Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?  (läst 4308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #30 skrivet: 26 september 2023, 07:56:12 »
Den lilla radiatorn i pannrummet ska vara hårt strypt, eller avstängd.

Ja så måste det ju vara. Tankevurpa från min sida, av någon anledning tänkte jag mig att den skulle cirkulera tillbaka returen orörd, men så är ju förstås inte fallet. Det är ju inte en bypass...

Edit: Men då kanske jag har ett element till som måste strypas mer... Hmm...
« Senast ändrad: 26 september 2023, 08:06:06 av JockeHX »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #31 skrivet: 26 september 2023, 08:03:47 »
ju mer vatten som cirkulerar tillbaks "orörd", desto snabbare stiger framledningstempen.
Har du någon öppen bypass i systemet ska även den stängas, då är det bättre att lyfta av termostaten på någon av radiatorerna för att säkerställa flöde (behövs för att värmepumpens styrning ska vara garanterad ett flöde som kan påverka tempgivarna).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #32 skrivet: 26 september 2023, 08:43:36 »
ju mer vatten som cirkulerar tillbaks "orörd", desto snabbare stiger framledningstempen.
Har du någon öppen bypass i systemet ska även den stängas, då är det bättre att lyfta av termostaten på någon av radiatorerna för att säkerställa flöde (behövs för att värmepumpens styrning ska vara garanterad ett flöde som kan påverka tempgivarna).

Jag känner inte till att jag har någon bypass i systemet. Men jag har ett större element i en hall som är andra närmast från pumpen och det blir rätt varmt på kort tid. Har testat strypa det lite till nu.

Men om det är så att returen är det som faktiskt stoppar pumpen, dvs att det stiger för snabbt och pumpen inte vill att det går över börvärdet, då kanske det är kontraproduktivt att cirkulationspumpen ställts upp. Kanske borde jag snarare sänka hastigheten?

Du skrev tidigare att min gamla cirkulationspump motsvarade ca 40% på den nya, nu är ju den nya pumpen uppställd till 80%, dvs dubbelt upp mot gamla. (om man nu kan räkna så)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #33 skrivet: 26 september 2023, 09:24:56 »
Jag tror inte att den reglerar på returen, men det är väl inte helt uteslutet. (borde gå läsa sig till i manualen)
Det du vinner på ett högre flöde är att du höjer temperaturen på framledningen långsammare än om du har ett lågt flöde och tillför hög effekt, så om den reglerar på framledningen så kommer den att stoppa pumpen senare med ett högre flöde.
Utöver att flödet i sig gör att tempen inte stiger lika snabbt så avger även värmesystemet högre effekt om hela systemet värms upp snabbare, så du får mer av effekten ut i lokalerna, det höjer inte BARA framledningstempen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #34 skrivet: 05 oktober 2023, 07:40:06 »
Problemet är sannolikt löst!

Igårkväll hittade jag till slut vad som orsakade mina bekymmer.

Ett element i källaren i slutet av en slinga, ett mindre element, var varmt uppe och kallt nere. Men av någon anledning hade jag inte kollat fram- och returledningen, framförallt inte när pumpen precis satt igång.

Elementet hade kortslutit sig. Returen blev omedelbart lika varm som framledningen. När jag justerade returventilen så rann det rätt friskt från den tills jag stängt den helt.

Så här såg nattens körning ut efter att jag stängt elementet helt.

« Senast ändrad: 05 oktober 2023, 07:42:53 av JockeHX »

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 860
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #35 skrivet: 05 oktober 2023, 08:26:45 »
High Five ✋ Härligt!

Nyfiken fråga nu.
Den ser ut att ha gått ~50% av tiden, vad har den förbrukat i el?

Min har kört 97 min, blir ca 3,2kWh/145m2, 11°C i natt.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #36 skrivet: 05 oktober 2023, 08:44:02 »
High Five ✋ Härligt!

Nyfiken fråga nu.
Den ser ut att ha gått ~50% av tiden, vad har den förbrukat i el?

Min har kört 97 min, blir ca 3,2kWh/145m2, 11°C i natt.

