Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 533000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FiddeP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #720 skrivet: 02 september 2013, 23:18:15 »
Hej, under sommaren tycker vi att vår pump gett för lite värme vissa kalla dagar. Ibland ser man dessa symboler, se bild 1. På bilden har ikonen för "värmepump" en symbol på sig, som verkar överkryssad. Vad betyder det? Det verkar som att pumpen inte går igång och värmer när det ser ut så här.

När den är överkryssad så ser det ut så här när man går in i menyerna (se bild 2). De två högra symbolerna är överkryssade. När bild 1 däremot inte har en överkryssad symbol, då syns inte ens dessa två överkryssade symboler i bild 2.

Bild 3 bifogar jag bara för att ni ska kunna se om något är fel inställt.

Hoppas på svar, eller åtminstone någon ledtråd :)

MVH
FiddeP

Utloggad FiddeP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #721 skrivet: 03 september 2013, 00:04:10 »
Fortsättning på föregående inlägg....
Nu är det 8 grader utomhus. Pumpen står still. Om man startar om den så sätter den igång och skickar ut varmt vatten i rören. Men efter ca 10 minuter så slutar den med det och de överkryssade symbolerna dyker upp igen i displayen. Vad är problemet?

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #722 skrivet: 03 september 2013, 06:14:36 »
Fortsättning på föregående inlägg....
Nu är det 8 grader utomhus. Pumpen står still. Om man startar om den så sätter den igång och skickar ut varmt vatten i rören. Men efter ca 10 minuter så slutar den med det och de överkryssade symbolerna dyker upp igen i displayen. Vad är problemet?

De överkryssade symbolerna visar att din värmepump inte producerar nån värme till huset. 1245 nöjer sig inte med bara aktuell utomhustemperatur när den bestämmer om värmeproduktion behövs eller inte; den räknar ut genomsnittstemperaturen för senaste n timmar. Variabler för "stopp av värme" samt "filtreringstid" är justerbara under meny 4.9.2 - autolägesinställning.

Hej, under sommaren tycker vi att vår pump gett för lite värme vissa kalla dagar.
...

Då behöver du analysera situationen och fråga dig själv om det är för lång filtreringstid (den tid som pumpen använder för att räkna ut medelutetemperatur) eller om gränsvärdet för stopp av värme helt enkelt är för lågt satt. Vår VP är exempelvis inställd med relativt kort filtreringstid (12h, 16°C), eftersom huset tenderade till att bli lite kyligt på morgonen om det varit varmt på dagen (eller tvärtom). Kommer temperaturproblemen däremot efter lite längre kalla (varma) perioder kan det vara stopp av värme som behöver sänkas (höjas) lite. Det tar några år innan man får det optimalt justerat, men det ger resultat; numera märker vi aldrig om VP går eller inte, den sköter sig helt själv.
« Senast ändrad: 03 september 2013, 06:36:08 av Strip »
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad FiddeP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #723 skrivet: 03 september 2013, 23:32:06 »
Tack så mycket. Det låter som ett bra svar. Ska testa :)

Utloggad FiddeP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #724 skrivet: 29 september 2013, 19:02:05 »
En fråga till bara :)
Varför sätter man inte filtreringstiden till en timma? 12 timmar innebär ju att den kommer att gå som mest på morgonen när solen ändå strax börjar värma upp huset och den kommer att gå som minst på kvällen, då det börjar bli kallt ute. Det låter tokigt. Eller tänker jag fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #725 skrivet: 30 september 2013, 05:46:45 »
Under vår och höst blir det ofta så varmt på dagen, att man får varmare än önskat inne, även om värmepumpen står still, solen gör att det blir för varmt.
Om man i ett sånt läge låter värmepumpen börja producera värme så snart utetempen går under, säg 17 grader, så skulle det bli rätt många timmars drift när det helt enkelt inte behövs.
Dessutom, kallare än 17 grader kan det vara rätt ofta även mitt i sommaren, någon timme på sen natt/tidig morgon, och då vill man ju absolut inte att det skall produceras värme som sen skall vädras bort.

Beroende på vilken isolering och ventilation man har kan det dock skilja vilka värden man ställer in här, i hus med mekanisk ventilation kyls ett hus av fortare än ett hus som bara har självdrag, och man kan behöva korta ned timern lite grann.

