Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyhet frÃ¥n Sanyo Luft/vatten-VP.  (läst 42815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #60 skrivet: 20 februari 2005, 17:39:25 »

Tyvärr är endast COP angivet vid +7 C. Jag undrar vad den är vid -20 C? Sc:,h

/Asa

I installationsmanualen finns följande siffror:

Värmeeffekt / Eleffekt *1   4.5KW / 1.20KW
Värmeeffekt / Eleffekt *2   4.5KW / ------KW
Värmeeffekt / Eleffekt *3   4.5KW / 1.45KW
Värmeeffekt / Eleffekt *4   4.5KW / 2.48KW

*1: 7°C utomhustemperatur, 30°C in 50°C ut.
*2: 0°C utomhustemperatur, 30°C in 50°C ut.
*3: -7°C utomhustemperatur, 30°C in 50°C ut.
*4: -15°C utomhustemperatur, 35°C in 55°C ut.

Översatt i COP:
7 grader ute => 3,75
-7 grader ute => 3,1
-15 grader ute => 1,8

Undrar vad en CO2 pump ansluten till ett bergvärmehål ger...


Min gamla Völund 777 L/V-pump som jag installerade 1983 och som fortfarande fungerade när jag bytte i dec förra året, hade vid -15 grader ute ett COP på 1,65 vid utg. vattentemp på 55 grader, dvs i stort sett samma som CTC:s revolutionerande maskin!
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Magnar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #61 skrivet: 20 februari 2005, 18:40:34 »
Jag har nyligen varit in på Citcops hemsida och läst VD:s nyhetsbrev. Där påannonseras en världsnyhet från Panasonic, värmepump som funkar både som luft/luft och luft/vatten. Av bilden att döma har anläggningen en utomhusdel, en traditionell inomhusdel samt en koppling till VVB. Ytterligare information saknas dock. Någon här som kan bidra me dinfo till denna spännande produkt?

admin

  • Gäst
admin
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #62 skrivet: 20 februari 2005, 19:03:41 »
Lanseringen verkar dröja, läste nånstans att det var problem med maskinen, vet dock inte vad.

Det är inte en Panasonic, det är en av CitCop:s egna maskiner.

Utloggad LifeStream

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #63 skrivet: 21 februari 2005, 09:07:49 »
Hittade ett antal sidor från Sanyo Japan där de berättar om en 9kW modell av co2 pumpen

Hoppas de större modellerna kommer till sverige också, annars kan det bli svårt för många att ersätta bergvärmen med luft/vatten ( tips till ahlsell  ;) )


Översiktstabell Sanyo co2 VP - Översatt med Babelfish
http://world.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=ja_en&trurl=http%3a%2f%2fwww.home.sanyo-ac.co.jp%2feac%2feco%2fshiryo%2f12_0.html

Pressrelease Sanyo co2 9kW VP-paket (SHP-TCH37D) - Översatt med Babelfish
http://world.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=ja_en&trurl=http%3a%2f%2fwww.sanyo.co.jp%2fkoho%2fhypertext4%2f0410news-j%2f1006-1.html

Funktionsöversikt 2-stegs kompressor i Sanyo co2 9kW VP-paket (SHP-TCH37D) - Översatt med Babelfish
http://world.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?url=http%3A%2F%2Fwww.home.sanyo-ac.co.jp%2Feac%2Feco%2Ftakino%2Ftokucho%2Ftokucho.html&lp=ja_en

Sanyo co2 9kW VP-paket (SHP-TCH37D) - Japanska
http://www.home.sanyo-ac.co.jp/eac/eco/takino/syou/01-TCH37D.gif

Sanyo co2 9kW VP-innedel (SHP-TH37D) - Japanska
http://www.home.sanyo-ac.co.jp/eac/eco/takino/syou/02-TD37.gif

Sanyo co2 9kW VP-utedel (SHP-CH90D) - Japanska
http://www.home.sanyo-ac.co.jp/eac/eco/takino/syou/03-90D.gif


Sanyo co2 9kW VP-utedel (SHP-CH90D)

Kylmedia      CO2 / 1.47 kg
Vikt         121 kg
Effekt
   Nominell      6.0kW / 1.50kW
   Sommar      6.0kW / 1.34kW
   Vinter      6.0kW / 2.14kW
   Maximalt      9.0kW / 2.7kW
« Senast ändrad: 21 februari 2005, 11:06:50 av LifeStream »

Utloggad Spanarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #64 skrivet: 21 februari 2005, 20:54:40 »
Har försökt att sätta mig in i hur pumpen fungerar via diverse information som finns på Internet men blir egentligen inte riktigt klok.
Är det någon som vet om den jobbar med flytande eller fast kondensering?
Det verkar som den laddar upp "CTC" buffertanken och sedan shuntas rätt temp ut på systemet från tanken, rätt uppfattat?
Om man nu laddar en bufferttank så känns det som idén med frekvensstyrningen haltar lite grand.
Om man nu laddar bufferttanken varför då inte ladda med mer än 4,5 kW vid "höga" utomhustemperaturer, detta borde ju gå att fixa med frekvensstyrningen.
Finns det någon som är insatt i funktionen som kortfattat kan redogöra för detta?