Tack  "love"

Jag har realtidsinformation om förbrukning via Tibber och en liten Watty som är påkopplad på mina inkommande faser, och vad jag kan se så startar den på ca 2400-2500W, håller sig där i 3 minuter och faller linjärt ner till ca 800-900W i 4 minuter till. Efter det ligger den stabilt på det tills den är klar.

Så ser en värmemätning ut. Bara att räkna baklänges efter det. Jag har totalt 240 + 25 kvadrat att värma upp, där 100 av dessa är en gammal del från 1929 som saknar isolering helt i princip.

Edit: och det är 22 grader varmt i gamla delen nu och en grad varmare på nedre plan i den isolerade delen. Så nu börjar det riktiga arbetet med att justera kurvor…  tummenupp
« Senast ändrad: 05 oktober 2023, 08:47:51 av JockeHX »

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 860
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #37 skrivet: 05 oktober 2023, 09:06:07 »
Isolering är en av de få investeringar idag som verkligen ger en garanterad avkastning 😊
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #38 skrivet: 05 oktober 2023, 13:03:54 »
Isolering är en av de få investeringar idag som verkligen ger en garanterad avkastning 😊

Onekligen!

Problemet här är att panelen på originalfasaden är gjorda av ett virke som inte går att få tag på idag och ett mått som inte är standard. Vore väldigt tråkigt att kassera den. Men taket ska lyftas inom något eller några år och förvandlas från sadel till mansard så då kommer taket på gamla delen bli isolerad enligt alla konstens regler.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #39 skrivet: 07 oktober 2023, 09:30:18 »
Säg den lycka som är långvarig… Vid ungefär över 10 grader utetemp och under 30 grader börvärde så får jag fortfarande stopp med kompressorfördröjning antingen när den kört ett tag och det är bara 10 gradminuter kvar att beta av eller när den startat upp och varvat ner och precis innan den når 20rps så stoppar den. Alltid med samma resultat, dvs att efter 10-15 minuter så testar den igen och kör så tills den är nere på noll gm.

Alltså hjälpte det att stänga elementet med trasig returventil men inte helt och hållet.

Hade hoppats på någon magisk inställning från CTC supporten men deras support har lyst med sin frånvaro och installatören säger bara ”det har vi aldrig sett…”.

Men en sak har jag nog konstaterat som ni också påpekat och det är att fram och retur stiger väldigt snabbt. Flera av mina radiatorer hinner knappt få någon värme under en kort 4-7 min körning, returen från dem är i alla fall fortfarande kall så jag tror att även om totala systemvolymen kan vara ok så hinner pumpen bara jobba mot en del av den.

Är det här ett klockrent fall för en volymtank? Borde inte installatören i så fall ha rekommenderat detta direkt? Personligen trodde jag inte att det behövdes med inverter för att den skulle startas på lägsta effekt men det gör den ju inte…

« Senast ändrad: 07 oktober 2023, 09:34:02 av JockeHX »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3605
  • Karma +2/-0
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #40 skrivet: 07 oktober 2023, 09:51:17 »
Känns värmesystemets retur lika varm? Tänkte så inte växelventilen läcker en smula och den returen från beredaren är ju betydligt högre. Sen tänkte jag lite på vad som händer om cirkulationspumpen sitter åt fel håll, då blir returen hög snabbare. Rent praktiskt, om stigare och retur mot huset är växlade som installationsfel är mer sannolikt.

Minns inte om detta systemet hade suttit ett tag eller om det var rätt färskt installerat?

Håll om stigare och retur på någon radiator och dra på värmen ordentligt, känn temperatur med fingrarna. Värmen ska börja i röret till ovansidan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #41 skrivet: 07 oktober 2023, 10:17:04 »
Känns värmesystemets retur lika varm? Tänkte så inte växelventilen läcker en smula och den returen från beredaren är ju betydligt högre. Sen tänkte jag lite på vad som händer om cirkulationspumpen sitter åt fel håll, då blir returen hög snabbare. Rent praktiskt, om stigare och retur mot huset är växlade som installationsfel är mer sannolikt.

Minns inte om detta systemet hade suttit ett tag eller om det var rätt färskt installerat?

Håll om stigare och retur på någon radiator och dra på värmen ordentligt, känn temperatur med fingrarna. Värmen ska börja i röret till ovansidan.