Dessutom har man ju en rumsgivare, som beroende på inställd påverkan kan gå in och justera börvärdet, men jag vet faktiskt inte exakt om eller på vilket sätt Sommarlägestimern påverkas av detta, troligen ger rumsgivarpåverkan bara utslag på det beräknade gradminutvärdet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #726 skrivet: 30 september 2013, 10:39:18 »
Gradminuter beräknas inte när vp står i sommarläge med filtreringstid på tex 1 timme skulle vp börja räkna gradminuter och ev starta om tempen sjunker tillfälligt nån timme under natten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Northtorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #727 skrivet: 02 oktober 2013, 09:51:16 »
Hej alla glada värmepumpsägare i allmänhet och Nibe F1245 ägare i synnerhet  tummenupp
Detta är mitt första inlägg i detta forum :) igår kom den hem vår F1245/8 och står nu och blänger på sin föregångare som är en IVT Greenline E7 i nästa vecka kommer montören och gör bytet.
Det ska bli oerhört spännande att få se vad som har hänt på 12 år.
Nu till min fråga, vi bor i ett tvåvåningshus på 230 kvm samt ett intilliggande garage på 35 kvm.. Allt värms med golvvärme. Vid den förra installationen tyckte montören att det krävdes en extra cirkulationspump för golvvärmen då det var så många kvm.
Därför sitter det nu en vartalsstyrd fullt fungerande cirkulationspump i pannrummet.
Behövs denna pump? Eller är det så att Nibe:ns pump har tillräckligt kapacitet att själv klara biffen?

Tack på förhand //North
Bor i Uppsala
230kvm i två plan + ett fristående garage på 40kvm, allt uppvärmt med golvärme. Bottenplanen betongplatta och övervåningen träbjälklag
Huset är byggt 1995 tillbyggt 2002. Välisolerat 240-260mm i ytterväggarna, 310mm i snedtaken samt 450mm lösull på vindarna.
Hade tidigare en IVT Greenline E7 med en enorm acktank för varmvatten (hade planer på solpaneler). Efter ett tankhaveri har vi nu istället en Nibe F1245/8.
140m borra, berget ca 0,5m ner.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29409
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #728 skrivet: 02 oktober 2013, 13:17:13 »
Du bör koppla in den varvtalsstyrda cirkpumpen även med den nya VP:n.
Koppla även in den externa framlednigsgivaren efter CP:n.
VP:ns inbyggda CP kan ställas i intermittent drift.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10390-4.pdf

Reglerventilen behövs inte till 1245 eftersom man kan ställa in farten på VP:ns CP steglöst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Northtorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #729 skrivet: 02 oktober 2013, 14:13:13 »
Hej Carl.

Jag tittade på den bifogade filen men den visar ju F1235 pumpen......
Någon extern tempgivare följer inte med F1245 vad jag kan se däremot verkar det klokt att koppla in den externa CP:n då jag hittade instruktioner för just golvvärmesystem. Vad betyder intermittent? Är det att den interna CP:n inte används eller går dom parallellt? Och till sist behöver jag beställa en extern tempgivare?

//North
Bor i Uppsala
230kvm i två plan + ett fristående garage på 40kvm, allt uppvärmt med golvärme. Bottenplanen betongplatta och övervåningen träbjälklag
Huset är byggt 1995 tillbyggt 2002. Välisolerat 240-260mm i ytterväggarna, 310mm i snedtaken samt 450mm lösull på vindarna.
Hade tidigare en IVT Greenline E7 med en enorm acktank för varmvatten (hade planer på solpaneler). Efter ett tankhaveri har vi nu istället en Nibe F1245/8.
140m borra, berget ca 0,5m ner.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #730 skrivet: 02 oktober 2013, 17:27:04 »
Intermittent innebär att cp går när kompressorn går och står still övrig tid. Har du bypass och extern cp till golv/radiator så bör du nog ansluta extern framlednings givare annars känner inte vp tempen när den interna cp står still.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29409
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #731 skrivet: 02 oktober 2013, 20:48:26 »
Hej Carl.

