 19:04:06 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #24 skrivet: 07 november 2023, 19:08:13 »
Mystiskt. Innebär ju att huset är 155 kvm. För att lägga upp bilder så väljer man först "Bilagor och tillval" och sedan "Bifoga" om man kör dator. Via telefonen är jag tyvärr osäker.

Skumt, då har dom gått på fel area. Det är taxerat som 155 BOA +27 BIA, men i praktiken så är hela BIAn också BOA då det är et bostadsinrett garage.

Nu har jag lagt till bilagor, får se om dom dyker upp....

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #25 skrivet: 07 november 2023, 19:27:28 »
Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #26 skrivet: 07 november 2023, 19:35:09 »
Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.


Precis. Garaget är helt inom husets ytterväggar och har aldrig nyttjats som garage, så det är samma ytterväggar och fönster där som i övriga huset.
« Senast ändrad: 07 november 2023, 19:53:29 av Zeds dead »

Utloggad Zeds dead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #27 skrivet: 07 november 2023, 20:27:58 »
Ja energideklarationen utgår säkert från den taxerade storleken på huset och area Atemp för garaget undantas. Däremot kan ju det inredda garaget dra väldigt mycket energi beroende på hur väl man lyckats isolera utrymmet. Kan variera stort. Den som gjorde energideklarationen kanske sedan använde en schablon för de 155 kvm(?) Energideklarationen får då inte så stort värde i detta fall när det gäller att välja värmepump.

Bilägger senaste 6 årens faktiska förbrukning enl återkoppling från säljaren. Innan elpriset drog iväg hade hon 22-23 grader inomhustemperatur.
« Senast ändrad: 07 november 2023, 20:32:05 av Zeds dead »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #28 skrivet: 07 november 2023, 21:07:16 »
Det ser ut att vara treglasfönster och väggarna är tjockare än de i mitt hus så uppgivet antal kWh måste ge normal innetemperatur.

Det inte säkert att det är ett högtemperatursystem, det började bara ringa en varningsklocka i mitt huvud när det stod 79 som byggår och ettrörssystem. En värmepump kan fungera tillsammans med ett högtemperatursystem men det blir inte samma fina SCOP och man får räkna med att den havererar tidigare. Jag känner till ett hus med en luft/vattenvärmepump kopplad till ettrörs högtemperatursystem. Det har fungerat utmärkt de två vintrar pumpen har varit i drift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa offerten
« Svar #29 skrivet: 07 november 2023, 22:03:19 »
Radiatorerna på bilderna ser i alla fall ganska små ut då det är enkelpanel och man jämför t.ex. med ett hus byggt på 90-talet också med ettrörssystem av garanterat lågtemptyp. Byggkravet på att det skulle vara lågtemp kom en bit in på 80-talet. Viktigt att kolla upp prestanda för höga framledningstemperaturer på de värmepumpar TS tittar på. Fint att fönstren ser rejäla ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 339
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!