admin

  • Gäst
admin
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #65 skrivet: 21 februari 2005, 21:47:54 »
Kan det vara att trycken skenar om de försöker klämma ut mer effekt vid höga utetemperaturer Sc:,h

Laddningen på en vanlig CTC sker ju med start och stopptemperaturer runt ett börvärde, med den frekvensstyrda sanyon kanske de lägger sig precis på den önskade tempen, utom när de drar på för att ladda tappvarmvattendelen. Sc:,h

I så fall kör de flytande kondensering, med avvikelse för tappvarmvattenladdningen, lite krystat måste jag säga, hade varit bättre med växelventil och "ren" flytande kondensering.

Men det funkar säkert  ;D

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #66 skrivet: 13 april 2005, 22:57:10 »
Tänk nu lite logiskt

Om sanyo pumpen nu ger 4,5 kw som bäst och kostar 90-95 000 kr installerat och klart varför skulle det vara bättre än tex en Nibe 1215-4 (som ger 4,8 som bäst) och som kostar ca 85-90 000 kr att montera ???
Bergvärmen ger i jämförelse en överlägsen besparing ....
Hade Sanyon komplett kostat 50 000 kr inkl montage , då hade den varit ett alternativ inte annars
Nu blir det som IVT:s Greenline 4 (nutek pumpen) folk kommer att sätta in 4 kw värmepumpar i 300m2 hus och undra varför den inte räcker mer än till +2 grader ute ....jaaaa, vad konstigt att det går så mycket tillskotts el...hur kan det komma sig ?? 
Varför säger jag nu så här ???   jo för vi har den själva i sortimentet av den enkla anledningen att den drar in folk i butiken, folk som inte har en aaaaning om hur det här med värmepumpar fungerar, vi har sålt 1 aggregat och redan varit på plats 7 ggr i efterhand för justeringar, resterande kunder har valt andra lösningar främst bergvärme efter att dom fått förklarat för sig hur det funkar samt ekonomin i det hela.
Missförstå mig nu rätt : jag sågar inte pumpen, det är bättre än att inget göra , och jag håller inte Nibe framför vare sig IVT eller termia eller CTC (vi är märkes oberoende) men att kalla den för bergvärme ersättaren anser jag är missvisande.
« Senast ändrad: 13 april 2005, 23:43:44 av dirren »
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #67 skrivet: 14 april 2005, 03:38:05 »
HÃ¥ller med dig till fullo.

Har man inte mer behov än 4.5 kW skall man satsa på mark/bervärme istället om man har den möjligheten, har man inte den möjligheten, då och bara då, kan man kalla den för bergvärmeersättaren.

Men sämre verkningsgrad lär den få.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #68 skrivet: 14 april 2005, 16:48:28 »
Åhh, vad alla gnäller. Om man jämför sanyon med någon annan L/V-pump, med 4,5 KW nominell effekt, så är sanyon överlägsen. Men om man börjar jämföra med större pumpar, så ger dom självklart mer ner till -10, sedan är det stopp. Sanyon ger trots allt effekt (om än ganska lite) ner till -20.

Detta skall jämföras med 1 till 1.5 extra KW som skall tas med el hos konkurrenterna.

Jämför äpplen och äpplen, och struta i reklamflosklerna. Om någon med ett 300m2 hus väljer 1 st sanyo, så år som skylla sig själv.

Sanyon är perfekt för små hus söder om dalälven. Sluta gnäll.

Min blir installerad i helgen, sedan skall ni fÃ¥ rapporter (trots att jag inte har rickards fina program  ;))
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #69 skrivet: 15 april 2005, 18:22:59 »
ja men molson du missar ju poängen , du får ju en bättre värmepump för mindre pengar genom att välja en 4 kw bergvärme än en 4,5 kw L/V pump, du betalar för mycket för din besparing helt enkelt... :,v(
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #70 skrivet: 15 april 2005, 18:28:17 »
Inte alls. Begvärme blir mer än dubbelt så dyrt for mig. :,v(
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyhet från Sanyo Luft/vatten-VP.
« Svar #71 skrivet: 18 april 2005, 20:26:45 »
Molson...hur kan det bli det om en 4 kw bergvärme kostar ca 90 000 kr inkl borrning 100 m (i vart fall här) och en sanyo L/V kostar ca 95 000 ?????
Du kan ju inte jämföra en bergvärme på 15 kw med en L/V på 4,5 kw..... det är i så fall att du köper Sanyon löst och installerar allt själv och sen jämför med att du inte kan installera bergvärmen själv....men då är det ju verkligen äpplen och päron....körde en liten simulering i mina dimensioneringsprogram och får fram att sanyon kommer att spara lite mer än hälften jämfört med bergvärmen på 2,5 m3 olja.... så jag vet inte hur du räknar ...skulle vara intressant att veta faktiskt. Sc:,h
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!