Jag tittade på den bifogade filen men den visar ju F1235 pumpen......
Någon extern tempgivare följer inte med F1245 vad jag kan se däremot verkar det klokt att koppla in den externa CP:n då jag hittade instruktioner för just golvvärmesystem. Vad betyder intermittent? Är det att den interna CP:n inte används eller går dom parallellt? Och till sist behöver jag beställa en extern tempgivare?

//North

Principen är densamma för 1245.
Det stämmer att det inte följer med en extra tempgivare, men installatören har säkert nån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #732 skrivet: 02 oktober 2013, 20:57:45 »
Den enda skillnaden är nog att på 1235 flyttar man originalgivaren på 1245 finns stöd i styren för en extra framledningsgivare som inte ingår.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Northtorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #733 skrivet: 03 oktober 2013, 07:36:36 »
Hej

Nu har jag grottat ner mig i alla monteringsinsruktioner och har kommit fram till följande.
För det första, ett golvvärmesystem kräver en extern CP-pump därför att det är mer tungdrivet, rätt?
För det andra, om jag hade haft radiatorer så hade den interna CP:en räckt och någon extern tempgivare hade inte behövt?
För det tredje, vid varmvattenproduktion göra växelventilen att ingen cirkulationen i värmeslingan förekommer.
För det fjärde, hur styrs den externa CP:n om den kopplas till AUX-utgången? Någon listig anledning måste det ju vara annars är det ju bara att mata den ifrån ett vägguttag. Det borde ju vara så att den externa CP:n spänningsmatning slåss av när växelventilen skiftar till varmvattenproduktion för då behövs ju varken en bypass eller en extern tempgivare..........
Är jag alldeles ute och cyklar  dontknow

North
Bor i Uppsala
230kvm i två plan + ett fristående garage på 40kvm, allt uppvärmt med golvärme. Bottenplanen betongplatta och övervåningen träbjälklag
Huset är byggt 1995 tillbyggt 2002. Välisolerat 240-260mm i ytterväggarna, 310mm i snedtaken samt 450mm lösull på vindarna.
Hade tidigare en IVT Greenline E7 med en enorm acktank för varmvatten (hade planer på solpaneler). Efter ett tankhaveri har vi nu istället en Nibe F1245/8.
140m borra, berget ca 0,5m ner.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #734 skrivet: 03 oktober 2013, 08:01:24 »
1. Nja, jag ställer mig tveksam till detta med att det krävs en extern cirkpump, i många fall tror jag det räcker med den interna, men tillverkarna garderar sig.
Däremot kan det behövas en extern cirkpump för att få rekommenderad deltaT på golvvärmeslingorna.
Önskad deltaT över värmepumpens värmeväxlares förångare ligger enligt tillverkarna ofta på 7-10°C, och i golven vill man kanske bara ha 3-4 grader, vilket kan bli "lite svårt" att få till utan att ha ett högre flöde i den externa kretsen.
Kan du kompromissa och acceptera lite större deltaT i golvvärmen (6-7 grader), (kan ge "kalla zoner" på golven) så ser jag inte att det skulle vara omöjligt att driva alltihop med den inbyggda cirkpumpen.

2. Kan inte se att det skulle vara högre flödesmotstånd i golvvärme än i radiatorer, men mycket hänger på hur rördimensionerna fram till fördelarna ser ut, jag gissar att det är där du kan ha det största tryckfallet.

3. Utan extern cirkpump upphör allt flöde i golvvärmen när tappvarmvatten görs, med extern cirkpump har du alltid flöde i golvvärmen (men ingen värme tillförs så länge VP:n gör tappvarmvatten).
Är lite osäker på om AUX-utgången stoppar externa cirkpumpen vid vv-tillverkning.

4. Förmodligen stoppar det den externa cirkpumpen när man uppnår "sommarläge" då det inte behövs någon värme i huset, men den skulle även kunna stoppa pumpen när tappvarmvatten tillverkas, har inte kollat.
Tappvarmvatten tillverkas så pass sällan att den besparingen (om ext pumpen stannar) är mer eller mindre obetydlig, däremot är det ju bra om den stannar över sommarn.
Kanske, kanske finns det även en "motionsfunktion" som gör att ext cirkpumpen startas då och då under sommarn för att den inte skall fastna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!