Jag tror inte något är felkopplat. Eller, ett element på översta våningen tror jag faktiskt de förväxlat fram/retur så att det går andra vägen (upptäckte det när jag gick runt med IR-termometer och justerade häromdagen), men jag vet inte om det påverkar.

Själva pumpen är ny, men innan satt en Nibe F2025 8kW med Nibe VVM 300 innedel. Den orkade dock inte med riktigt så redan vid -3 grader ute hoppade elpatronen igång. Med tanke på elkrisen ville jag aldrig mer gå på elpatron så därför är pumpen medvetet överdimensionerad (men det är ju en inverter...) och borrhålet är 270m med 50mm kollektor. Kb-in ligger i skrivande stund på dryga 7 grader.

Om vi tänker rördragningar så kan jag tänka mig att vissa stammar är underdimensionerade, framförallt till vissa radiatorer och att flödet kan vara snedfördelat så att vissa golvvärmeshuntar roffar åt sig snabbare och returnerar snabbare. Har testat experimentera med att ändra lite på deras cirkulationspumpar men här slutar min kompetens tyvärr och jag har inte fått något positivt resultat.

Rent krasst så finns det följande:

15 lågtemp-radiatorer, varav 4 är mindre.
140 m2 total golvvärme fördelat på 4 shuntar med egen cirkulationspump. 50+50+30+10. 16mm rör i alla tror jag, CC vet jag inte förutom i garaget som jag låtit bygga där det är CC 20cm.

50m2 av dessa golvvärme-kvm är i tillbyggt garage med betongplatta, resterande ligger i träbjälklag.

« Senast ändrad: 07 oktober 2023, 10:18:49 av JockeHX »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3605
  • Karma +2/-0
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #42 skrivet: 07 oktober 2023, 11:46:32 »
Just det, så var det med uppgraderingen.

Jag tror inte något är felkopplat. Eller, ett element på översta våningen tror jag faktiskt de förväxlat fram/retur så att det går andra vägen (upptäckte det när jag gick runt med IR-termometer och justerade häromdagen), men jag vet inte om det påverkar.
Det får inte vara så. Det ska åtgärdas. Även om det är bara en radiator så kan det påverka negativt när den är öppen.
« Senast ändrad: 07 oktober 2023, 11:49:19 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #43 skrivet: 07 oktober 2023, 12:28:07 »
Just det, så var det med uppgraderingen.
Det får inte vara så. Det ska åtgärdas. Även om det är bara en radiator så kan det påverka negativt när den är öppen.

Hehe eller hur... den går kontinuerligt på lägsta varv när det är 3 grader ute i alla fall med 32-33 graders framledning, alltid något. CTC:s support har inte sagt mycket, men de har namedroppat en volymtank.

Men jag tvivlar på att den felvända radiatorn kan påverka, flödet genom den borde fortfarande hamna rätt bara det att den blir ineffektiv. Jag kan inte se att den bidrar nämvärt till returen när pumpen bestämmer sig för att bara köra 4 minuter i alla fall.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #44 skrivet: 07 oktober 2023, 14:09:59 »
Så här är nattens körning. Även om statistiken via myuplink har kass upplösning stundtals. :)

Det grafen visar är att det var för varmt ute i början av natten för att pumpen ska vilja fortsätta köra klart gradminuterna. Den varvar ner i första körningen men vill inte fortsätta på 20hz. Returen stiger antagligen för snabbt för att den ska tycka det är kul.

Efter det anser den att den borde försöka igen innan gradminuterna räknat ner till inställt värde, så den kör 20 minuter senare. Det misslyckas igen och den stoppar efter 4 minuter. Då hamnar den i moment 22 och fortsätter så några gånger till, tills den hittar ett läge där returen har rätt diff i förhållande till önskat börvärde vilket den gör när det är 7 grader ute.

Efter det ser det väl rätt bra ut. Långa körningar på lägsta varv, men lågt delta mellan 4-5 grader på pumpen eftersom jag ställt upp cirkpumpen ganska högt enligt tidigare råd i tråden. CTC verkar inte styra cirkpumpen automatiskt, bara brinepumpen. Så deltat lär öka med högre frekvens?

Är en volymtank lösningen på moment 22 som uppstår tror ni?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!