Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Nibe F730  (läst 41907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9704
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #30 skrivet: 28 september 2016, 18:13:34 »
En annan sak som man kanske bör kolla med installatören är om det monteras någon avstängningsventil på varmvattenanslutningen? De tidiga årsmodellerna av 310P hade en blandningsventil för varmvattnet men den rationaliserades därefter bort på alla modeller. Kan vara lite trist och tidsödande att kanske behöva tappa ur hela varmvattenberedaren för att smörja upp eller byta kranpackningar eller byta någon blandare i huset. Ofta saknas det Ballofixer på alla vattenledningar i skåpen under blandarna, även om det numera är vanligt att det sätts dit.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #31 skrivet: 28 september 2016, 18:55:14 »
Blandningsventil brukar monteras utanför vp och följer normalt inte med vp men den ska monteras i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #32 skrivet: 29 september 2016, 08:12:36 »
Och smutsfilter

Jag bytte själv våran pump och det tog ungefär 6 timmar att få ut den gamla, urspolning av radiatorsystem och tills den nya var i drift (alla lyft skedde med hjälp av två kompisar/grannar). Resten gjorde jag själv, förutom inkopplingen av befintliga ledningar för strömförsörjningen som en elektriker utförde när allt annat var klart.

Om man betänker att jag är amatör så blir det rätt bra timpenning med 27 tusen för proffs. Antag att dom initialt kommer med tre personer för att klara lyften men efter två timmar bör det räcka med endast en person som gör resten av vvs & vent jobbet själv. Avslutningsvis kommer elektrikern och kopplar in strömförsörjningen, en halvtimmes arbete + reskostnad

3 personer x 2 timmar
1 person x 6 timmar
1 person x 0,5 timma

8,5 timmar, säg 10 timmar

Reskostnader: 3x1000kr

Transport till återvinning: säg 1000kr

27 tusen - 4 tusen ger 23 tusen för 10 timmars arbete -> 2300/timme !!!

Med antagande
- att befintlig avluftskanal skulle användas utan att extra isolering utförs
- att injustering och kontroll av ventilation sker separat (vilket kostar ett par tusen)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #33 skrivet: 30 september 2016, 09:58:30 »
Intressant uträkning krambriw!

Ja det blir onekligen en hög timpenning.

Jag har prata med installatören och hans förklaring till skillnaden är att Skattemyndigheten och branschen kommit överens om schabloner och det går till så att man tar 30% av totalpriset och betraktar det som installationspris.

Det hela låter jätteskumt tycker jag. Det ju säljaren som sätter totalpriset och då kan han ju välja ett pris som ger rimlig installationskostnad om det nu är så att det ska vara just 30%.

Nu verkar det som att det inte lönar sig för mig att köpa en 730 jämfört med en 370 eftersom mitt hus är  välisolerat och inte särskilt stort sÃ¥ den potentiella extrabesparingen med en 730 blir väldigt liten och motiverar inte extrakostnaden.

Inväntar en offert till för säkerhets skull.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #34 skrivet: 02 oktober 2016, 07:40:47 »
Citera
Skattemyndigheten och branschen kommit överens om schabloner och det går till så att man tar 30% av totalpriset och betraktar det som installationspris.

Det är ju helt absurt, dom är ju lika dyra som advokater. Om jag som civilingenjör skulle kunna fakturera mina kunder ett konsultarvode på samma nivå vore jag överförtjust. Det måste finnas möjligheter att få bättre ordning, bättre att köpa upp installation på löpande, begär att få timpriskostnad, eventuellt dela upp entreprenaden på olika entreprenörer.

30% kan ju aldrig stämma i samtliga fall. Och vad händer om det är mer komplicerat? Då kommer nog extra kostnader på fakturan även om man har haft bra förtjänst på många andra jobb.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #35 skrivet: 02 oktober 2016, 08:23:12 »
Skattemyndighetens schablon har inget med priset att göra det har endast med rotavdraget att göra annars är pris sättningen fri dvs man tar så mycket kunderna är villiga betala.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #36 skrivet: 02 oktober 2016, 10:00:30 »
Ja precis, schablonen är väl vad skattemyndigheterna maximalt accepterar som ROT avdrag men det innebär ju inte att installation alltid skall kosta så mycket. Den borde rimligen kunna kosta både mindre eller mer beroende på nödvändiga åtgärder.

Antagligen behövdes en schablonisering eftersom det "fuskats" så mycket just i värmepumpssektorn där stor del av materialkostnaden "flyttades över" som arbetskostnad
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Jonathaaab

  • Gäst
Jonathaaab
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #37 skrivet: 28 november 2017, 22:48:03 »
Hej!
Jag har haft min F730 sedan Februari -16 och nu senaste månaderna när temperaturen sjunkit under nollan har kompressorn börjar gå upp till 50+ Hz och låter som ett flygplan precis innan lyftning. Är detta vanligt med dessa pumpar?

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #38 skrivet: 28 januari 2018, 17:38:14 »
Hej!
Jag har haft min F730 sedan Februari -16 och nu senaste månaderna när temperaturen sjunkit under nollan har kompressorn börjar gå upp till 50+ Hz och låter som ett flygplan precis innan lyftning. Är detta vanligt med dessa pumpar?

Har du fÃ¥tt nÃ¥gon hjälp med det? VÃ¥ran har lÃ¥tit sÃ¥ hela vintern och kan  inte ha den igÃ¥ng om man ska sova!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #39 skrivet: 28 januari 2018, 19:05:53 »
Hmm, konstigt?  Sc:,h
Vår torktumlare låter mer än vår värmepump, och den är knappt hörbar vägg i vägg.

Visst är värmepumpen fristående från vägg/skåp m.m?

Har ni ljudisolerat väggen enligt instruktion?

Har nån justerat värmepumpen så den står i våg?

Har ni kollat om det är någon specifik frekvens som gör att pumpen lever om extra mycket? För mig hamnar den i självsvängning vid 48-49 Hz, men det är då bara störande i samma rum som värmepumpen.

Om den djävlas vid en viss frekvens så kan man ställa in ett s.k spärrband som förhindrar att kompressorn träffar de jobbiga frekvenserna...

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #40 skrivet: 28 januari 2018, 19:28:49 »
Tyvärr är min upplevelse som springer runt på pumpar att 730 och 750 låter en hel del, är som en borrmaskin på höga varv, när kompressorn varvar upp, men se till att den inte tar i någon vägg. Skulle jag mot förmodan ha en sådan i huset, skulle jag extraisolera det utrymmet.
Smålandsvillan har en modell där pannan står intill ett sovrum, lätt att sova där på vintern (not), och i älvsbyhus hördes den genom hela huset.

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #41 skrivet: 28 januari 2018, 19:54:18 »
Hmm, konstigt?  Sc:,h
Vår torktumlare låter mer än vår värmepump, och den är knappt hörbar vägg i vägg.

Visst är värmepumpen fristående från vägg/skåp m.m?

Har ni ljudisolerat väggen enligt instruktion?

Har nån justerat värmepumpen så den står i våg?

Har ni kollat om det är någon specifik frekvens som gör att pumpen lever om extra mycket? För mig hamnar den i självsvängning vid 48-49 Hz, men det är då bara störande i samma rum som värmepumpen.

Om den djävlas vid en viss frekvens så kan man ställa in ett s.k spärrband som förhindrar att kompressorn träffar de jobbiga frekvenserna...

Köpte ett nybyggt hus och där står den dock vägg i vägg med sovrummet men den dånar så man hör den i andra delen av huset ändå! Den började låta i höstas och nu dånar den bara på, känns som att något är fel men våran tekniker som var här hade inte tid att vänta och lyssna ordentligt och bara sa att den skulle låta sådär och jag är väldigt skeptisk!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #42 skrivet: 28 januari 2018, 20:11:20 »
Tyvärr är min upplevelse som springer runt på pumpar att 730 och 750 låter en hel del, är som en borrmaskin på höga varv, när kompressorn varvar upp, men se till att den inte tar i någon vägg. Skulle jag mot förmodan ha en sådan i huset, skulle jag extraisolera det utrymmet.
Som en borrmaskin säger du?
Min låter typ som en hårklippningsapparat






Jag kanske har tur och har fått ett bra exemplar; ett dovt brummande ljud, som intill ett tystare ställverk skulle jag beskriva det som. Har ni ljuddämpade dörrar?

Skumt! kanske kommer ljud från avluft-/tilluftskanalerna som vidrör taket och på så sätt skapar rensonans? Eller resonans i väggen via rörledningarna?

Har även för mig att det finns två varianter, med och utan modifierade gummifötter till kompressorn?
« Senast ändrad: 28 januari 2018, 20:32:54 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #43 skrivet: 28 januari 2018, 20:50:31 »
Alla nyare pumpar har väl neoprenfötterna, är det en gammal pump, har den gummifötter, som blivit som bakelit, stenhårda, och då får man resonansljud. Vissa maskiner hörs ut i kanalsystemet, så det kan ha med monteringen att göra, men hörs de gör dom.

Utloggad dekagon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #44 skrivet: 04 februari 2018, 09:43:25 »
Vår F750 står i klädvård i vårt nybyggda Älvsbyhus. Stänger vi dörren dit så hörs den inte alls längre. Men med öppen dörr så kan man höra den i köket såklart. Som anslutet till klädvård.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!